Jo men man vill ju komma så billigt undan som möjligt så man får extra pengar till renoveringen.

Jag ska nog ringa mäklaren på måndag och säga att vi ska börja titta på andra hus också så får vi se hur det går.
 
Den här situationen tycks uppstå allt oftare just nu. Det har varit ett antal "goda" år av konstant "värdeökning" och nu när förväntan blåsts upp hos säljare och köpare (som ju först vaknar, av förklarliga skäl), inser att de inte kan räkna med garanterad god ekonomi, behöver inte fundera så mycket på köpeskillingen "för det går ju ändå upp" utan istället börjar räkna sunt på det, ja då blir det ju ett glapp. Och som du sa själv, för ett år sen hade de fått 1,3 utan problem...

Det är i min värld precis den här typen av försäljningssituationer som håller "tillbaka" en mer rejäl priskrasch, liksom drar ut på det...

Sen har jag en fördom om att typ 70-åriga par inte är särskilt smarta, men envisa och inte vet sitt eget bästa. Jag hoppas det löser sig för dig men du ska nog inte ringa och säga att du överväger nya hus. Ring mäklaren och erbjud friskrivningen inklusive ditt bud du lagt. Sen säger du att du letar efter andra hus om det inte accepteras. Personligen tror jag du behöver få mäklaren att jobba för dig och övertyga säljaren att vinden har vänt. Mäklare får inte betalt om de inte får till en affär, och äldre (fördom igen) väljer mäklare mer på förtroende än andra.

Mina korvören iaf.
 
Idag gick Nordea ut och förutspådde att Riksbanken under nästa år kommer att halvera räntan. Om de har rätt så kan det mycket väl vara bränsle till fastighetspriserna. De nya begränsningsreglerna för hur mycket man får låna samtidigt som börsen spökat har gjort att en del fått lägga planerna på att köpa hus åt sidan ett tag för att konsolidera sin ekonomi lite, men tids nog dyker de upp igen. Folk måste bo någonstans, Sveriges befolkning växer ordentligt (i princip alla län utom tre har hittills i år ökar sin befolkning) och det byggs inte så mycket nytt (och knappast någon nyproduktion för dryga miljonen).

Summa summarum: Det behöver inte vara fel att ligga och hålla på sitt hus ett tag istället för att acceptera bud man inte är nöjd med.
 
Swetrot skrev:
Summa summarum: Det behöver inte vara fel att ligga och hålla på sitt hus ett tag istället för att acceptera bud man inte är nöjd med.
+1. Kom ihåg detta när ni köper hus! Är man lågt belånad, flyttar till lägenhet eller har god ekonomi så man inte behöver (panik-)sälja för att få lån till nytt hus, så är det inget märkvärdigt att ligga ett halvår på huset som säljare.

Att sälja snabbt för att undvika ett större prisfall är inte en strategi jag rekommenderar. Två skäl, det ena är att man sällan hinner ändå, och det andra är att stressar du iväg huset, så blir priset lägre än annars.
 
Var intresserad av ett hus med utgångspriset 2795.000 kr i augusti förra året. Det fanns inga spekulanter och jag lämnade ett bud via mäklaren på 2,45 mkr. Säljaren sa direkt nej och jag fick via mäklaren känslan av att säljaren tyckte att jag var oförskämd som prutade så hejdlöst. Jag ville försöka få till någon sorts kompromiss i stil med att mötas på halva vägen, kanske runt 2,65 mkr eller liknande men det blev tvärnej där också. Vi diskuterade priset fram o tillbaka via mäklaren men det ledde ingen vart... Ca 1 månad efteråt så ringde säljaren mig personligen på mobilen och erbjöd oss att köpa huset för 2570.000 kr :S men då hade vi kommit på andra tankar och vi sa därför nej tack...
Det slutade med att vi köpte ett annat hus i november. Detta hus fick vi ner 100.000 kr efter att vi först lagt ett bud 200.000 kr under utgångspriset.

