schmakita skrev:
Och i verkligheten ser man omgående att tm/tt sitter på en 2-fasgrupp, så varför ens fundera över saken!?
För att jag har ett problem iom att säkring löser ut vid 7,7 A. Det är grunden i mitt ämne. I ett hus där jag vet de haft andra problem. Jag hittar inget fel på maskinen men nånstans finns det ett. Därför vill jag börja i ena änden och jobba mig till slutet.
El-central --> säkring --> kabel--> vägguttag
Typ så.
Tänk om elektrikern hade en stressig dag, drog kabel för glatta livet i hela huset. När han är klar upptäcker ha att han drog 3*1,5 mm till TM och TT. Orkar inte dra om kabel utan kopplar in på endast ena delen av säkringen = 10 A. Osannolikt? Jag vet inte men nånstans finns felet.
 
Avemo skrev:
Givetvis kan det vara säkringen som är dålig och bryter vid för låg ström. Det skulle även kunna vara något mer som är inkopplar på den säkringen som också drar ström. Var mäter du någonstans? Det är i alla fall inte själva lösningen med en tvåfasgrupp som gör att säkringen löser. Jag skulle primärt misstänka torktumlaren. Är det inkopplat med stickpropp? Vad händer om du byter plats på matningen till tvättmaskin och torktumlare? Vad händer om du kopplar in torktumlaren med skarvsladd från ett annat rum?
Jag mätte med tångamperemätare inne i maskinen, precis efter att kabel delat upp sig i fas, nolla jord. Ansluten med stickpropp.
Bytte aldrig plats på sladdarna men det skall jag göra vid ett ev återbesök. Alt skarvsladd från annat rum. Tack för bra tips :)
 
Klassiskt torktumlarfel är ju fukt och värme som kommer i kontakt med elektroniken, men samtidigt borde det rimligtvis löst JFB före säkringen. Jag skulle börjat att kika i regionen kring panel/display för att se om det är något uppenbart visuellt som gör att den släpper på mer än 10-11 ampere.
 
Location skrev:
Klassiskt torktumlarfel är ju fukt och värme som kommer i kontakt med elektroniken, men samtidigt borde det rimligtvis löst JFB före säkringen. Jag skulle börjat att kika i regionen kring panel/display för att se om det är något uppenbart visuellt som gör att den släpper på mer än 10-11 ampere.
Ja, då borde ju jfb löst.
Denna modell kan ställas om till 16 A men det är det ytterst få som gör och den var i 10 A-läget.
 
Hur ställer den om sig till 16 a? Via displayen eller en kabelbygel på värmeelementet?
 
Tobbe_3 skrev:
Hur ställer den om sig till 16 a? Via displayen eller en kabelbygel på värmeelementet?
Displayen. Man håller vrider och håller inne knapp eller två
 
Löste säkringen ut medan du mätte, eller är det något som sker sporadiskt med längre mellanrum? Om du mäter under 10 ampere och säkringen löser ut så kan det bero på flera saker.

Kortvarig kortslutning. Kanske mindre troligt. Det borde snarare vara till jord än till nolla och i så fall skulle även jordfelsbrytaren lösa ut.

Fler laster finns på säkringen trots att dessa inte står med i gruppförteckningen. Alternativt att tvättmaskinen felaktigt är inkopplad på samma fas som torktumlaren. Det senare är enkelt att kontrollera genom att mäta emellan uttagen. Det skall finnas en kombination som ger 400 volt. Det går även att ta av kåpan på centralen och mäta strömmen vid säkringen. Det skall inte vara mer än om du mäter direkt i maskinen.

Felaktig säkring som löser vid för låg ström. Inte omöjligt, men jag vet inte att jag upplevt det själv.

Om du kopplar inte torktumlaren med skarvsladd till en annan grupp som du vet inte har någon annan last och även den säkringen löser så kan du vara rimligt säker på att felet sitter i torktumlaren.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Avemo skrev:
Löste säkringen ut medan du mätte, eller är det något som sker sporadiskt med längre mellanrum? Om du mäter under 10 ampere och säkringen löser ut så kan det bero på flera saker.

Kortvarig kortslutning. Kanske mindre troligt. Det borde snarare vara till jord än till nolla och i så fall skulle även jordfelsbrytaren lösa ut.

Fler laster finns på säkringen trots att dessa inte står med i gruppförteckningen. Alternativt att tvättmaskinen felaktigt är inkopplad på samma fas som torktumlaren. Det senare är enkelt att kontrollera genom att mäta emellan uttagen. Det skall finnas en kombination som ger 400 volt. Det går även att ta av kåpan på centralen och mäta strömmen vid säkringen. Det skall inte vara mer än om du mäter direkt i maskinen.

Felaktig säkring som löser vid för låg ström. Inte omöjligt, men jag vet inte att jag upplevt det själv.

