Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Jag skulle inte kalla det där för en offert.
Det står inget om vilka arbeten som ska utföras. Bara ca 70 tim.
Det står ju ”carport”
 
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Frågan var hur ni tolkar offerten och då förstår jag att du inte har någon tolkning 😊
Jag tolkar det som att offerten är medvetet rörig för att lura dig 🙄
 
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Det står ju ”carport”
Ok. Men inte att han ska bygga den.
70 Tim skulle kunna vara att åka runt och handla och leverera allt mtr till dig.
Men innan du accepterar nåt se till o få en riktig offert som är juridiskt bindande.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
De där va rörigt. Fråga han som gjort sammanställningen han vet nog.
Det ska jag, ville först bara höra andras tolkningar
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Svårt att tyda detta...
Vad sa snickaren när hen lämnade över uträkningen?

Min tolkning:
Du har fått två alternativ på utförande där material kommer att gå på antingen 29550 el 26250 oklart om moms ingår, men det borde man anta att det gör.
Sen beräknar hen tidsåtgång till ca 70 timmar till en kostnad av 28175kr ink moms och efter rotavdrag.

Jag tolkar det som att detta är en ungefärlig uträkning och att hen kommer att köra på löpande räkning. och att din kostnad kommer att bli mellan 55 - 60 000kr efter rot.

Så det är upp till dig om du litar på snickaren eller ej. antingen litar du på snickaren och accepterar detta ca pris, eller så begär du ett fast pris, men då antar jag att hen kommer att lägga på en säkerhetsmarginal och att det då landar på 60 - 70 000 istället.

Försök att få ett möte och en förklaring av lappen.


(som en liten parentes lägger jag till följande:
Jag hade en snickare på ett lite större jobb i somras, fick ett sms med en uppskattning.
Typ: om allt funkar bra kostar det 250 - 270 000 + moms
fick ett tillägg ett par minuter senare att han inte räknat med en post men det var "några tusen till.

Slutade på en kostnad på ganska exakt 250000 + moms

Kan tyckas att detta var en lite flummig "offert" med, men jag vet vem han är, det har funkat bra på tidigare jobb, och det visade sig ju stämma bra med.)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Ok. Men inte att han ska bygga den.
70 Tim skulle kunna vara att åka runt och handla och leverera allt mtr till dig.
Men innan du accepterar nåt se till o få en riktig offert som är juridiskt bindande.
Jag känner snickaren, har anlitat honom förut. Han har aldrig dragit benen efter sig, så åka runt och handla i 70 tim är roande. 😊
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tolkar det som att offerten är medvetet rörig för att lura dig 🙄
Har anlitat den här snickaren flera gånger tidigare, så det oroar jag mig inte för 😊
 
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Har anlitat den här snickaren flera gånger tidigare, så det oroar jag mig inte för 😊
Om du anlitat honom innan så borde det ju vara enkelt att fråga honom vad han menar
 
  • Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
Freddan_ Freddan_ skrev:
Om du anlitat honom innan så borde det ju vara enkelt att fråga honom vad han menar
Ja det är inte svårt, men det handlar inte om det 😊
 
83 989kr?
 
Men varför skal vi sitta och gissa på något som inte hänt.

Hade jag fått något handskrivet så där på allvar så hade jag gått vidare.

Om du skall sitta och drömma fram ett pris av detta så är det ju bäddat för att det kommer 7 nya trådar av beklagan om ett år när det har blivit 3ggr dyrare och kraftigt försenat.

Totalt meningslös tråd.
Om du inte förstår så frågar du den som givit dig lappen.
 
  • Gilla
Freddan_ och 1 till
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Ja det är inte svårt, men det handlar inte om det 😊
Så vad handlar det om då 🤔
 
  • Gilla
zwennebanan och 3 till
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Har anlitat den här snickaren flera gånger tidigare, så det oroar jag mig inte för 😊
Det brukar ju finnas ett samband mellan ordning och reda och kompetens. Det finns ju undantag, men ganska få tycker jag!
 
D Dr Benz skrev:
Men varför skal vi sitta och gissa på något som inte hänt.

Hade jag fått något handskrivet så där på allvar så hade jag gått vidare.

Om du skall sitta och drömma fram ett pris av detta så är det ju bäddat för att det kommer 7 nya trådar av beklagan om ett år när det har blivit 3ggr dyrare och kraftigt försenat.

Totalt meningslös tråd.
Om du inte förstår så frågar du den som givit dig lappen.
Om du tycker tråden är meningslös så ska du inte svara. Jag har dessutom inte bett någon gissa, gissa kan jag göra själv.
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Om du tycker tråden är meningslös så ska du inte svara. Jag har dessutom inte bett någon gissa, gissa kan jag göra själv.
Den enda som inte kan gissa i detta ärende är väl den som skrivit lappen.
Varför då lägga ut en fråga här?
Inte minst med tanke på din attityd mot vänliga människor som försöker vara trevliga och hjälpa dig!
 
  • Gilla
zwennebanan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.