Grannen klev över idag när jag stod och tvättade några av bilarna och han tyckte jag överdrev mitt tvättande.
På sommaren så kör jag:
- Avfettning med Alfanol
- Sprutar rent med högtryckstvätten
- Svamptvättar med Supertvätt.
- Torkar torrt med ett syntetskinn.

(på vintern så blir det automattvätten)

Grannen körde själv bara med trädgårdsslang och färdiga tvättsvampar med schampo. Kan inte påstå att hans bil ser direkt sämre ut en våra när dom är nytvättade...:surprised:

Hur gör ni andra?
 
Tvättar aldrig bilen.

Ibland regnar det. Då blir den ren :)
 
  • Gilla
naresjo och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Tvättar aldrig bilen.

Ibland regnar det. Då blir den ren :)
Även jag kör efter denna principen, dock kan det hända ibland att jag spolar av bilen, då är det allt från en avspolning med högtrycken, till hela köret med avfettning och tvättning med svamp...
 
Kan inget om tvättning, men inser att det måste göras.
- Högtryck
- Kallavfettning om insekter eller asfalt
- Schampo från högtrycken
- Grönröd borste från toolab
- Högtryck men med rent vatten
- Siliconskrapa

tar ca 15-20 min. Detta är enkelt och gör att jag tvättar bilen då det är ganska okomplicerat, just borsten på skaft underlättar rejält.
 
RoTe
Bruksbilen: Öser på avfettning, låter verka, spolar av, låter lufttorka.
Finbilen: Körs helst inte i regn vilket gör att den tvättas extremt sällan. Den blir alltså knappt skitig förutom insekter och damm. Har den körts i regn blir det avspolning, svampning, torkning med våffelduk. Annars blöter jag bara ner fronten ibland och sprayar insektsbortagning och svampar. Mot pollen och damm används en California car duster.
 
Nimajneb skrev:
- Avfettning med Alfanol
- Sprutar rent med högtryckstvätten
- Svamptvättar med Supertvätt.
- Torkar torrt med ett syntetskinn.
Trodde att alla tvättar så, med olika avfettningsmedel och tvättmedel,
 
D09
Badar bilen på någon gör det själv tvätt, kör deras program med avfettning, vaxning etc

Enbart för min väggutkastare inte är monterad :/
 
Jag hade hoppats på att jag skulle börja tvätta av bilen med högtryckstvätten när vattenutkastaren blev monterad....men efter 2 år så är det ingen skillnad....:surprised:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Åker till en självtvätt och sprutar av med högtryck. Åker sen hem och tvättar av med schampo en, två, tre gånger eller vad som behövs.Torkar av lite lätt.
Vaxar sedan noga så mycket jag orkar med och gör rent dörrkarmar mm. Går sen över bilen någon gång och torkar bort vax från ev gummi och plastlister för att slippa det där tråkiga vita .

Sen brukar jag inte behöva avfettning på sommaren utan bara högtryck och glansschampo. Tvättar/sköljer oftast alltid bort fågelskit så fort som möjligt (fåglarna har ju en tendens att jävlas med en, när man precis tvättat.)

Sommaren brukar börja med vaxning av de jobbigaste och tråkigaste områden längst ner på bilen.
I och med att allt är vaxat för hand ser man även alla stenskott (gråter en stund för mig själv) Och kan åtgärda det vid annat tillfälle.
Ibland önskar man ju att man lämnat bort den för lackförsegling, men då missar man ju det roliga...

Sen efter någon dag när orken kommit tillbaka är det av med hjulen. Då får bromsarna känna på stålborsten, filen och lite kopparpasta. Dragkroken får kanske en skvätt färg om det behövs.

Tycker det är stor skillnad på en bil som ser ren ut mot en som även känns ren med handen
 
M
Nimajneb skrev:
- Torkar torrt med ett syntetskinn.
Inte provat våffelduk? Jag tycker det är överlägset skinn.
 
Högtryckstvätt
Tvätt med schampo som löddrar, hatar supertvätt.
Tvättar till sist fälgarna med samma svamp och schampoo. Spolar av och låter självtorka.
Ett par gånger om året tar jag lacknafta och sprutar på och låter verka. Tar alla ingrodda asfaltfläckar och små utanpåliggande rostorickar. Tvättar sedan som vanligt och sedan vax på det.
 
miksil skrev:
Inte provat våffelduk? Jag tycker det är överlägset skinn.
Det är väl någon form av microfiberduk väl?
Microfiberduk har jag i kupén men visste inte att det även funkar till lacken.
 
M
Nimajneb skrev:
Det är väl någon form av microfiberduk väl?
Microfiberduk har jag i kupén men visste inte att det även funkar till lacken.
Ja ngn form av microfiber är det säkert, men den är inte som vanliga microfiberdukar utan den är våfflad och känns inte så sträv.

Kostar ngn hundring eller två, så springer du på en så tycker jag du ska testa. Tycker den får med sig vattnet upp lättare, får i sig mer vatten, och dessutom bara slänga in i tvättmaskinen för att få den ren.
 
verktygsgurun skrev:
Högtryckstvätt
Tvätt med schampo som löddrar, hatar supertvätt.
Tvättar till sist fälgarna med samma svamp och schampoo. Spolar av och låter självtorka.
Ett par gånger om året tar jag lacknafta och sprutar på och låter verka. Tar alla ingrodda asfaltfläckar och små utanpåliggande rostorickar. Tvättar sedan som vanligt och sedan vax på det.
Varför gillar du inte supertvätt? Man måste förvisso eftertorka men ytan blir riktigt fin och håller sig fin längre än med skummande schampo. Finns nog riktigt bra skummande bilschampon men jag har inte stött på något ännu som slår supertvätt.
Vaxning är bara något jag gör om bilen även måste poleras.

Varför använder du lacknafta istf kallavfettning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.