Fick i uppdrag att kontrollera en torktumlare som ibland löser ut säkring under gång. Oregelbundet och efter olika långt kört i programmet. Ibland inte alls.
Maskinen drar 7,7 ampere (uppmätt under en stunds körning med tångamperemätare)
I proppskåpet hittar jag följande.
Skall man se det som om tvätt och tork delar på 10 ampere? Eller att de har 10 ampere vardera.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det rätt kopplat då är det två faser. 10 A till varje maskin.


torbeno skrev:
Fick i uppdrag att kontrollera en torktumlare som ibland löser ut säkring under gång. Oregelbundet och efter olika långt kört i programmet. Ibland inte alls.
Maskinen drar 7,7 ampere (uppmätt under en stunds körning med tångamperemätare)
I proppskåpet hittar jag följande.
Skall man se det som om tvätt och tork delar på 10 ampere? Eller att de har 10 ampere vardera.
[bild]

[bild]
 
Min gissning är att TM och TT är ansluten till en s.k. två fasgrupp. Den gruppledningen består av 4 ledare ( FAS 1 , FAS 2 , NOLLA , SKYDDSJORD).
I en sådan lösning ansluter man TM till fas1, nolla ,skyddsjord och TT till Fas2, nolla, skyddsjord. Fasförskjutning i. trefassystemet gör att nolla strömmen inte blir större än ena fasens maxström.
Det kan vara värt att kolla att TM och TT verkligen är anslutna till varsin fas. Kolla även med kunden om TM och TT körs samtidigt när felet uppträder. Om det är felkopplat kommer det ofta fungera eftersom TM bara har en kort period när värmeelementet är tillkopplat. Övrig tid drar TM bara några hundra Watt för motordriften.
 
Redigerat:
Tack för svar.
I min värld skall det vara enkelt att läsa och tolka en gruppförteckning – här finns ju faktiskt tolkningsmöjligheter. Jag visade denna för min fru som är mycket duktig på logik, läsförståelse mm (130 + IQ) och hon tolkade som att maskinerna delade på 10 A.

Finns det nån fördel med att ha en 2-fasgrupp till tvätt och tork som i detta fall? Det är ju två separata vägguttag bredvid varandra. Om det hade varit ett perilex-uttag hade jag förstått det. Nu kan man ju inte bryta strömmen till bara en av maskinerna om den skulle gå sönder.

Om jag mäter mellan de båda vägguttagen och får fram 400 V så är det två olika faser (eller hur?). Finns det det nåt annat sätt att kontrollera om det är rätt kopplat?

Jag har bett kunden köra enbart en maskin i taget, får se om han ringer igen.
 
Det är troligen draget i ett VP-rör. Fördelen för han som drog det. Sätter man sen alternativa anslutningspunkter så har man möjlighet att fördela om.
 
Jag är inte riktigt med på hur det i stället skulle stå i gruppförteckningen. Det är en grupp som förser både tvättmaskin och torktumlare med ström. För användaren räcker det att veta vilken vippa som skall fällas upp. Den som skall börja koppla med det hela har förhoppningsvis kunskap nog att förstå att det är en tvåfasgrupp eftersom det är en tvåpolig säkring.

En poäng med att göra en tvåfasgrupp är om det bara finns ett rör i väggen och du vill ha två maskiner på varsin matning. Ett sätt att slippa dra en ny utanpåliggande matning.

Rådet att bara köra en maskin i taget hjälper ju bara om båda är inkopplade på samma halva av säkringen.
 
Om det är enkelt eller svårt att förstå knappast med ev läsförståelse och resultat i någon "test" att göra utan med vilka ögon man läser. För mig är det inga tvivel om vad säkringen för grupp 12 bryter. Och mäter du 400 volt så är maskinerna inte kopplad på samma fas och dom ska därmed kunna köras på samma gång utan problem. Orsaken till att säkringen löser får du nog söka i någon av maskinerna.
Fördelen är att det är billigare (arbete och mtr.) att dra en tvåfasgrupp än två enfasgrupper. Och alla som jag har gjort jobb för har haft kostnaden varit det helt avgörande.
 
IQ är tydligen inte allt :)
Nån som tror att spisen går på en (1) 16A-säkring också?
Man kan vara tydligare i gruppförteckningen men vid en snabb titt på säkringarna så blir det uppenbart hur det är med både spis och tm/tt.
Och jag vågar påstå att de flesta elektriker utgår ifrån centralen och inte gruppförteckningen när de funderar över problem!?
 
Det är uppenbart för en person känner till hur maskinerna och elmatningen är byggda. Det skulle lika gärna kunna vara så att maskinerna krävde tvåfas till var och en.
 
Avemo skrev:
Jag är inte riktigt med på hur det i stället skulle stå i gruppförteckningen. Det är en grupp som förser både tvättmaskin och torktumlare med ström. För användaren räcker det att veta vilken vippa som skall fällas upp. Den som skall börja koppla med det hela har förhoppningsvis kunskap nog att förstå att det är en tvåfasgrupp eftersom det är en tvåpolig säkring.

En poäng med att göra en tvåfasgrupp är om det bara finns ett rör i väggen och du vill ha två maskiner på varsin matning. Ett sätt att slippa dra en ny utanpåliggande matning.

Rådet att bara köra en maskin i taget hjälper ju bara om båda är inkopplade på samma halva av säkringen.
grupp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ så här. Då hade det inte varit några frågetecken.

Detta är ett nybyggt hus, ca 1 år. I planen fanns både TM och TT med från start. Det har aldrig varit aktuellt men en utanpåliggande kabel.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
schmakita skrev:
IQ är tydligen inte allt :)
Nån som tror att spisen går på en (1) 16A-säkring också?
Man kan vara tydligare i gruppförteckningen men vid en snabb titt på säkringarna så blir det uppenbart hur det är med både spis och tm/tt.
Och jag vågar påstå att de flesta elektriker utgår ifrån centralen och inte gruppförteckningen när de funderar över problem!?
Nej IQ är inte allt. Ingen tror att spisen går på en 16 A-säkring. Detta eftersom det inte finns någon spis i huset. Däremot en häll och ugn.
 
elmont skrev:
Om det är enkelt eller svårt att förstå knappast med ev läsförståelse och resultat i någon "test" att göra utan med vilka ögon man läser. För mig är det inga tvivel om vad säkringen för grupp 12 bryter. Och mäter du 400 volt så är maskinerna inte kopplad på samma fas och dom ska därmed kunna köras på samma gång utan problem. Orsaken till att säkringen löser får du nog söka i någon av maskinerna.
Fördelen är att det är billigare (arbete och mtr.) att dra en tvåfasgrupp än två enfasgrupper. Och alla som jag har gjort jobb för har haft kostnaden varit det helt avgörande.
För mig är det heller inga tvivel om var säkring 12 bryter. Det jag undrade var om det går 10 A till vardera maskin.

Hade det stått som i bilden i inlägg #10 hade det varit glasklart för mig.
 
Tack för alla svar iaf. Jag har lärt mig något.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
S
kZC3NUN.jpg
AAseJGR.jpg


Såhär gjorde jag min och så tycker jag att centralförteckningarna ska se ut, för min komplett otekniska sambo så var t.o.m den här anvisningen solklar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
S
Vet inte hur man får bilderna klickbara för fullsize så tyvärr blev det inte bättre än såhär.. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.