Som jag tidigare skrivit. Är det inte förvånansvärt tyst från politiskt håll? Även tyst från medborgarna, inga demonstrationer etc. Minns när man skapade uppror mot höjda bensinpriser, men det är ju rätt blekt om man jämför de mycket kraftigt höjda elpriserna.
 
  • Gilla
Zlatje och 1 till
  • Laddar…
apropå tvätt..
balja med hetvatten och såpa..
låter kläderna ligga ett tag.. Sedan så antingen tvättar jag i 30 min i maskin eller så sköljer jag ur med vatten och hänger upp..

hålla på med att tidslägga när på dygnet en tvättmaskin skall gå för bästa ekonomi är inte hållbart...
 
M m@nge skrev:
Som jag tidigare skrivit. Är det inte förvånansvärt tyst från politiskt håll? Även tyst från medborgarna, inga demonstrationer etc. Minns när man skapade uppror mot höjda bensinpriser, men det är ju rätt blekt om man jämför de mycket kraftigt höjda elpriserna.
Den stora massan inser nog att det är dyrt först när det börjar bli kallt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Ja det kan dröja länge, sant.

Hur gör du själv? Rörligt?
Faktum är att jag är skuldfri. Har ännu inte haft råd att köpa eget hus så bor på hyra. Inga konsumtionslån eller billån eller företagslån och det är väl därför som det mesta jag äger är litet skrotaktigt och snickeriet är utrustat med maskiner som inte liknar någonting annat på denna jord. Skuldfri på skogen. Föräldrarna skuldfria på hus och uthus som väl blir mina med tiden.
För låga inkomster för att kunna ta ett bostadslån i vanlig storlek. Samlar restmaterial och sågar virke och sparar sparar sparar.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Som jag tidigare skrivit. Är det inte förvånansvärt tyst från politiskt håll? Även tyst från medborgarna, inga demonstrationer etc. Minns när man skapade uppror mot höjda bensinpriser, men det är ju rätt blekt om man jämför de mycket kraftigt höjda elpriserna.
Som Daniel skrev.. vänta till vintern när kylan är på plats och första räkningarna börjar dimpa ner när det rörliga elpriset med stor sannolikhet har sprängt 5krs vallen. Då kommer rubrikerna och ilskan men dessvärre är det väl ingen som lyssnar eftersom vi då redan genomgått ett riksdagsval där makthavarna sitter säkert i 4 år till . För min del är det lite halvbökigt att kallställa huset helt iom att jag har vattenburet.. men jag hade/har tankar att sätta kåken i minsta möjliga sparläge och hugga en tillfällig lägenhet, det största hindret jag har är dock mina två pälsbollar som jag inte riktigt vet hur jag skall hantera. Jobbigt att behöva avliva djuren för att elpriserna driver en på flykt :confused:
 
Är lite förvånad ändå att det inte skrivs mer om det i media. :thinking:

De artiklar vi läste i vintras om de som fick fakturor på 15-20 tusen kommer ju nästan helt garanterat att hamna en bra bit ovanför det om de inte bytt system för uppvärmning. December i fjol hamnade ju trots allt "bara" på typ 180-190 öre.

Terminspriserna indikerar ju en bra bit över 250 öre i SE3/4 för både Q4 och Q1. :poop:
Systempriset för hela norden har nu krupit upp mot nästan 230 öre för Q4-22 och nästan 250 för Q1-23.
 
