it-snubben it-snubben skrev:
Kan du beskriva lite mer om hur elementen styrs av din SMS-styrning. Vad jag förstår så är SIKOM-enheten endast en fjärrstyrd kontaktor med tempsensor? Styr kontaktorn strömmen på/av till alla element eller styr den elementen på något mindre "hårt" sätt? Är det något speciellt med elementen i sig eller är det vanliga230v/400v element?

Dina förutsättningar och önskningar låter annars ganska lika mina krav när jag styr och övervakar både min stuga i Västernorrland och mitt hus i varmare breddgrader, vilket jag gör med ett egenutvecklat system som uppfyller mina (kanske överdrivna/udda) krav.

Jag tycker det låter som du med ganska små medel kan byta ut SMS-styrenheten till något "modernare" och du indikerade ju också att du är öppen för hemmabyggda lösningar.

Du kan lita på WiFi (men bör inte lita på någon kommunikationslösning alls). Mitt råd är; Keep it simple... Blanda inte in något system som kräver molntjänst och/eller 100% upptime på internetuppkoppling för att kunna fungera.

Vad du än använder för system så ska det inte sluta fungera oavsett om switch/router/internet/molntjänst/Kina/Google etc skulle försvinna helt. Du bör på sin höjd tappa möjligheten till fjärrstyrning men grundfunktionen ska kvarstå.
en annan grej jag inte förstår: Min SIKOM, och Shelly grejen ovan, är båda på 16 A. Det supportar då alltså 3680 W (P=U*I). Hur går det ihop med att jag har typ 10 element som kanske är på 2000 W styck på samma krets?? har jag fattat allt fel?
 
B
Gissar att dina 10 element är fördelat på mer än 1 fas? Dessutom inte påslagna på fukl effekt samtidigt hela tiden.

För tittar du i husets huvudsäkringar så kanske det är i storleksordningen 16 till 25 A där skulle jag tro.
 
  • Gilla
tobsy och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Gissar att dina 10 element är fördelat på mer än 1 fas? Dessutom inte påslagna på fukl effekt samtidigt hela tiden.

För tittar du i husets huvudsäkringar så kanske det är i storleksordningen 16 till 25 A där skulle jag tro.
Så funkar det kanske. Huvudsäkringar 16*3

Fast tycker det är konstigt. När jag slår på
Värmen borde ju alla element gå på samtidigt?
 
Det är inte så att din Sikom styr en kontaktor som bryter alla element samtidigt? Är termostaterna på resp element ställda högt? Det är vanligt att elementen är 400v dvs kopplade mellan faser, ofta är det en trefasgrupp där man växlar vilken fas som ej är inkopplad på resp element.

Om man höjer tempen i en kallställd stuga så kommer alla element att gå för fullt under en bra stund. Det bör inte installeras högre total effekt än vad säkringarna tål. Här bör både grupp och huvudsäkringar kontrolleras.

Edit: Såg att du skrivit att elementen var 220v, det kan ändå vara så att elementen ligger på en trefasgrupp, som styrs av en kontaktor. Då belastar varje element endast en av faserna, och bör fördelas så jämnt som möjligt på de tre faserna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.