Ska installera en begagnad Bosch diskmaskin i min hyresrätt som inte haft diskmaskin sedan tidigare men som ska vara förberedd för sådan installation. Har lyckats kämpa ut köksskåpet och fått diskmaskinen på plats och dragit strömkabel, avloppsslang och inloppsslang genom hål i väggen nära golvet. Jag tror mig ha lyckats ansluta avsloppsslangen på rätt sätt (dock ännu inte testat i skarpt läge) och därefter var det dags för inloppet…

Efter att ha skruvat bort det vita plaströret som bildar ett ”U” (se bild 1) upptäckte jag direkt att det var olika dimension på anslutningen på kopparröret från blandaren och på den vita plastanslutning som sitter på slangen till diskmaskinen. Därför skaffade jag denna slangadapter (se även bild 5 och 6).

https://www.power.se/vitvaror/tvatt...gadapter-12-till-34/p-1895441/store/7110/#cnc

Den gick bra att skruva på och för säkerhets skull skaffade jag även gängtejp som jag drog ett par varv på bägge ändar, se bild 2.

När jag sedan startade diskmaskinen och vred blandaren till ”On” så började det dock direkt att spruta vatten från min nyskapade koppling.

Efter att ha googlat en del om detta så undrar jag nu vad som är lösningen?

1: Snurra på betydligt fler varv med gängtejp på bägge sidor.

2: Strunta i gängtejp och använd lin istället på båda sidor.

3: Något av ovanstående men bara på ena änden.

4: Skaffa en annan adapter som gör att man inte behöver varken gängtejp eller lin för att få det tätt.

Mina funderingar kring tätningen är om det verkligen behövs något extra tätningsmedel som lin eller gängtejp eller ska kopplingen hålla tätt ”på egen hand”. Kopplingen på bild 1 som syns isärplockad på bild 4 håller ju tätt utan någon extra hjälp.

Vattenanslutningar för diskmaskin med plast- och kopparrör samt demonterad slangadapter i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenanslutning med slangadapter och gängtejp på diskmaskinens inloppsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparrör med en gängad ände och en plastadapter täckt med gängtejp mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isärplockad vattenkoppling med vit slanganslutning och kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på slangadapter för diskmaskin på ett brunt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av koppar slangadapter för diskmaskin mot träbakgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
”Adaptern” tätar med packning, så varken lin eller Gängtejp ska användas. Testa att ta bort all gängtejp och dra åt lagom hårt så bör det hålla tätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Nilstyko Nilstyko skrev:
”Adaptern” tätar med packning, så varken lin eller Gängtejp ska användas. Testa att ta bort all gängtejp och dra åt lagom hårt så bör det hålla tätt.
Ok men i så fall undrar jag varför det läckte för mig. Jag hade bara två varv gängtejp och det verkar ju vara så lite att det knappt påverkade. Borde det inte redan hållit tätt med den lösningen som jag körde i så fall?

Adapter har ju bara en packning åt ena hållet, kan problemet vara på andra sidan där packningen i diskmaskinens slang inte tätar ordentligt?
 
Absolut, det måste finnas fungerande tätningar (typiskt gummi) på båda sidorna av adaptern. När jag installerade en ny tvättmaskin i helgen så medföljde en plastadapter så att det blev gummitätningar åt båda hållen så att säga (kommer inte ihåg om den ena gummitätningen satt i den nya slangens koppling, troligen var det så). Slangens koppling mot kranen var precis som i ditt fall för stor, men tack och lov passade adaptern perfekt mot den urgamla kranen så det verkar finnas någon gammal hederlig standard här. Som sagt, teflonband etc brukar inte användas i dessa anslutningar.

Man ska inte dra dessa slangkopplinga för kung och fosterland, vanlig medelhård handkraft ska räcka för att det ska hålla tätt.
 
  • Gilla
Martin Eriksson9
  • Laddar…
Du får kolla vart det läcker. Borde gå att se om det är den vita kopplingen eller adaptern mot mässingsgängen som felar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Martin Eriksson9
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Absolut, det måste finnas fungerande tätningar (typiskt gummi) på båda sidorna av adaptern. När jag installerade en ny tvättmaskin i helgen så medföljde en plastadapter så att det blev gummitätningar åt båda hållen så att säga (kommer inte ihåg om den ena gummitätningen satt i den nya slangens koppling, troligen var det så). Slangens koppling mot kranen var precis som i ditt fall för stor, men tack och lov passade adaptern perfekt mot den urgamla kranen så det verkar finnas någon gammal hederlig standard här. Som sagt, teflonband etc brukar inte användas i dessa anslutningar.

