E Enys89 skrev:
Vi installerade nyss ny kamin och skorsten i Södertälje, dock med skorstenen på fasaden, så då behövdes bygglov.
Vår handläggare var mycket nitisk och det blev nog fyra kompletteringar innan hen var nöjd, då hjälpte Eldabutiken oss med mycket av materialet som skulle lämnas in.
Det låter likt mitt fall. Förutom att min skorsten sticker upp genom taket och det tycker jag i så fall är en mindre fasadändring än en på fasaden men jag tycker det är väldigt tröttsamt att de är så fruktansvärt nitiska när det inte ens handlar om säkerhet eller om man skulle sticka ut med något i ett villaområde med bara samma typ av hus. Jag har lämnat in några ritningar jag med men Eldabutiken skulle ha ett samtal med handläggaren som jag nu avvaktar. Eldabutiken menar att det bara behövs en anmälan egentligen.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Så här säger Stockholmsstad om saken på sin hemsida: ” Du behöver göra en anmälan för att installera eller väsentligt ändra en eldstad eller rökkanal. För en ny skorsten behöver du söka bygglov om den påverkar byggnadens yttre utseende väsentligt.” (Första på Google)

Jag personligen skulle inte anse att ett normalt hus i väsentlighet påverkas av en skorsten i stål. Kommunen lär säkert göra en annan bedömning men du kan ju alltid bara göra en anmälan om att installationen skett och skicka med en före och efterbild från den mest gynnsamma vinkeln (från det håll som vätter mot väg). Vill kommunen då ha in en bygglovsavgift får de hävda att det är en väsentlig förändring och komma med krav på rättning. Detta beslut kan du då överklaga. Om detta är värt det eller inte kan jag ju inte säga något om har inte kollat hur många mål i frågan som finns och vem som brukar vinna i högre instans.
Jösses, där jag bodde i 42 år var det förbjudet att elda med ved. En granne hann att få upp skorsten m.m. innan förbudet kom för 40 år sedan.



ranne
 
P
M Markarbetaren skrev:
Jag behövde endast bygganmälan, dom jag känner som gjort liknande nyinstallation har också bara behövt bygganmälan. I samtliga fall är det en skorsten, klädd i plåt på kanske 40x40cm, 150cm hög och nån meter från taknock. Men detta är några år sedan, +10, det kanske är mera restriktivt idag, eller beroende på vilken bedömning handläggaren gör, det kan ju vara ett lotteri ibland av vad man förstått.
VI behövde också bara göra en bygganmälan, men det var för över tjugo år sen. På den tiden var en bygganmälan precis vad man skulle kunna tro av termen, dvs man anmälde vad man hade gjort när det var gjort.

Numera är PBL enklare så en bygganmälan är innebär rejält mycket mer.
 
P
E Enys89 skrev:
Vi installerade nyss ny kamin och skorsten i Södertälje, dock med skorstenen på fasaden, så då behövdes bygglov.
Vår handläggare var mycket nitisk och det blev nog fyra kompletteringar innan hen var nöjd, då hjälpte Eldabutiken oss med mycket av materialet som skulle lämnas in.
Det borde inte vara tillåtet för bygghandläggare att begära in kompletterande handlingar. Det ska vara klart och tydligt från början vad som gäller.
 
  • Haha
eemeliie och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det borde inte vara tillåtet för bygghandläggare att begära in kompletterande handlingar. Det ska vara klart och tydligt från början vad som gäller.
Isåfall borde vi ha samma regler som i Norge där privatpersoner inte ens får söka lov för vissa åtgärder, man måste anlita nån som är kunnig inom området som söker åt en. Många verkar nämligen tro att det går bra att skissa på en servett typ och sen kalla det för ritningar.
 
Claes Sörmland
E eemeliie skrev:
Isåfall borde vi ha samma regler som i Norge där privatpersoner inte ens får söka lov för vissa åtgärder, man måste anlita nån som är kunnig inom området som söker åt en. Många verkar nämligen tro att det går bra att skissa på en servett typ och sen kalla det för ritningar.
Det är väl utmärkt om vi kunde gå mot mer av servettskisser och bredare och otydligare bygglovsbeslut!

Mindre risk att det blir fel senare i processen om bygglovsbeslutet är brett och inkluderande istället för detaljerat och uteslutande. Lite som man gör vid beslut enligt anläggningslagen: Man beslutar om ett ändamål och utrymme som kan belastas av anläggningen/servitutet.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P
E eemeliie skrev:
Isåfall borde vi ha samma regler som i Norge där privatpersoner inte ens får söka lov för vissa åtgärder, man måste anlita nån som är kunnig inom området som söker åt en. Många verkar nämligen tro att det går bra att skissa på en servett typ och sen kalla det för ritningar.
Nej, det vore att gå åt fel håll. Jag vill att godtycket ska minska och det ska inte stå så mycket om bedömningar i PBL (och dess tolkningsdokument).

När jag byggde till för några år sen trodde jag i min naivitet att jag skulle få en lista av dokument som krävdes för en bygglovsansökan tillsammans med specifikationer om hur dokumenten skulle vara utformade. Formuleringar som "enligt god sed" och liknande är ju helt uppåt väggarna. Med klart utformade krav på bygglovshandlingarna behövs inga kompletteringar.

Det liknade mer en offentlig upphandling av IT-tjänster …
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.