J
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är det verkligen så ?
Det är inte så att lamporna är tända i mörker, men att stolparna i sig är spänningsatta hela tiden ?

/K
Ja, så brukar det vara. Sen finns det nya armaturer som styrs via radio. Det blir ju ett jätteprojekt om alla armaturer i ett helt belysningsnät i en stad måste bytas till sådana. Någon som vet hur tyskarna tänkte här?
 
J Jönas skrev:
Ja, så brukar det vara. Sen finns det nya armaturer som styrs via radio. Det blir ju ett jätteprojekt om alla armaturer i ett helt belysningsnät i en stad måste bytas till sådana. Någon som vet hur tyskarna tänkte här?
Vad jag förstår är "tyskarnas" laddstationer tänkta för där man redan moderniserat belysningen med nya LED-lampor/armaturer och jag antar att man då väljer en lösning med ständig spänning på och fjärrstyrning av belysning.
Det jag tror är den tekniska finessen i deras lösning är att de flyttar mycket av intelligensen för debitering m.m. ut i kabeln istället för "laddstationen" (ser så ut i videon) och att man inte märker ut det som en laddstationen utan den bara finns där.
Skall elbilen slå igenom måste laddning kunna ske där man parkerar bilen i vanliga fall (hemma, jobbet, på gatan) man skall inte behöva köra till en särskild "laddstation" och vara låst där i en timme för att ladda.
 
"Stolparna" spänningssätts normalt bara när lamporna ska lysa. Och den ström som sparas in med hjälp av diodbelysning räcker inte långt när man ska snabbladda bilar, i princip till nästan ibget.
 
Stolparna är inte tänkta för snabbladdning, utan över natten.
 
Även vid "lånsgsam" laddning räcker det inte till så många bilar. Men det är klart några här och några där.
 
Vad kan det röra sig om, 150-200W per stolpe man sparar?
 
M -MH- skrev:
Vad kan det röra sig om, 150-200W per stolpe man sparar?
Stämmer nog bra, ibland mindre när det varit 125w
 
J
larsbj larsbj skrev:
Stämmer nog bra, ibland mindre när det varit 125w
I de fall jag på jobbet projat nya armaturer /stolpe i områden där bilar parkeras, har effekten gått från ca 50-70W till 30W med natt-sänkning till ca 18W. Men där står oftast stolpen intill husfasad med en gång/cykel väg mellan bilparkeringen. Dock är de nyare näten byggda med 10mm2 koppar eller 16mm2 AL så jag tror, med lite möda och besvär, att det går att plocka ut mer effekt på de flesta ställen i ett stadsbelysningsnät.
 
J
M -MH- skrev:
Stolparna är inte tänkta för snabbladdning, utan över natten.
Blir ju inte mycket energi för alla med korta eller inga mörka sommarnätter
 
Ang gatbelysning.
"våra" stolpar har bara spänning fram när de lyser, dvs när det är mörkt.
Vi ersätter
125W hg (kvicksilver) säg 135-140W med förluster i drivdon mm (6200lm) (4200k)
med 48W led (5900lm) (4000k) ingen sänkning utan konstant ljus hela "lys tiden" kommunalt beslut för tryggare miljö.

Så säg att besparingen är grovt räknat 100W / stolpe med lite sämre ljus:)

Nackdelen med LED är en "enorm" startström 45A i 0,285ms Så det blir en rejäl pik när en grupp tänds upp, Här säkras matningen fram till stolparna som huvudledning = 5 sek utlösningstid, sedan i stolpen sitter det en säkring för armaturen som klarar utlösningstiden på 0,4sek
Finns inget "över" i belysningsnätet grupperna här är max säkrat 3x25A ibland lägre.
Överskottet behövs för att klara startströmen på LED:arna.

Ang. snabbladdare:
Vet att här planeras att sättas upp några laddstolpar på 22kW
de placeras "nära" 10kV fördelnings/nätstationer för att där finns det ledig effekt
Det finns idag 5-6stycken 20-22kW
Finns "bara" en på 50kW
Alla är laddplatser dock fria = avgift tas ej ut.


Hur mycket är 150kW? Här kommer en grov jämförelse.

Det här är en jämförelse vad 175kW ungefär motsvarar.
Två bostadshus i tre plan med källare, totalt 80lgh, 4 lokaler/butiker, 2 fast.abbonemang med tvättstuga och motorvärmarplatser.

Vi har 250A in i servisledningen till Brf:n (2x125A)
80st lägenheter 1-4 rok. 160A (2 x 80A)
4st små butikslokaler/kontor 70-100m2 1 x 63A
2st fastighetsabonnemang med två tvättstugor och 24 motorvärmarplatser 70A (2 x 35A)
Allt är trefas i exemplet ovan.

Att få 250A är kostsamt när det var (fanns) säkringstariff här 2014 så kostade 63125kr/år ink. moms i årlig nätavgift + 14öre/kwh i överföringsavgift.
Nu är det högsta effektuttag / timme i månaden som styr kostnaden.

Anslutningsavgiften här är 120.000kr ink. moms för 250A 0-199 meter från anslutningspunkt.
Då tillkommer även kabelskåp för mätningen.
Har för mej att anslutningspriserna nu mer är lika eller liknande i hela landet för energimyndigheten har slagit fast prislistan.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 5 till
  • Laddar…
INtressant, tack! Vad innehåller en "fördelningsstation", är det en transformator?
 
Jag gav förvillande namn! Rätt benämning är nätstation som innehåller
10kV fördelning för ringmatning mm vid fel. (möjliggör omkoppling för att minska antalet strömlösa abonnenter vid kabelfel på 10kV sidan)
Samt transformator 10/0,4kV
Och slutligen utgående fördelning 0,4kV (400Volt)
Utgående fördelning = Serviskablar och kablar till kabelskåp
 
Redigerat:
M -MH- skrev:
INtressant, tack! Vad innehåller en "fördelningsstation", är det en transformator?
Det är vad du har i #1 som den 2x3 m stora kiosken med innehåll princip enl #73.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.