spaedgris skrev:
Har du tillgång till ved kan du ju ta dit någon från trakten som flisar den åt dig mot betalning. Verkar klokt att satsa på flis när du har billig råvara omkring dig. Och en modern flisanläggning sköter väl sig själv i princip om jag fattat det rätt? Ett flisförråd är väl varken svårt eller dyrt att bygga.
Det är såna här faktorer som göra räknandet så komplext. Jag har skog så möjligheten att ta ved finns. Jag är egenföretagare och har möjlighet att ta mig tid till sådant, ifall det visar sig - i den där uträkningen som jag måste göra (vilken dag som helst nu ;) ) - att det är en bra affär.

Vad från skogen stoppar man helst i flismaskinen? Som många skogsägare så har jag ett röjningsberg framför mig. Och mycket har också växt till sig och är grövre än så, så råvaran är oändlig...
 
Allroundnörd skrev:
Och mycket har också växt till sig och är grövre än så, så råvaran är oändlig...
Räkna också på alternativet att sälja råvaran och betala eltillskottet men vinsten.
gaia
 
kanske en dum fråga. Men hur torkar man flis? Antar att själva vinsten med flisning är att man sparar moment i ochmed att man inte behöver kapa/klyva/lada den så som man gör med ved. Ved torkar man sedan, men hur torkar man flis?
 
I det bostadsbolag som jag sitter i styrelsen för installerar vi numera endast bergvärme. Vi har tagit bort alla typer av pannor eftersom det är ganska dyrt att ha folk springande och sköta detta. Det gäller alla fastigheter oavsett storlek. I en del har vi oxo fjärrvärme men det är faktiskt betydligt dyrare än en riktig bergvärmeanläggning dvs en proffs sådan. Jag skulle tro att din anläggning med 1000 m rör kanske börjar drabbas av permafrost och då ger inte pumpen det den ska. Min rekommendation en rejäl bergvärmepump med flera hål. Du måste sedan ha tillräckligt med reservvärme i form av elpatroner om något händer. Skötsel och fellarm till Securitas motsv och något lämpligt VVS-företag för drift och underhåll.

I övrigt vet jag inte hur stora investeringar dina hyresavtal tillåter och vilken ekonomi du har men denna lösning är nog den bästa i ditt fall för framtiden och en god sömn!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.