Inspiration sökes!!
Jag har en innerdörr i hallen som jag kommer att låta vara stängd, men inte använda
(den skall dock vara kvar för flytta av möbler osv.).
Frågan är nu om någon har bra tips på hur man får dörren att inte synas/märkas för mycket.

Jag är inte så sugen att endast måla/tapetsera dörren i samma färg som väggen.
Finns det någon som har en bra eller annorlunda lösning??
 
Spegel-idén har slagit mig med, är det någon som gjort lika och kanske har en bild att bjuda på?

Draperi känns lite "pensionär" för min smak. :-/
 
Du skulle ju kunna hänga ett 'motiv'tyg framför dörren, tex. dessa snygga varianter, https://www.finnishdesignshop.com/images/ho_hoi_s_tk.jpg
https://www.finnishdesignshop.com/images/kaiku_vihr_tk.jpg
https://www.finnishdesignshop.com/images/hetkia_tk.jpg
Dilemmat blir ju trycket på dörren, men det gäller ju även spegel eller tavla, i det fall man vill/behöver ha det kvar så är väl rynkat draperi det tacksammaste.

Annars, om dörren behöver öppnas sällan så kanske du kan montera bort själva trycket och använda dig av 'skruvmejselvarianten' de gånger du behöver öppna/stänga dörren.

MVH//Christina.
 
Tack för tips och svar, men tyg är inte intressant alls.

Jag har någonstans sett någon som skruvat på en tapetserad skiva på dörren, och jag skulle vilja se något liknande (hur man gjort med handtag, foder, lister gått hela vägen till tak med skivan, kanter osv...)

Att ta bort handtag har jag också funderat på eller att ersätta det med något ytte-pytte litet handtag.
 
Det är alltså nästan lite av en 'lönndörr' du är ute efter!?

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Det är alltså nästan lite av en 'lönndörr' du är ute efter!?

MVH//Christina.
Ja, det var nog en bra formulering.
:D
 
Jag visste att jag sett det någonstans men det tog en stund att komma på var ;)

Vet inte om det är nåt åt det här hållet som du tänkt dig, men du kanske får lite tips iaf.
http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=4101

MVH och Lycka till//Christina.
 
Ja just ja!!
Jag såg ju också det avsnittet, men där fanns väl ingen dörr från början (om jag inte missminner mig), så det var ju en liten annan lösning än den jag försöker klura på (behålla befintlig dörr, karm, lister mm. om det går).
Mitt dilemma är att jag inte vill förstöra för mycket på det som finns idag.

...Men tack för länken!
 
Hmm....., du skulle kanske kunna maskera den till ett ' till golvet gående' fönster eller helglasad balkongdörr.

Jag tänker mig nåt i stil med (bör ju vara en slät dörr) ett fotografi uppdraget till dörrbladets format, helst nåt som stämmer med det man ser utanför övriga riktiga fönster, kanske lite björkar med focus på stammarna och gärna fotat i motsol vilket ger en häftig och lite diffus bild av motivet, ungefär som om solen ligger på in genom 'fönstret' ;).
Alt. kanske spinna vidare på balkongtemat så att man tex. fotar ett balkongräcke i motsol, eller....... ;), ja du förstår säkert hur jag menar.
När man drar upp formatet bör man få motivet tex. trädstammar, balkongräcke osv. att storleksmässigt sas. bli realistiska.
Limma sedan bilden på dörren och glasa utanpå bilden mha. tex. liten vit trälist som håller glaset, har du sedan spröjs på övriga fönster så gör likadant på denna.

Har du sedan samma foder runt dörren som runt övriga fönster så bör du med lite trixning kunna få det jättesnyggt.
Dörrhandtaget skulle ju kunna bytas mot nåt som liknar en fönsterspanjolett eller ett balkongdörrshandtag.

Fota själv eller i nödfall kolla på en butik efter fotoaffischer med lämpliga motiv och storlekar, men jag tycker def. att du ska undvika de där vanliga fototapetmotiven med 'sandstrand på Fidji' o.dyl *ryser* ;).
Ta isf. något som ser ut som det du har utanför dina egna fönster :).

MVH//Christina.
 
Tack för dina kreativa idéer Christina!

Men jag måste nog förtydliga mig lite:
Dörren det handlar om är alltså en innerdörr i en hall. Jag har alltså rum runt om hallen (inga ytterväggar alls).

Jag vill kunna ställa en möbel (byrå eller sittmöbel)framför dörren, därför vill jag "få bort" dörren (efterlikna väggen i hallen), inte framhäva den.
 
Rostig_9000i_-88 skrev:
Tack för dina kreativa idéer Christina!

Men jag måste nog förtydliga mig lite:
Dörren det handlar om är alltså en innerdörr i en hall. Jag har alltså rum runt om hallen (inga ytterväggar alls).

