HasseTeknik HasseTeknik skrev:
För telefon gäller det att hitta inkommande kabel och isolera ledarna i den, för du har inte kontroll över om/när/hur den kan bli inkopplad från telestationen i framtiden. När den är inkopplad, så kan den ha spänning ( 24-48 V ) och kan i värsta fall orsaka överhettning om den ligger och glappar. Med matningen isolerad, så kan du riva den övriga installationen.
Helt rätt i sak, men vill ändå påstå att risken att den blir inkopplad är, om inte obefintlig, så iallafall synnerligen minimal.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
För telefon gäller det att hitta inkommande kabel och isolera ledarna i den, för du har inte kontroll över om/när/hur den kan bli inkopplad från telestationen i framtiden. När den är inkopplad, så kan den ha spänning ( 24-48 V ) och kan i värsta fall orsaka överhettning om den ligger och glappar. Med matningen isolerad, så kan du riva den övriga installationen.
Varför skulle någon någonsin driftsätta trådbunden telefoni igen???
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Helt rätt i sak, men vill ändå påstå att risken att den blir inkopplad är, om inte obefintlig, så iallafall synnerligen minimal.
Jo, risken är minimal, men inte obefintlig.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varför skulle någon någonsin driftsätta trådbunden telefoni igen???
Finns flera anledningar t.ex. i krigstider. Nu hoppas vi ju på att vi slipper det, men varför slarva med en enkel isolering av inkommande ledning, som ju helt tar bort riskerna ?
 
Nissens
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Finns flera anledningar t.ex. i krigstider. Nu hoppas vi ju på att vi slipper det, men varför slarva med en enkel isolering av inkommande ledning, som ju helt tar bort riskerna ?
Finns inga anledningar ens i krigstider… det ingår inte i någon beredskap någonstans.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Finns inga anledningar ens i krigstider… det ingår inte i någon beredskap någonstans.
Och det vet du? Både motståndsrörelse och sabotagegrupper kan ha nytta av dem. Nu @Nissens, får du tänka ut resten själv.
 
Assumption is the mother of all fuckups.
 
Nissens
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och det vet du? Både motståndsrörelse och sabotagegrupper kan ha nytta av dem. Nu @Nissens, får du tänka ut resten själv.
Ja, jag kan säga att i privata bostäder finns det inga krav på beredskap för trådbunden telefoni.
Var har du sett de kraven?
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag kan säga att i privata bostäder finns det inga krav på beredskap för trådbunden telefoni.
Var har du sett de kraven?
Det finns inga krav på eldstäder för uppvärmning och matlagning heller - det betyder inte att det är en dålig idé att ha en.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag kan säga att i privata bostäder finns det inga krav på beredskap för trådbunden telefoni.
Var har du sett de kraven?
Vem har skrivit om KRAV ? Jag har bara föreslagit att den ska isoleras. Läs gärna föregående inlägg.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
kan i värsta fall orsaka överhettning om den ligger och glappar.
Njaa. Den maximala strömmen som telestationen kan leverera räcker inte för att skapa någon farlig värme.

Vill minnas att maximal kortslutningsström ligger på 100 mA. Men i så fall rasar spånningen till 0V så det blir ingen värme. Jag tror att man teoretiskt skulle kunna få en effekt på ca 2W, men det kräver en perfekt "glappkontakt" som råkar vara perfekt matchad mot stationens matninmg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.