Ska en molly bort nyper och vickar man (med en tång) en gång på själva brickan. Lossnar hur lätt som helst. Inte ska man behöva släpa fram borr och borrmaskin.
 
  • Gilla
Långfarare
  • Laddar…
B
nog går det att nypa bort billig metall mollyn.
jag bara kommer med förslag.
man får testa olika sätt
 
KristinaRT
Tack för alla svar!!! Eftersom jag har åtskilliga plugar kan jag ju testa alla (eller iaf nästan alla) metoder som föreslagits. Återkommer med rapport om vilket sätt som var enklast och bäst :D
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Thomas59
Mikael_L skrev:
Ahh, det missade jag, läste slarvigt.

Ang reparationsbitar, kolla:
[länk]
Hmm jo trekantiga reparationsbitar är ju kanske lättare. Lagade 25-30 hål efter gardinstänger i vårt nyköpta hus. Gjorde en 45 gradershållare för knivblad av en träkloss. Skar upp hålen grovt med kniven och renskar sedan med 45 gradershållaren. Sen spände jag fast hållaren i arbetsbordet och skar 45 graderkanterna på lagningsbitarna. Det tog väl totalt ca 1,5 -2 timmar, inkl spackling.

Tyvärr missade jag också att det var väv på väggarna. Det går iofs att fixa med en struktur mall som man gjuter direkt på väven och trycker på spacklet då det bildat lite hinna. Blir faktiskt riktigt bra men inte 100% men 100% är nog svårt att uppnå oavsett hur man gör.
 
  • Gilla
Långfarare
  • Laddar…
Mikael_L
Thomas59 skrev:
Hmm jo trekantiga reparationsbitar är ju kanske lättare.
Jag tror inte tre eller fyrkantiga spelar så jättestor roll. Det är ju ändå gipsspacklet som fyller upp ev glipor.
Men gör inte som jag, snålade lite med tillpassningen (eller var övernoga kan man kanske också säga) så när det kom spackel mellan gick biten inte längre att trycka in tillräckligt djupt i väggen. Innan man satt på spackel ska biten ramla in några mm in i hålet. Att biten sedan ev sitter lite för djupt spacklar man ju upp lätt och snabbt.

Följande bitar blev bra.
 
Thomas59
Mikael_L skrev:
Jag tror inte tre eller fyrkantiga spelar så jättestor roll. Det är ju ändå gipsspacklet som fyller upp ev glipor.
Men gör inte som jag, snålade lite med tillpassningen (eller var övernoga kan man kanske också säga) så när det kom spackel mellan gick biten inte längre att trycka in tillräckligt djupt i väggen. Innan man satt på spackel ska biten ramla in några mm in i hålet. Att biten sedan ev sitter lite för djupt spacklar man ju upp lätt och snabbt.

Följande bitar blev bra.
Nu då du säger det...den erfarenheten gjorde jag också. Jag använde iofs PL400 för att fixera bitarna men har man för tight passning kan dom komma att sticka ut en bit.

Först körde jag med en Dremel (igen!) med lilla sågklingtillsatsen, det funkade fint för att göra hålen som täckbiten skulle passa i men 45 gradersvinkeln på kanterna fick jag göra med klossen med knivbladet. Det blev sådär. Kom då på iden att bygga en liten "ram" med 45 grader lutning in mot det blivande hålet. Tog sen Boschmultisågen och sågade med ramen som anhåll. Då fick jag direkt rätt 45 graders lutning på¨hålkanterna och alla hål blev exakt lika stora. Sen gick det snabbt att göra lagningsbitarna.
 
byggare henke skrev:
nog går det att nypa bort billig metall mollyn.
jag bara kommer med förslag.
man får testa olika sätt
Vem har sagt att jag skulle använda billiga molly?
 
B
raveper
Billiga= den för enkelgips
 
Jag tryckte ur en 50 cm plugg ur en lättbetongvägg med gaffeltruck, det blev ganska dragigt, så prova inte det... :)
 
byggare henke skrev:
raveper
Billiga= den för enkelgips
Okay. Men jag brukar ju nypa bort den dyrare då (Dubbelgips)
 
Det enklaste sättet om du inte vill försöka få bort metallkanten och slå in dem i väggen är att skruva in en korrekt gänged skruv, ta en kofot runt som stöd bakom kragen på den och slå på skruven med hammare samtidigt som du sätter ett lätt tryck utåt med kofoten. Funkar garanterat, tog bort ca 15 st i vårt vardagsrum på nolltid med minimala hål. Stödet från kofoten skyddar väggen också när du slår på skruven.

/T
 
Sicka problem det ska va då. Är det inte enklare med en liten tång än med både hammare och koben.
 
Alternativt är att tapetsera väggen med "easy cover" och sedan fixa iordning det du ska ha. Vanligt att använda om du haft strukturtapeter mm..
 
ravereper har helt rätt!!!
----------------------------------
Knipsa av Mollyns yttre del med en tång/hovtång! (tips - kolla på en Mollyplugg i affären, så ser du att den yttre delen bara "sitter fast" med två smala "ben" i övriga delen - just för att man ska kunna klippa loss!)
Peta in resterande del i väggens tomrum!

Verkar galet med kofot, stämjärn osv.. känns som risken att försöra väggen är ganska stor om man inte har tungan rätt i mun.

/Thomas
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.