Jag vill kunna ställa en möbel (byrå eller sittmöbel)framför dörren, därför vill jag "få bort" dörren (efterlikna väggen i hallen), inte framhäva den.
Ja inte för att det spelar någon roll att du inte har några ytterväggar i hallen, snarare tvärtom, utan detta ska ju ge illusionen av en öppning ut i det fria som de facto saknas.

Tyvärr har jag (just nu iaf. :)) inga fler idéer om hur du ska kunna 'få bort' dörren, om du samtidigt vill behålla allt synligt på densamma (dörrblad, karm, foder och lister).
Dörren kommer ju i det fallet alltid att synas som en dörr ändå och om du sedan inte är sugen att sätta på en skiva som målas alt. tapetseras samma som väggen (som du skrev i ditt första inlägg) så kan jag inte komma på hur man skulle göra för att dörren ska bli så 'osynlig' som möjligt.

Hmm......., jag envisas ändå med (kanske mot bättre vetande, men ändå.... ;) :)) att be dig fundera på om du inte skulle kunna utnyttja det faktum att dörren är där och använda dess närvaro som en inredningsdetalj (tex. som ett 'fönster'), som du sedan ställer din byrå mot eller varför inte en fåtölj framför 'fönstret', alltså iof. sig kanske 'framhäva' det som finns, men på ett oväntat sätt, istället för att försöka gömma det som ändå kommer att synas.

MVH :)//Christina.
 
byggimpert skrev:
Tyvärr har jag (just nu iaf. :)) inga fler idéer om hur du ska kunna 'få bort' dörren, om du samtidigt vill behålla allt synligt på densamma (dörrblad, karm, foder och lister).
Dörren kommer ju i det fallet alltid att synas som en dörr ändå och om du sedan inte är sugen att sätta på en skiva som målas alt. tapetseras samma som väggen (som du skrev i ditt första inlägg) så kan jag inte komma på hur man skulle göra för att dörren ska bli så 'osynlig' som möjligt.
I mitt första inlägg skrev jag:
Jag är inte så sugen att endast måla/tapetsera dörren i samma färg som väggen.
I mitt tredje inlägg skrev jag:
Jag har någonstans sett någon som skruvat på en tapetserad skiva på dörren, och jag skulle vilja se något liknande (hur man gjort med handtag, foder, lister gått hela vägen till tak med skivan, kanter osv...)
Med detta menar jag att jag skulle vilja skruva på en skiva av något slag med tapet/färg samma som vägg.
Men funderingen är hur det skulle se ut (kanske någon som gjort samma sak?)?
Jag funderar även hur man (rent praktiskt) löser det med lister, handtag, material osv.
Ang. att behålla lister så menar jag inte att ha de synliga utan att de finns kvar fast gömda bakom en öppningsbar skiva/dörr.

Som sagt, tack för svar men jag vill INTE framhäva dörren utan precis tvärt om.
Jag förstår precis hur du menar (det är en läcker illusion), men det passar inte i min hall.
:)
 
Ahhh..... sorry, det var väl jag som var lite fantasilös :), iom. att du ville ha lister mm. kvar så trodde jag (helt felaktigt) att de skulle vara synliga iom. att det blir en höjd/nivåskillnad mellan ny skiva och befintlig vägg pga. fodrens tjocklek, om skivan sas. ska gömma listerna.

Men det låter som ett intressant projekt, du kan väl återkomma här i tråden och visa eller berätta hur det blev, när du funnit lösningen :)

MVH//Christina.
 
Men om du vill ha möbler framför dörren kan du väl bara ställa dit dem? På båda sidor?

I hallen kan du antingen ställa dit en byrå för alla prylar som brukar hamna där på något lustigt sätt. Gör en ram av ganska tjocka reglar (bredare än dörrkarmen så att den täcks upp av spegeln) och beställ glas till den. På med lister som du sågar ut som en "tavelram" och fäster runt om.

Ska du inte ha byrå och spegel i hallen kan du göra samma sak men med en bit mdf skiva eller så och måla med griffelfärg så har du stans största kom-ihåg-tavla.

Har en likadan i köket för att täcka en bit vägg jag blev tokig på!

Ett annat alternativ är att köpa Billy med extra del högst upp och dälja mellanrummet mellan bokhyllan och väggen med hjälp av snygg list som går en bit "utanför" bokhyllan och alltså täcker mellanrummet mellan väggen och hyllan.

Mer ideer? ;)
 
En bild säger mer än tusen ord heter det ju...
Hallen.jpg
Det är alltså denna "glugg" som jag vill dölja och ev. ställa byrån på bild framför.
Till vänster i bild är den nya dörren (med provisorisk barn-grind).
Till höger syns en portal som leder in till vardagsrummet.

För att komplicera montage av skiva så går naturligtvis dörren åt andra hållet och el-centralen sitter lämpligt (?!) placerad ovanför hörnet på dörrkarmen. >:(

Ceja ->
Billy har jag också funderat på, men den serien återfinns i vardagsrummet så det blir nog lite för mycket Billy.

Byggimpert/Christina ->
Har du fler tips så är det alltid välkommet!
...lösningen är nog en bit bort ännu :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.