Jag har ett kit med träborr från Famag. Inte ett uns av vobblande eller skevhet och de är vassa som attan och ger snygga hål. Nästan perfekta alltså. Men…

https://www.famag.com/Home/Article/a779c2c9-9d15-4209-a1df-23bd31b20b14

De drar aktivt ner sig i träet med en kraft som är svår att hålla emot. I en pelarborrmaskin är allt frid och fröjd tills man borrat sig henom ämnet, för då gäller det att hålla emot ordentligt innan ämnet lyts upp.

Förmodligen finns någon egenskap som beskrivs på ett sätt som jag missar. Kan någon lära mig?

Sedan får någon gärna tipsa om ett kit eller typ av borr som har de egenskaper jag beskrivit, fast utan den inbyggda egna viljan att gräva ner sig.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
4774
Menar du allvar? Ursäkta men det är väl just det en borr gör : borrar sig in i materialet. Sedan är det upp till dig att stoppa och trycka in backen istället så du lätt får ut borren igen. Förstår inte riktigt din fråga?
 
  • Älska
Sernando
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag har ett kit med träborr från Famag. Inte ett uns av vobblande eller skevhet och de är vassa som attan och ger snygga hål. Nästan perfekta alltså. Men…

[länk]

De drar aktivt ner sig i träet med en kraft som är svår att hålla emot. I en pelarborrmaskin är allt frid och fröjd tills man borrat sig henom ämnet, för då gäller det att hålla emot ordentligt innan ämnet lyts upp.

Förmodligen finns någon egenskap som beskrivs på ett sätt som jag missar. Kan någon lära mig?

Sedan får någon gärna tipsa om ett kit eller typ av borr som har de egenskaper jag beskrivit, fast utan den inbyggda egna viljan att gräva ner sig.
Just de borren från Famag är precis som du skriver. Matningen är generellt alldeles för stark. Även i pelarborr finns mer att önska. De hårdmetallbestyckade spiralborren är bättre, men inte perfekta.

Festools träspiralborr är däremot extremt bra att borra med. De finns dock inte i alla storlekar.
 
  • Gilla
-druvan och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Menar du allvar? Ursäkta men det är väl just det en borr gör : borrar sig in i materialet. Sedan är det upp till dig att stoppa och trycka in backen istället så du lätt får ut borren igen. Förstår inte riktigt din fråga?
Jag förklarar kanske kasst. Om jag tar ett vanligt skitborr från jula och borrar med en handhållen borrmaskin är det jag som trycker nedåt medan borret flisar träet. Om jag håller helt still och låter maskinen snurra händer inget.

De borren jag länkade till suger sig nedåt med en rejäl kraft. Om jag borrat några cm ner i en träbit med en lite grövre borr och då försöker dra borr och maskin uppåt medan de fortfarande snurrar så är jag inte stark nog i mina händer. Så är det inga andra borr jag haft som betett sig (förutom en del spadborr för husbygge).
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Just de borren från Famag är precis som du skriver. Matningen är generellt alldeles för stark. Även i pelarborr finns mer att önska. De hårdmetallbestyckade spiralborren är bättre, men inte perfekta.

Festools träspiralborr är däremot extremt bra att borra med. De finns dock inte i alla storlekar.
De som kallas träspiralborr av det jag sett brukar vara väldigt långa, vilket inte är drömmen för mig som har bänkmodell av pelare. Innan jag skaffade en stabil pelarborr trodde jag att alla borr jag hade, utom de allra billigaste, var raka. Nu ser jag att alla från t ex Bosch, Makita och Lidl vobblar mer eller mindre (Lidls faktiskt minst) och därför börjar jakten på bättre borr.

Går det att läsa sig till om matningen är stark eller inte, eller är det bara att testa sig fram som gäller?
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
De som kallas träspiralborr av det jag sett brukar vara väldigt långa, vilket inte är drömmen för mig som har bänkmodell av pelare. Innan jag skaffade en stabil pelarborr trodde jag att alla borr jag hade, utom de allra billigaste, var raka. Nu ser jag att alla från t ex Bosch, Makita och Lidl vobblar mer eller mindre (Lidls faktiskt minst) och därför börjar jakten på bättre borr.

Går det att läsa sig till om matningen är stark eller inte, eller är det bara att testa sig fram som gäller?
Nej, har ej sett att man kan läsa sig till.

Festool har både korta och ”normallånga” spiralborr för trä.
 
Ah, nu hittar jag. Surt att de inte har alla storlekar. Jag tränade på min skoltyska nyss, då jag hamnade på någon nördig diskussion om bra träborr till pelarborrmaskiner. Förutom Famag, verkade en del tycka att ENT (European Norm Tools) var bra skit. Jag har aldrig hört namnet? Någon som hört talas om dem?
 
