Undrar hur folk gör. De som har ett barn 1-3 år gammalt och 2-4km till förskolan. Samt saknar körkort.

Med vad?

Cykel? Moped?
Går?

Vilket sätt verkar vettigast?
 
När jag gick på dagis fick jag och min syster åka cykelkärra, men det passar nog mest när det finns cykelbana. Att ta småbarn i kärra på större gator skulle inte jag göra iaf...
 
Vagn är absolut bäst. Då sitter barnet skyddat mot regn och blåst och om mamma ramlar med cykeln på isiga gator gör det inget. Chariot gör dom bästa vagnarna, dom är svindyra men finns på blocket. Köp dubbelvagn så får du plats med matkassar. Billiga Biltemavagnar är bättre om du måste lämna vagnen vid nåt ställe där den riskerar att bli snodd.

Barnsits är också bra, men kräver mer påklädning av barnet, plus att det kan vara småfarligt om det är halt.
 
Moppe eller cykel med en sådan där söt övertäckt cykelkärra!

TB_500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här är ju inte så dyr:
http://trollkarran.ebutik.se/?cat_id=22
 
pelle242 skrev:
tex [länk] . Finns med elmotor som hjälper till i backarna.

Om man är händig med svetsen:
[länk]
Det där är ju smart om man vill cykla då det är halt ute!
 
Nej man får inte dra saker med en moppe och det måste finnas enklare sätt att gasa ihjäl sitt barn på om det nu är vad man vill åstadkomma.....;)
 
Om man i dagsläget ska frakta ett barn så kanske man kommer till ett läge då man kanske behöver frakta två...?

Jag hade kört på en vagn absolut. Vi var inne på det ett tag men insåg att bilen är rätt så go ändå.

Cykla är ju faktiskt inte så jobbigt, vet dock inte hur det är med en vagn bakom.

Jag hade satt på en backspegel i stil med en gammal moppespegel så man slipper vända sig om när man ska kolla till barnet/barnen.

Jag har en tendens till att trilla när jag cyklar dock...
 
När jag inventerade cykelvagnar för ett par år sedan hade de flesta 15kmh som max hastighet, inte mopedfart. En trasportstyrelsen får man ha släpvagn till motorcykel men ej till persontransport.

Tänk på att om ena föräldern vill hämta och lämna med bil så är det bra om cykelvagnen är enkel att gälla ihop, de billiga är oftast inte det. Om ni ev har planer på fler barn så finns det vagnar som rymmer två barn men maxar ut runt 40kg totalt så det funkar inte så länge..
 
Såhär i efterhand förstår jag inte att hon inte gnällde men från knappt tre års ålder så gick vår dotter till och från förskolan. Skulle tro att det var 3-4 km. En nätt promenad på en timme ungefär. Innan dess var det vagn.

Nu har vi närmare och ungarna har blivt så fruktansvärt bortskämda. Vid minsta promenad blir det gnäll.
 
Redigerat:
Vi använde cykelvagn till/från dagis mm, till tvillingarna, ny cyklar dom själva. Det blir tyngre att trampa när man har vagnen tillkopplad. Vi har vagnen kvar kommer antagligen att lasta badleksaker mm till sommaren när vi ska cykla till stranden.
 
Har 2 barn, flicka 3,5 och pojke 1,5, förra vintern när jag var hemma var det vagn + pulka då dåvarande syskonvagn var väldigt tung att gå med vintertid. Köpte en Cariot CX2 i april och det är nog bästa investeringen hittills. Då det i stort sett alltid är olika som hämtar och lämnar blev det den perfekta lösningen. En oväntat bra grej är när man hämtat barnen och behöver handla så få barnen sitta kvar i vagnen när jag går in. Får plats med 2 stora matkassar + min ryggsäck, och det funkar oftast bättre med dom fastspända där än med en kundvagn. Sen använder vi bilen betydligt mindre, inte ovanligt att det dröjer mer än en vecka mellan gångerna. Dock vet vi inte hur vi löser det om 2 år, då barnen blivit tyngre och större. Men det är ett senare problem. Vi har så nära så det känns onödigt att ta bilen. Hon har 0,5 och jag 1km till jobbet, jag passerar hennes på väg till mitt och dagis ligger alldeles brevid mitt jobb. Hon jobbar 7-15 eller 14-22 och jag 7-16 med flex. Men när det blir ett problem kanske det finns någon vettig stor vagn som klarar 50kg last. :)
 
Har 2 barn och kör med chariots kärra. Fungerar perfekt då jag lämnar med cykeln och ställer kärran på dagis. Om frugan sen hämtar fäller hon bara ner framhjulen och rullar hem den som en vanlig vagn. Jag har även byggt en elcykel så det går ganska lätt att trampa ;)
 
Segge.

Kopplar du på vagnen ibland? Menar till cykeln?
Om ja. Hur kan man använda den för att gå in med barnen i affären? Krävs det inte tredje hjulet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.