Man ska inte dra dessa slangkopplinga för kung och fosterland, vanlig medelhård handkraft ska räcka för att det ska hålla tätt.
Aha! Hmm undrar om gummipackningen på ”slangsidan” är för dålig helt enkelt. Eventuellt är diskmaskinen hela 16 år gammal så då kanske det gummit är för torrt.

Men har du alltså koll på att man inte brukar behöva någon slags ”förstärkning” av tätningen vid såna här anslutningar?
 
Nilstyko Nilstyko skrev:
Du får kolla vart det läcker. Borde gå att se om det är den vita kopplingen eller adaptern mot mässingsgängen som felar.
Jag vågar knappt testa kopplingen igen för det sprutade på bra med högt tryck…

Men jag bör kanske testa det lite snabbt ändå.

Men vad har du för förslag på lösning om jag märker att det entydigt sprutar ut vatten från den vita adaptern på diskmaskinsslangen?
 
Finns det ingen packning alls i den vita kopplingen av plast? Vad är det svarta i den?
 
Vad har du gjort med andra halvan av U:et, har du ett öppet rör nu? Sprutar det inte där med när du öppnar?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Finns det ingen packning alls i den vita kopplingen av plast? Vad är det svarta i den?
Jo det svarta verkar vara någon slags packning. Den täcker ungefär hela botten förutom centrum. När jag trycker på den så är den väldigt hård.
 
TeroM TeroM skrev:
Vad har du gjort med andra halvan av U:et, har du ett öppet rör nu? Sprutar det inte där med när du öppnar?
Den andra halvan av U:et verkar gå upp till blandaren igen, så den vägen strömmar vatten inte ut.

Innan jag kopplade in diskmaskinsslangen så märkte jag att det strömmade vatten genom U:et när jag vred till ”On” på blandaren. Tror det bara var när jag öppnade kranen på blandaren samtidigt.

Men nu när U:et är öppet så händer inget så länge vredet är på ”Off” och när jag vrider till ”On” så forsar det vatten men bara ur den änden som jag tidigare anslöt slangen till.
 
Skulle tro att du har rör för både kall och varmvatten anslutning till diskmaskinen från blandaren. Jag skulle inte lämna ett öppet rör under diskbänken även om det inte verkar komma något nu.vad händer om du öppnar kranen, prova med både kallt och varmt vatten?
 
TeroM TeroM skrev:
Skulle tro att du har rör för både kall och varmvatten anslutning till diskmaskinen från blandaren. Jag skulle inte lämna ett öppet rör under diskbänken även om det inte verkar komma något nu.vad händer om du öppnar kranen, prova med både kallt och varmt vatten?
Hmm kan det verkligen vara så? På U:et finns en klistrad pil som visar samma riktning som vattnet har tagit tidigare.

Nu när U:et är öppnat och blandaren står på ”Off” så provade jag att öppna både kall- och varmvatten på kranen och oavsett så kom inget vatten från någon av ändarna på det öppna U:et.
 
Är det möjligen så att man anslutit tex ett kylskåp med ismaskin via det där U-röret, eller en kaffemaskin? Kolla vart detta rör går, ev får du skaffa en lämplig T-koppling så att denna grunka fortsatt fungerar som den ska.

Vad gäller slangen till diskmaskinen, föreslår att du skaffar en ny fräsch slang alternativt skaffar ny(a) gummipackning(ar) om den gamla slangen ser hyfsad ut. Den ska ju även sluta tätt mot maskinens inlopp.
 
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Är det möjligen så att man anslutit tex ett kylskåp med ismaskin via det där U-röret, eller en kaffemaskin? Kolla vart detta rör går, ev får du skaffa en lämplig T-koppling så att denna grunka fortsatt fungerar som den ska.

Vad gäller slangen till diskmaskinen, föreslår att du skaffar en ny fräsch slang alternativt skaffar ny(a) gummipackning(ar) om den gamla slangen ser hyfsad ut. Den ska ju även sluta tätt mot maskinens inlopp.
Nej det tror jag verkligen inte. Det här handlar om en basic hyresrätt utan lyxiga inslag. Är det ingen annan här som har sett en liknande lösning som vet hur de fungerar?

Hmm ja det är kanske där skon klämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.