Japp, stående vatten i hörnet de börjat gräva. Är det grundvatten så hjälper ju så klart inte att ändra dräneringen på utsidan. Vi har en brunn på tomten, frågan är om man skulle skruva upp den och försöka se var vattnet står.

Vattenansamling i ett grävt hörn av ett utrymme med synligt rör som leder till byggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden syns även nåt spännande rör som går in där vår tvättstuga är idag och andra ändan går mot husknuten. Den kan omöjligt vara nåt som används idag (för vatten, avlopp och el kommer in och går ut på annat ställe), men man blir ju lite nyfiken på var den tar vägen när kommer utanför grundmuren ;)
 
Okej då kan man nog vara rätt säker på att det är grundvattennivån. Det är dock inga problem att sänka grundvattennivån med dränering. Det har jag gjort.

Ser ut och vara lera färgat vatten?
Svårt att se på bilden men ligger vattnet stadigt i underkant sula?

Svårt å säga nått om röret är det plast eller metall. Dock kan man hitta massa spännande grejer när man rotar i gamla hus
 
Redigerat:
Ja vattennivån verkar ligga stadigt vid sulans underkant. Och vattnet ser ut att vara brunt/lerfärgat.

Enligt SGU så är grundvattennivåerna "mycket över de normala", så frågan är hur man ska tolka den statusen i förhållande till det stående vattnet och vår dränering.

Jo vi har hittat massa spännande vid andra renoveringsprojekt. Är inte orolig för röret, vore bara intressant att veta var det har gått :)
 
G Greytooth skrev:
Ja vattennivån verkar ligga stadigt vid sulans underkant. Och vattnet ser ut att vara brunt/lerfärgat.

Enligt SGU så är grundvattennivåerna "mycket över de normala", så frågan är hur man ska tolka den statusen i förhållande till det stående vattnet och vår dränering.

Jo vi har hittat massa spännande vid andra renoveringsprojekt. Är inte orolig för röret, vore bara intressant att veta var det har gått :)
Min spontana tanke är att dom lagt rörrens underkant med sulans underkant för att inte riskera sättningar på huset genom att inte dränera leran på vatten. Men som sagt en ide från mig. För att få rätt svar får man anlita en expert på området.

Jo det skulle jag kunna tänka mig. Min pump i brunnen startar var 9e minut just nu. På sommarn går den runt var 20e minut.

Det som är mest störande är att du inte har möjlighet att köra med en iller genom dräneringsrören.

Just ang höga grundvattennivåerna ska det inte ha betydelse för ditt dräneringssystem. Vattnet ska inte kunna klättra högre än röret. I annat fall så är rören täta. Ett 110 rör sväljer mycket vatten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.