Herrejösses vilka krångliga tips.

Ta en gummimatta från bilen och släng på den frilagda betongen. Blir det blött under mattan är plattan inte isolerad. Är det tort efter en natt är den sannolikt isolerad.


....givetvis inte en metod helt utan felkällor, men ändå.....
 
Pratade idag med tätskikts tillverkare. Dom sa att om jag använder flytspackel så räknas plattan som isolerad och då måste jag har tätskikt?
Kan det verkligen stämma. Finns det badrum där man inte flytspacklar nuförtiden?
 
Mikael_L
mekkarn skrev:
Pratade idag med tätskikts tillverkare. Dom sa att om jag använder flytspackel så räknas plattan som isolerad och då måste jag har tätskikt?
Kan det verkligen stämma. Finns det badrum där man inte flytspacklar nuförtiden?
Hmm, låter otroligt konstigt. :confused:
Det där tror jag inte ett dugg på! :what:
 
Mikael_L skrev:
Hmm, låter otroligt konstigt. :confused:
Det där tror jag inte ett dugg på! :what:
Inte jag heller! En kaka spackel lär isolera lika dåligt som betong.
 
mekkarn skrev:
Pratade idag med tätskikts tillverkare. Dom sa att om jag använder flytspackel så räknas plattan som isolerad och då måste jag har tätskikt?
Kan det verkligen stämma. Finns det badrum där man inte flytspacklar nuförtiden?
Kan det ha något att göra med att flytspackel inte ska utsättas för fukt (uppifrån...?) och därför ska det sitta tätskickt mellan kliniker och spackel?
 
Pratade idag med samma tillverkare som sa att det inte stämde. Så det måste blivit ngt missförstånd.
Missförståndet kan varit att om dom rekommenderar flytspackling så måste dom också rekommendera att man bilar upp och isolerar under plattan. Och om man gör det så måste man ha tätskikt på golv:)
 
Så är det nog om man inte har flytspackel som tål markfukten i sitt sortiment.
Det finns gott om flytspackel som går alldeles utmärkt att använda på oisolerade plattor samma sak med fuktspärrar,
Vi körde med en från Kiilto som är vatten men inte ångtät och som just är till för oisolerade plattor där man inte vill blöta ner plattan i onödan vid tex en dusch.
Fredrik
 
Jag håller inte på med tätskikt men om plattan är oisolerad räknar man väl med att temperaturgradienten ligger över betongen. Har man en isolerad platta ligger den istället över isoleringen och då blir det ju lite kinkigare ur fuktsynpunkt om man skulle skippa tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.