  • Linjediagram som visar en ökning av dagligt fixerat energipris upp till 226 öre den 14 juli 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linjediagram som visar ökningen av dagligt terminspris för energi i SE3/4 från juni till juli 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G
H heimlaga skrev:
Faktum är att jag är skuldfri. Har ännu inte haft råd att köpa eget hus så bor på hyra. Inga konsumtionslån eller billån eller företagslån och det är väl därför som det mesta jag äger är litet skrotaktigt och snickeriet är utrustat med maskiner som inte liknar någonting annat på denna jord. Skuldfri på skogen. Föräldrarna skuldfria på hus och uthus som väl blir mina med tiden.
För låga inkomster för att kunna ta ett bostadslån i vanlig storlek. Samlar restmaterial och sågar virke och sparar sparar sparar.
Om du hyr är du väl inte skuldfri, värden har troligen skulder och höjer hyran när energi och räntor går upp.
Sen spelar det nog ingen roll då vi som är skuldfria och äger våra fastigheter med reltativt högt värde kommer bli de som får betala oavsett, varifrån ska pengarna annars tas om inte ifrån de som har? Äganderätten är inget som Sossar och övriga vänstern bryr sig om:thinking:
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Som jag tidigare skrivit. Är det inte förvånansvärt tyst från politiskt håll? Även tyst från medborgarna, inga demonstrationer etc. Minns när man skapade uppror mot höjda bensinpriser, men det är ju rätt blekt om man jämför de mycket kraftigt höjda elpriserna.
Skulle säga att majoriteten av dom demonsterar ute på gatorn i Sverige är folk som inte har ett jobb och har tid att bråka om allt. (även inget att förlora).
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Som Daniel skrev.. vänta till vintern när kylan är på plats och första räkningarna börjar dimpa ner när det rörliga elpriset med stor sannolikhet har sprängt 5krs vallen. Då kommer rubrikerna och ilskan men dessvärre är det väl ingen som lyssnar eftersom vi då redan genomgått ett riksdagsval där makthavarna sitter säkert i 4 år till . För min del är det lite halvbökigt att kallställa huset helt iom att jag har vattenburet.. men jag hade/har tankar att sätta kåken i minsta möjliga sparläge och hugga en tillfällig lägenhet, det största hindret jag har är dock mina två pälsbollar som jag inte riktigt vet hur jag skall hantera. Jobbigt att behöva avliva djuren för att elpriserna driver en på flykt :confused:
Det bör gå att hålla bara några plusgrader i mindre nödvändiga rum. Full värme på 16 grader i kök, sovrum och badrum. Har du radiatorer och synliga rör går det att installera avstängningskranar och tappa ur vattnet ur systemet i onödiga rum. Det brukar också gå att blanda kylarvätska i vattnet om man är rädd att det skall frysa någonstans för att man har för låg grundvärme. Öppen planlösning går att dela upp med lätta mellanväggar och billiga begagnade dörrar.
G OMathson skrev:
Om du hyr är du väl inte skuldfri, värden har troligen skulder och höjer hyran när energi och räntor går upp.
Sen spelar det nog ingen roll då vi som är skuldfria och äger våra fastigheter med reltativt högt värde kommer bli de som får betala oavsett, varifrån ska pengarna annars tas om inte ifrån de som har? Äganderätten är inget som Sossar och övriga vänstern bryr sig om:thinking:
Bonden ärvde åkerjorden och odlar den och hyr ut det tämmeligen värdelösa huset billigt i befintligt skick så länge det är beboeligt. Målet är ett eget hus men jag är inte där ännu...... och innan jag är där kan det tyvärr hända att föräldrarna är på åldringsboende och deras hus ledigt. På grund av ryggskadan så tappade jag 18 år av livet ekonomisk sett.
 
Redigerat:
Ja man kanske ska bita i det sura och köra 180 öre x 36 månader. Får hoppas att jag kan sälja el till våren/sommaren som lindrar utgifterna.
 
G
G Greger_08 skrev:
Skulle säga att majoriteten av dom demonsterar ute på gatorn i Sverige är folk som inte har ett jobb och har tid att bråka om allt. (även inget att förlora).
Så känner jag också, det är ju inte alltid de som skriker högst (aktivister?) som har rätt, vi andra "som vet allt" hänger ju här...:p
 
M m@nge skrev:
Som jag tidigare skrivit. Är det inte förvånansvärt tyst från politiskt håll? Även tyst från medborgarna, inga demonstrationer etc. Minns när man skapade uppror mot höjda bensinpriser, men det är ju rätt blekt om man jämför de mycket kraftigt höjda elpriserna.
Fast vad ska man protestera mot? Det finns ju bara två alternativ: högre pris eller ransonering. Det går inte att sänka priset och hålla utbudet konstant. Så var ska man protestera? Och mot vad? Att de som använde lite el förra vintern subventionerade dem som använde mycket, genom det där socialbidraget som delades ut?

