nikasp
Det värsta är ju såklart allt junk som sitter på bilen och det åker ju rakt ut i naturen = obra. Att man sedan adderar avfettning och schampo gör inte saken bättre. Tvätthallar har ju rening. Ursäkta om jag "stör" tvättandet med mina miljöfunderingar, har börjat tänka mer på sådant med åren.

Nimajneb: Vad menar du är konstig propaganda i PDF:en. Läste en gång till och ser inga direkta fel.
 
Redigerat:
Propaganda var kanske lite överdrivet sagt. Men dom förstår inte skillnaden mellan kall- och alkalisk avfettning, tungmetallerna är bara ett problem för egna gräsmattan mm.
 
Brukar tvätta bilarna två gånger om året en gång vår en gång sommar med vaxning, vårtvätten brukar jag spraya avfettning sedan kör jag med diskmedel i svampen. Var putsnörd i min ungdom med bilar, men gav upp eftersom jag har ca 2km grusväg till huset nuförtiden.

mvh
 
nikasp
Håller inte riktigt med om det där med egna gräsmattan. På många ställen avråds bl.a. från att äta fisk pga anrikning av tungmetaller. Om många tycker att de bara ställer till med ett jättelitet problem så kan det ackumulera till ett stort problem.

Nimajneb skrev:
Propaganda var kanske lite överdrivet sagt. Men dom förstår inte skillnaden mellan kall- och alkalisk avfettning, tungmetallerna är bara ett problem för egna gräsmattan mm.
 
nikasp skrev:
Håller inte riktigt med om det där med egna gräsmattan. På många ställen avråds bl.a. från att äta fisk pga anrikning av tungmetaller. Om många tycker att de bara ställer till med ett jättelitet problem så kan det ackumulera till ett stort problem.
Det var väl ung samma sak jag reagerade på, dom missar att lyfta fram tungmetallerna som går ut i dagvattnet. Fiskar i gräsmattan är inte lika vanligt som i sjö o hav.
Anledningen till att dom inte tar upp detta uppenbara kan vara att det är lätt att säga att sörjan hamnar dagvattnet i vilket fall som helst när tex bilen spolas av i regnvatten.
 
Var miljövän. Tvätta i tvätthall med rening. På sommaren kan man stå på gräsmattan. Marken renar.
Det är i lag förbjudet att tvätta på garageuppfarten som alla gör, även jag i bland, men man bör väl tänka på sina barns framtid och ändra sitt beteende:x.
 
Praktiska skäl: när jag har tid att tvätta har alla andra det också vilket betyder att det oftast är lång kö till tvätthallen. Dessutom är min högtryckstvätt bättre än den i tvätthallen. Givetvis inga problem man inte kan komma runt men lite avfettning i min garageuppfart är inget jag ligger sömnlös för. Dessutom, nikasp, eftersom jag kör miljövänliga dubbfria däck så bidrar jag på andra sätt till minskade miljöproblen....:)
 
Nimajneb skrev:
Det var väl ung samma sak jag reagerade på, dom missar att lyfta fram tungmetallerna som går ut i dagvattnet. Fiskar i gräsmattan är inte lika vanligt som i sjö o hav.
Anledningen till att dom inte tar upp detta uppenbara kan vara att det är lätt att säga att sörjan hamnar dagvattnet i vilket fall som helst när tex bilen spolas av i regnvatten.
Ja det är ju märkligt att man får parkera på gatorna fortfarande, vid regn. Då kan ju faktiskt skiten från gatan rinna tillbaka till gatan. Ni som tycker det är förfärligt att tvätta hemma, ni ser väl till att hålla bilen i garaget när det regnar?
 
nikasp
Ursäktar att jag "stör" igen men ni har ingen känsla för att ni häller ut kemikalier i naturen när ni tvättar? Dvs. det hamnar någonstans när ni tvättat klart. Förstår inte varför några verkar ha taggarna utåt. Att man tvättar på av gammal vana och skiter i vart avfettning, smuts och schampo hamnar är en sak men kom inte och hävda att det är OK eller bra på något sätt.
 
Redigerat:
nikasp
Tänk om du som inte behöver dubb också slutar vara miljövidrig med tvättandet, då blir det ju dubbelt bra. Nu är det ju bara för att du är bekväm. Gå upp tidigt en helgdag så är det tomt i GDS:en.

MathiasS skrev:
Praktiska skäl: när jag har tid att tvätta har alla andra det också vilket betyder att det oftast är lång kö till tvätthallen. Dessutom är min högtryckstvätt bättre än den i tvätthallen. Givetvis inga problem man inte kan komma runt men lite avfettning i min garageuppfart är inget jag ligger sömnlös för. Dessutom, nikasp, eftersom jag kör miljövänliga dubbfria däck så bidrar jag på andra sätt till minskade miljöproblen....:)
 
Om man nu ska vara riktigt rädd om miljön så har man väl ingen bil att tvätta.
 
  • Gilla
Jante och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Jag har faktiskt börjat cykelpendla sen maj 2012. Två mil varje vardag även på vintern känns som win-win både miljö och hälso/vardagsträningsmässigt. Men jag är inte taliban, skulle säkert tvätta på gräsmattan ibland jag också men det känns ganska fel efter jag läst på i frågan. Mest för kommande generationer.
 
Lägger mig bakom en lastbil när de regnar, fin fin metod, har inte tvättat bilen på 5 år, aldrig nå klagomål på besiktning och ser då 100 % rostfri ut, gammal V70 iofs, men i min ålder behöver man inte vara så flashig ;)
 
Jag är förvisso lite pedant enligt många men såhär gör vi.

Ca 3-4 gånger/år kör jag en tvåkomponents lackskyddsbehandling hemma på bruksbilarna. Hobbybilarna körs lackskyddsbehandling endast 1 gång/år men de körs få mil och aldrig vintertid.

Däremellan vaxas bruksbilarna ca 1 gång/månad och oftast maskinpoleras. Ungefär samma intervall städar jag ur invändigt inkl polering av instrumentbräda och paneler plus rainoff behandling på rutorna. Brukar samtidigt behandla kofångare etc med påfyllning av mörka pigment på ena bruksbilen (de andra är nedlackade).

Bilarna tvättas lite olika intervaller men vår/sommar/höst ca 1 gång/vecka medan vintertid kanske 1-2 gånger/månad.

Hyr skummaskin för rengöring av inredning men funderar på att köpa en själv så att detta kan göras oftare.

Men vi kör många mil och har många fordon plus att jag ofta ser jobbet som filosofiskt med hörlurar på
 
Kör in i automaten 1-2 gånger per år. Skulle jag råka köra på någon riktigt lerig grusväg spolar jag av lite med trädgårdsslangen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.