Summa summarum så tror jag att det lönar sig att vara kall och avvakta. Förr eller senare så kommer säljaren på bättre tankar inser att man får vara nöjd med det bud som presenterats.
Det kan vara bra att ha något att locka med i samband med affären, antingen att säljarna slipper städningen eller att säljaren kan få välja datum för övertag etc.
Vi köpte vårat hus av ett par som skulle gå isär och jag erbjöd dem att de fick bestämma datum för övertag och detta uppskattades av dem. Vi tog över huset ca 4 veckor efter att vi skrivit under alla papper hos mäklaren. Det blev några extra månadsavgifter för oss att betala i våran gamla bostadsrätt men det var ju småpengar i sammanhanget...
Att locka med friskrivningsklausul är nog inget jag rekommenderar dock...
 
Hej!

Till slut kom vi överens om 1.1 mkr,

Banken i morgon ang lån, och kontraktskrivning på måndag.

Tillträde slutet av december.


Vi lär nog stötas på i många diskussioner om inget lustigt händer de närmsta dagarna.:)
 
Då tänkte ju säljartna rätt, de väntade några dagar och fick 50 kkr mer. ;)
 
jkarlberg skrev:
Till slut kom vi överens om 1.1 mkr,
Så efter sex dagar så höjer du ditt "absolut sista bud" med 50.000kr, och du undrar hur säljarna tänker... Jag undrar hur man som köpare tänker?

Jag tror det är viktigt att man som husköpare inte får för sig att man kan komma med vilka skambud som helst, säljarna håller emot bra och eftertraktade hus med bra lägen som är väl underhållna är det inte så gott om på marknaden.
 
Om det inte finns andra spekulanter på ett hus så lägger man ett rimligt bud med tidsgräns. Säljer inte säljaren SÄNKER man sitt bud, inte höjer. Börjar man höja istället så kommer ju säljaren sitta lungt och invänta det pris han/hon vill ha. Nu var säljaren kylig och väntade ut den allt för heta köparen som fick höja sitt bud i två omgångar.
 
cem77 skrev:
Om det inte finns andra spekulanter på ett hus så lägger man ett rimligt bud med tidsgräns. Säljer inte säljaren SÄNKER man sitt bud, inte höjer. Börjar man höja istället så kommer ju säljaren sitta lungt och invänta det pris han/hon vill ha. Nu var säljaren kylig och väntade ut den allt för heta köparen som fick höja sitt bud i två omgångar.
Nåja, nu ska vi inte vara alltför hårda mot någon som just köpt ett hus. ;)

För köparen var huset värt 1.100000 kr. Han gav det och fick sitt hus. Alltså var det för honom en bra affär. Jag tycker inte man behöver krångla till det mer.
 
SOCKEPLAST skrev:
Alltså var det för honom en bra affär.
Så är det nog. Alternativet hade varit en bättre affär. :)
 
Nyfniken skrev:
Så är det nog. Alternativet hade varit en bättre affär. :)
Men en ekonomiskt möjligtvis "bättre" affär hade medfört andra för köparen ej acceptabla omständigheter som längre väntan, osäkerhet, eventuellt missat köp, etc. Att vara dumsnål är också en förlust.
 
Nanny Fine
I längden är ju säljaren alltid förlorare....
 
Nanny Fine skrev:
I längden är ju säljaren alltid förlorare....
Hur menar du?

Det är ju alltid köparen som är losern. Han var ju den enda som var beredd att betala så mycket, så i samma sekund som marknadspriset sätts så sjunker det också.
 
Nyfniken skrev:
Hur menar du?

Det är ju alltid köparen som är losern. Han var ju den enda som var beredd att betala så mycket, så i samma sekund som marknadspriset sätts så sjunker det också.
Det här var ju en mycket smart kommentar. Det har jag inte tänkt på.

När jag väl lagt högsta budet är ju faktiskt marknadsvärdet inte högre än vad 2:an var villig att betala. Det är därför det är lite svårt att ångra sitt köp och få pengarna tillbaka.
Detta gäller ju för alla affärer. Även bilar och andra komponenter,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.