Om du kopplar inte torktumlaren med skarvsladd till en annan grupp som du vet inte har någon annan last och även den säkringen löser så kan du vara rimligt säker på att felet sitter i torktumlaren.
Den löste inte ut under tiden jag var där.

Ja, nån annan last känns ju som troligt. Jag har ju inte tiden att sitta där i flera timmar och kolla upp allt och vänta på att den löser säkringen.
Kan man utifrån gruppförteckningen utläsa vilka fler maskiner som går på samma huvudfas. Typ 15: diskmaskin, och 18: belysning WC.
Finns det nån praxis eller kan det variera helt efter vad elektrikern känner för?
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
torbeno skrev:
Den löste inte ut under tiden jag var där.

Ja, nån annan last känns ju som troligt. Jag har ju inte tiden att sitta där i flera timmar och kolla upp allt och vänta på att den löser säkringen.
Förståeligt. Jag tolkar det som att det inte är din lägenhet. Då skulle jag säga att nästa steg är att koppla den med skarvsladd till ett annat rum, be den som bor där att använda den så och se om den löser då också.

torbeno skrev:
Kan man utifrån gruppförteckningen utläsa vilka fler maskiner som går på samma huvudfas. Typ 15: diskmaskin, och 18: belysning WC.
Finns det nån praxis eller kan det variera helt efter vad elektrikern känner för?
Normalt var tredje modul. Dock saknar det betydelse för dig eftersom det inte är huvudsäkringen som löser utan en gruppsäkring. Som det är märkt kan du dessutom inte veta vilken halva av den tvåpoliga säkringen som matar tvättmaskinen och vilken som matar torktumlaren utan att lyfta på lock. Om det skulle vara något mer anslutet till säkringen så är det något som inte framgår av gruppförteckningen.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Vilken säkring pratar vi om. Är det grupp säkringen ełler är det huvudsäkringar.
Det är endast torktumlaren belastar grupp säkringen.

Om centralen är byggd med fasskenor då repeteras faserna enligt 1, 2, 3, 1, 2, 3, 1, 2, 3 o.s.v. Det vill säga att fas 1:återkommer på var tredje säkringsmodul.
 
torbeno skrev:
Den löste inte ut under tiden jag var där.

Ja, nån annan last känns ju som troligt. Jag har ju inte tiden att sitta där i flera timmar och kolla upp allt och vänta på att den löser säkringen.
Kan man utifrån gruppförteckningen utläsa vilka fler maskiner som går på samma huvudfas. Typ 15: diskmaskin, och 18: belysning WC.
Finns det nån praxis eller kan det variera helt efter vad elektrikern känner för?
Enklast är ju att tända alla lampor, och slå på övrig strömkällor, och slå ifrån brytaren från torktumlaren. Då bör du se om det finns fler laster på samma fas. Kolla även så att du har 400 volt mellan tvättmaskinens och torktumlarens faser.
 
Tillbaka i området igår hos grannen, huset bredvid. Gissa vad det var denna gång ... Jo, diskmaskinen löser ut säkringen ibland. Testkörde lite längre denna gång. Hände så klart inget. 8,9 A drog diskmaskinen under värmningen. Ägaren kunde inte se något mönster i de fall de löser ut. När det händer går han och slår upp den igen och så kan han köra klart. Samma bygge. Jag bytte värmeelementet, bara för att testa nånting. Pratade även med en kollega som nickade igenkännande. Detta var bekant för honom gällande området och hans gissning var elen.

Återkommer om jag hör något mer.
 
Hmm, jag skulle nog förse mig med ett gäng 10A dvärgar...;)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Hmm, jag skulle nog förse mig med ett gäng 10A dvärgar...;)
Elen ligger inte på mitt bord men det hela är ju svårt att bevisa.
Hurdan kvalitet håller de säkringar som använts här? Rent generellt alltså
 
Du och kollegorna verkar ju hittat ett systematiskt fel i "området" där dvärgarna löser vid lägre ström än de ska, det är ju åtminstone fel åt rätt håll på de exemplaren. Kvaliten är nog lik den man finner på många andra i de allra lägsta importklasserna som brukar finnas på Biltema, Malmbergs mfl de har ofta samma ursprung men olika stämplade för kund. Andra vanliga är tex GDS, CHINT osv ofta är de mekaniskt dåligt byggda också förutom att de lätt havererar vid kortslutningar.

Vore ju nästan läge att de drabbade gjorde lite mätningar, undersökningar för att sen få se vad den så ofta här på BH påstådda "utbytesgarantin" som motiverar materialpåläggen för el, vvs är värd i realiteten. :) Vore lämpligt att bränna fingrarna rejält på en sån byggare, är egentligen deprimerande både ur teknisk och mänsklig syn hur allt i ständigt accelererande takt verkar gå överstyr.
 
  • Gilla
torbeno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.