Rickard.
Jag använder i princip bara FISCH träborrar och är väldigt nöjd med dom men jag kan inte svara på hur dom matar då jag aldrig tänkt på det och inte upplevt det som ett problem heller. Kan tänka lite på det nästa gång jag borrar med dom.

https://www.fine-tools.com/holzspiralbohrer-guenstig.html
Dom här menar jag alltså, rätt kurs för mig och allt jag behöver men det är säkert långt ifrån dom bästa på marknaden.
 
Om du aldrig tänkt på det, beter de sig inte som mina. Det kan jag lova. Jag lät en polare testa att borra ett hål med en vanlig skruvdragare och en spillbit. Han reagerade precis som jag - ”nämenvafan!?” när han insåg att det inte var han som bestämde.
 
  • Gilla
  • Wow
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om du aldrig tänkt på det, beter de sig inte som mina. Det kan jag lova. Jag lät en polare testa att borra ett hål med en vanlig skruvdragare och en spillbit. Han reagerade precis som jag - ”nämenvafan!?” när han insåg att det inte var han som bestämde.
Jag har inget att tillföra diskussionen egentligen men det finns borrar som har en skruv i spetsen för att vara self-feed.
Första träffen hittade jag en Forstner men jag har mest sett det på långa spiralborrar. Jag gissar att man har/hade det på spiralborrarna för att inte trötta ut personen som skulle borra djupa hål.

https://www.velltra.se/en/product/self-feed-drill-25mm-hikoki-60305001

Jag såg att dina borrar inte har en sån spets. Jag är fundersam över hur de har lyckats få den självmatande utan att vara koniska?

När du säger att borrarna wobblar, vad exakt beror det på? Är centrumet av borren inte i mitten så att spetsen rör sig eller är borrarna böjda (bananformade)?
Hur vet du att borrarna är orsaken till wobblandet? Tänker att det kan vara smuts i chucken, att chucken inte driver alla tre ytor perfekt parallellt, etc?
Vill man ha så lite wobblande som möjligt så behöver man nog ha ER-collets (hållare? chuckar? kragar?) men då är det mera åt en fräsmaskin än borrmaskin.
Är wobblandet såpass illa att det även märks i slutliga hålet eller är det mest i våra själar?

(Inte menat som kritik utan bara nyfikenhet)
 
Rickard.
Hep Hep skrev:
Om du aldrig tänkt på det, beter de sig inte som mina. Det kan jag lova.
Så är det säkert, jag testade lite snabbt att borra lite med 10mm i ek och furu och jag känner inga tendenser alls till självmatning. Så fort jag slutar trycka så slutar den skära.

Om du VILL så är det väl bara att köpa några och testa själv och se om dom duger för dina behov och krav, worst case så är det fortfarande bra borrar till sånt du inte vill använda dyra borrar till. Jag började med ett sånt 3-10mm set för och byggt (och ersatt) från det.
 
Redigerat:
@Lovan83 Jag tror chucken är oskyldig. Jag har testat med alla borrarna i Famag-kitet och både spets och ”kropp” på borren är helt still. Alla andra träborr jag har wobblar så att det syns. Förmodligen är de flesta såpass raka att det inte märks på hålen, mer än att det är svårt att sätta spetsen exakt på märket innan man borrar. Jag har ett gäng metallborr från Bosch som jag inte ser något wobblande på, så de får leva vidare.

Jag har ett kit med flatborr från DeWalt där jag slipat bort skruven där fram för att få dem mer hanterliga, men det går inte att modda famag-borrarna på samma sätt då deras vilja att suga sig ner i träet mer ligger i deras mentala inställning än i den synliga utformningen.

@Rickard.
Rickard. Rickard. skrev:
Om du VILL så är det väl bara att köpa några och testa själv och se om dom duger för dina behov och krav, worst case så är det fortfarande bra borrar till sånt du inte vill använda dyra borrar till. Jag började med ett sånt 3-10mm set för och byggt (och ersatt) från det.
Eftersom det inte verkar finnas något sätt att läsa sig till hur de kommer bete sig, blir det absolut till att chansa. Om det blir det märke du testat eller ENT som jag hittat positiva åsikter om på tyskt forum, beror på vem som har ett lämpligt paket med bra omfång och alla halvsteg.
 
Jag har samma erfarenheter som dig av famag bradpoint borr. Går knappt att använda. Föredrar festool och fisch som fin-borr. Har också lite svårt att fatta att famag borren säljs som premium borr.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Rickard.
Jag tycker det är lite lustigt med just fisch träborrar att dom säljs i en stor låda med halv mm men bara i styck i helstorlekar, eller jag har i alla fall inte hittat något annat.
Det betyder då att man måste köpa ett nytt set eller byta ut 4.5mm borren mot ett annat märke när man råkat knuffa skruvdragaren i golvet med den i 😉

Jag säger inte att det nödvändigtvis är den bästa lösningen men jag löser det genom att nöja mig med bara hela mm för trä och om jag verkligen måste har jag spiralborrar i alla möjliga olika storlekar med det har än så länge aldrig behövts.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.