Har också kört med plastpåsar och det fungerar mycket bra tycker jag, en månad är inga problem (gäller vattenbaserad, för alkyd verkar det gå fortare, gissar att lösningsmedlet har lättare att tränga ut ur påsen) med ordentlig tät påse (gärna två) och tillräckligt med färg i rollern för att kunna pressa ur luften innan man försluter påsen.
Har för mig att man kan spara penslar och rollers med alkydfärg under vatten ett bra tag. Har dock inte testat det själv...
 
Nimajneb skrev:
Jag tror att felet många gör är att dom tvättar ur rullen varje dag istf att som mångstekta skriver, stoppa in den i en plastpåse. Har iofs aldrig testat det med ett par månader, men en vecka eller 2 är inga problem.
jag rollade 2-komponent vattenbaserad epoxygolvfärg och lämnade den i vatten över natten för att rengöra den dagen efter. Den var mycket hård, men det finns ju nya.

Protte
 
Undrar varför man tvättar ur den egentligen. Vad jag minns kostar ett gäng rullar inte många kronor så enklast vore väl att slänga och bara ta en ny.
 
OLJensa skrev:
Har för mig att man kan spara penslar och rollers med alkydfärg under vatten ett bra tag. Har dock inte testat det själv...
Jag sveper in dom i en plastpåse och lägger dom i frysen. Upp till ett par månder fungerar bra på det sättet, sedan börjar dom torka även där. Och nej, inga problem med att maten tar smak.
 
Har för mig att det finns en gammal tråd där någon tipsar om att spara rollrarna i glasburkar med vatten för vattenlösliga färger och lacknafta eller vad man nu har till oljebaserade. Sparrisburkar av något fabrikat var tydligen bäst. Funkar i och för sig endast om man har en återkommande kulör eftersom man inte rengör rollern.

Edit: Orkade leta upp länken :)
tips vid tvättning av rollern
 
  • Gilla
Nallze
  • Laddar…
Om det inte är sagt redan....YES diskmedel...(.först vatten i hinkdet värsta)

Mvh
 
joflopp skrev:
Har för mig att det finns en gammal tråd där någon tipsar om att spara rollrarna i glasburkar med vatten för vattenlösliga färger och lacknafta eller vad man nu har till oljebaserade. Sparrisburkar av något fabrikat var tydligen bäst. Funkar i och för sig endast om man har en återkommande kulör eftersom man inte rengör rollern.

Edit: Orkade leta upp länken :)
tips vid tvättning av rollern
Det är ju samma metod som jag tipsade om ovan, fast jag använder en vattenstråle istf tryckluft.
 
Johan Gunverth skrev:
Det är ju samma metod som jag tipsade om ovan, fast jag använder en vattenstråle istf tryckluft.
Tänkte mer på Pernittas inlägg om sparrisburkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.