Jag har motsatt fundering - Jag har ett bad stående på garageuppfarten (på dubbla lastpallar i höjd) som jag behöver resa på högkant för att få det mellan huset och garaget. Hur lyfter man upp det på högkant ???
 
K Knetha skrev:
Jag har motsatt fundering - Jag har ett bad stående på garageuppfarten (på dubbla lastpallar i höjd) som jag behöver resa på högkant för att få det mellan huset och garaget. Hur lyfter man upp det på högkant ???
Hur mycket väger det?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur mycket väger det?
Läs rubriken! :crysmile:
 
L Leif i Skåne skrev:
Läs rubriken! :crysmile:
Är det samma spabad?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nej, TK's kar är ett annat än det som startade tråden.
 
Väger karet verkligen 500kg?! :thinking:
 
En motorlyft har bra lyfthöjd, kanske finns att låna i grannskapet.

Protte
 
Till frågeställare 2: jag skulle höra med leverantören av spabadet hur de rekommenderar att man gör. Personligen skulle
Jag nog sätta på en lämpligt stor pall i vinkel mot de som badet ligger på nu. Förstärka hörnet med något och något som
gör att det inte kan tippa mer än 90 grader. Skjuva badet så att det ligger dikt an med något som skyddar sidan.

Slutligen tippa upp det på högkant. Får
det inte plats så får man montera bort pallarna som är under botten.

Sedan kör man pallarna till rätt position. Finns inte hårt underlag så lägg ut OSB eller annat lämpligt skivmaterial.

Är det ett dyrt spabad och ekonomin inte är
Väldigt ansträngd så skulle jag anlita en firma med kran. Gjorde det hos oss i samband med leverans. Har hjälpt till hos släktingar som inte kunde använda kran. Där använde vi ett gäng transportplattor under karet och var fem personer att tippa / sänka ner tillsammans med 2x4” reglar.

Båda gångerna gick bra.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur mycket väger det?
Ca 300 kg och 2x2 meter stort.
 
F fredl skrev:
Till frågeställare 2: Personligen skulle jag nog sätta på en lämpligt stor pall i vinkel mot de som badet ligger på nu. Förstärka hörnet med något och något som gör att det inte kan tippa mer än 90 grader. Skjuva badet så att det ligger dikt an med något som skyddar sidan.
Man kanske kunde fästa pall med spännband på karet innan man börjar välta det... Och dra ut det så det får ett stort överhäng. Risken är väl bara att det skjuter iväg istället för att resa sig... Sekventiella teckningar som visar hur en pall lyfts och välts över en kant.
 
Botten tål inte så mycket, bara tunn plast, vårt bad väger 250kg, vi tippade ned det utan problem på 2 personer, inte många kg att hålla emot.

Och gör det inte så bökigt, brukar vara svårt att fundera ned badet på altanen..

Bit ihop eller bryt ihop..
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.