E Emanuel01 skrev:
Om den löser på lågtryck är risken att du har ett läckage i köldmediekretsen alternativt att fläkten i utedelen står still. Du kan kolla synglaset i utedel om det bubblar om du får igång den.
var hittar jag synglaset?
 
Jag har jämfört med min panna hemma (som av ren slump är samma fabrikat och modell) och där ser det ut så här…det gick som sagt trycka av larmet men får kolla imorgon i dagsljus…
 
  • Digitalt display med driftinformation för kompressor, total drifttid, daglig drift och starter. Grön LED-indikator, knappar, svart ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sepani skrev:
var hittar jag synglaset?
I utedelen innanför kåpan. När kompressorn startar kan det skumma i glaset men ska bli klart efter en stund.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Hittade synglaset. Behöver montera loss höljet för att komma åt.
E Emanuel01 skrev:
I utedelen innanför kåpan. När kompressorn startar kan det skumma i glaset men ska bli klart efter en stund.
Jag kollar i dagsljus. Kan larmet ha utlöst utan att det är något "fel" på pannan eller utedelen?
 
  • Gilla
Viklund...
  • Laddar…
Kolla en sak i taget men det brukar inte vara ett bra tecken att en lvvp löser på LP.
 
E Emanuel01 skrev:
Kolla en sak i taget men det brukar inte vara ett bra tecken att en lvvp löser på LP.
larmet inte utlöst igen och VP kör. Kan det vara så att det onormalt stora temperaturfallet utlöst larmet?
 
  • Display visar driftinformation för kompressor, total drifttid och starter med knappar för navigering och bekräftelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att den löser på lågtryck kan bero på att den misslyckats med avfrostningen. Har det varit runt nollgradigt och nederbörd på tvären så kan det hända.
 
useless useless skrev:
Att den löser på lågtryck kan bero på att den misslyckats med avfrostningen. Har det varit runt nollgradigt och nederbörd på tvären så kan det hända.
så kan det nog ha varit. Tror utsatt läge. Nu är det visserligen lite varmares igen men känns ändå mer under kontroll…

Graf över elförbrukning i november, temperatur, veckovis visning, 591 kWh förbrukat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När vår värmepump får larm så stannar alltid kompressorn och VP går enbart på elpatron. Då sticker elförbrukningen iväg tills man har kvitterat larmet och kompressorn startar igen. Det kanske är så för er med, i och med att värmepumpen hade gått 0 timmar med 0 starter senaste 24h.

S sepani skrev:
så kan det nog ha varit. Tror utsatt läge. Nu är det visserligen lite varmares igen men känns ändå mer under kontroll…

[bild]
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
När vår värmepump får larm så stannar alltid kompressorn och VP går enbart på elpatron. Då sticker elförbrukningen iväg tills man har kvitterat larmet och kompressorn startar igen. Det kanske är så för er med, i och med att värmepumpen hade gått 0 timmar med 0 starter senaste 24h.
Absolut. Sen är ju frågan om det beror på något "fel" eller det bara är sådant man får räkna med....
 
Nu ser det normalt ut… LCD-display med driftinformation och knappar markerade med pilar och "OK", omslutet av vit ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag justerat ned lutningen till 38…och satt förskjutningen till 0. Men innetemperaturen går inte ned och framförallt förbrukning går därför såklart upp istället för ned då det blir kallare ute….jag kunde tänka mig en lägre inne temperatur men hur gör jag för att åstadkomma det….?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.