H hempularen skrev:
Svår fråga. Om det är lite fart på marknaden så"tillåter" inte mäklarna något strul. Om du som vinnande budgivare inte kan skriva kontrakt inom ngn. dag så skippar mäklaren dig (inte säkert att säljaren gör det dock).

Men är det ett objekt som ligger under begärt pris, och processen är långdragen. Så kan man säkert förhala lite till, bara man visar sig seriöst intresserad. Risken finns att nuvarande budgivare ställer ultimatum till mäklaren/säljaren, och hotar att dar tillbaka sitt bud om det inte blir avslut NU.
Här var säljarna så less på de som budade utan klart med bank/övriga papper att när jag kom in och kunde skriva kontrakt samma dags så såg man alla andra bud dom ”oäkta” och gick rakt på mitt.

Även om man kanske eventuellt sen kan få mer betalt. Så går man nog på det skarpa budet ien trög marknad. Iaf om man verkligen vill sälja
 
BirgitS
Z Zodde skrev:
Budade in min första norska bostad 1995 å då var det INGEN i Sverige som hade hört om auktion på privata bostäder så vidhåller att auktionsförfarandet kom senare.
Var i Sverige?
Utvecklingen på bostadsmarknaden har normalt varierat över landet.
Som sagt jag vet att vi var på en visning -93 i Stockholmsområdet där säljaren ville ha dold skriftlig budgivning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Var i Sverige?
Utvecklingen på bostadsmarknaden har normalt varierat över landet.
Som sagt jag vet att vi var på en visning -93 i Stockholmsområdet där säljaren ville ha dold skriftlig budgivning.
Jag säger inte att det aldrig hänt. Det var dock inte nåt som var vanligt förekommande förrän i slutet av 90talet, framtvingat av säljarna själva.
Mäklarna hade inget emot gamla modellen med begärt pris-accepterat pris-deal done. Nice n easy å framförallt snabbt.
Den modellen av dold budgivning som du var med om finns väl inte idag? Gynnar inte säljaren direkt jmf med dagen modell.

Det enda jag tycker är märkligt är att buden inte är bindande. Känner inte till nån annan form för auktion där man bara kan säga att man ångrar sig å sen slippa alla förpliktelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.