I det här läget är det kanske värt att tänka på vad man röstar på. Kolla upp vilka som hade vettiga tankar om energisystemet för 5, 10 och 20 år sedan. Nu till hösten kommer alla partier säga vad folk vill höra, men det intressanta är vilka som inte "inte såg det komma". (Det vill säga såg det komma.)
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Fast vad ska man protestera mot? Det finns ju bara två alternativ: högre pris eller ransonering. Det går inte att sänka priset och hålla utbudet konstant. Så var ska man protestera? Och mot vad? Att de som använde lite el förra vintern subventionerade dem som använde mycket, genom det där socialbidraget som delades ut?

I det här läget är det kanske värt att tänka på vad man röstar på. Kolla upp vilka som hade vettiga tankar om energisystemet för 5, 10 och 20 år sedan. Nu till hösten kommer alla partier säga vad folk vill höra, men det intressanta är vilka som inte "inte såg det komma". (Det vill säga såg det komma.)
Ja inte vet jag, folk protesterar väl i allmänhet om det mesta. Men just detta med energikostnaderna har ju förändrats för mycket på alltför kort tid. Ingen har (i princip) kunnat dels förutspå det, och heller inte haft tid/möjlighet att förändra ens hem så att det bli energisnålare. Det är ju omöjligt att få till åtgärder som medför +-0, ja om man inte helt stänger av värmen etc.
 
M m@nge skrev:
Ja man kanske ska bita i det sura och köra 180 öre x 36 månader. Får hoppas att jag kan sälja el till våren/sommaren som lindrar utgifterna.
Jag tecknade precis 3 års bundet på 184öre, med 14dagars ångerrätt som man ju får när man tecknar online. 3år med detta priset känns dock riktigt surt, har svårt att se att det här skulle pågå så länge. Men allt är ju uppochner i världen just nu så vem vet.

Funderar på att sitta kvar på rörligt och härda ut vintern som kommer och hoppas på att det vänder, men det kanske är naivt. Att isåfall under sommar månader lägga undan pengar till vinterns räkningar.

Bor i villa på 116+75kvadrat med bergvärme samt braskamin, ligger på runt 12-13000kwh per år. Anstänger jag mig så kan jag säkert komma ner till runt 11000kwh.
 
Redigerat:
Storsockret Storsockret skrev:
Det är vår nuvarande leverantör också, och dom har jag haft flera gånger tidigare utan problem. Finns nog mycket fiffel och dumheter bland leverantörerna, men väldigt mycket handlar också om folk som inte håller koll på sina elavtal och när dom går ut. Om jag tecknar ett avtal på 12 månader, oavsett vad det handlar om, så räknar jag kallt med att det kommer övergå i nån slags tillsvidare-hittepå därefter och agerar på det. Men jag kanske är ensam om det. Men jag får såklart skylla mig själv när jag ignorerar dessa svarta listor och det skiter sig sen.

Men, Stockholms elbolag skrev i uppsägningsbekräftelsen att man matchar billigare priser om man hittar ett för att hålla kvar en som kund, så jag har skickat specen till dom så får vi se. Kanske rent av slipper byta till koleran när jag ändå redan har pesten. ;)
Samma för mig. Visst, det finns bolag som gör fula saker som de inte talar högt om, men har man lite koll så håller även dessa vad man avtalat. ("Blåsningen" man går på är ju också avtalad om man läser ordentligt).

Jag har det tidigare så bespottade Göta Energi, bor i SE3, har Vattenfall som nätägare. Jag ringde och sade att jag avsåg byta från obundet till bundet avtal med annan leverantör, detta var precis innan Rysslands invasion, så bästa bundna jag kunde få då var ~107 öre/kWh. För att hålla kvar mig erbjöd de då 65 öre/kWh i tre år, så nu tickar mitt elpris på till 2025. Någon gång ska man ha flyt.
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.