Har du finansieringen ordnad och lejer bort jobbet så tycker jag du ska satsa på att gjuta OCH resa samma sommar. Känns som att det ryms en hel del köpta tjänster i din budget. Krävs det inte så mycket markarbeten före gjutning så kan det går riktigt fort för duktiga hantverkare att få till en platta. Jag upplevde att plattan tog väldigt lång tid att fixa själv med grus och avvägning etc. Det var en ren njutning att få börja resa väggar.

Jag byggde stommen till väggarna färdiga på plattan och reste allt eftersom, tog sedan traktorn och lyfte dit takstolarna. Det jobbet tog ca 2 veckor men då jobbade jag långt ifrån varje dag och det blev inte heller heldagar, man måste ju hinna åka till stranden också.

Får du bara på tak och vindpapp/vindduk utvändigt så kan du använda hösten till stå inne i garaget och måla panel. Bara att spika upp nästa vår. Har du inget jättekonstigt önskemål vad det gäller tak så fixar en plåtfirma det på max en dag.

Ett annat alternativ är att du beställer väggblock och takstolar från nån bra tillverkare, hyr in några snickare alt starka polare, får väggar o takstolar hemkörda med en lastbil med kran. Då reser du hela rasket på en dag utan problem. Kranbilen lyfter grejerna på plats och så spikar man ihop grejerna allteftersom. Busenkelt...

Jag hade ju då inte lust att öppna plånboken så mycket så jag gjorde allt själv med lite hjälp av en kompis men kommer ändå hinna göra klart alltihop på drygt ett år. En hantverkare hade säkert gjort det dubbelt så fort ;)
 
Ett tips angående ytterpanelen.
Jag fick mitt färdigtmålat från en målerifirma med maskinell sprutmålning.
Visseligen Falu rödfärg (som i färgsammanhang är en billig färg) men man kan åtminstone få grundmålat.
Kostade inkl färg drygt ca: 5300kr för 230m2
Gissa om det kändes som en av de bästa investeringar jag gjort i detta bygget:)
 
Så sant, målning tar betydligt mer tid än man tror. Bara att köpa grundmålad panel spar mycket tid. Helt klart värt att räkna på...
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
I
Varför inte bygga i tre steg?

Första steget: Platta på mark
Andra steget: Stomrest byggnad med tak, men oisolerad.
Tredje steget (gör det själv när tid finns): isolera, skivklä insidan och inred.

Frågan är vad du ska bygga. Du är inne och snurrar på två alternativ:
a) hopbyggt med huset för att kunna använda källartrappan.
b) skiljt från huset

och så typen:
c) carport och garage i bredd
d) carport och garage på djupet.

Jag skulle tveklöst ha byggt enl. a) och c). Finns inget värre än att behöva flytta på den bil som står i carporten för att komma åt bilplatsen i garaget, och att ha direktkontakt mellan garage och hus är kanon. Jag hade det på ett av mina hus, men tyvärr kombination d) Jag hade dessutom tveklöst placerat carporten där källartrappan finns, så att den är övertäckt med tak, men inte inbyggd i garaget. (Det underlättar för tjuvar att ta sig in huset i skydd av garaget.)

Höjden är problem, skriver du. Inte alls. Du kan söka efter 3-ledsramar med momentstyvt hörn på stålkonstruktioner. Då kan du få takfotshöjden så hög du får ha den och sen följer innertaket yttertakslutningen ända upp i nock. Kan t.o.m få dem gjorda för att få fäste för en telfer med löpvagn för lyft av motor och andra 'småsaker'.

Du behöver inte många ramar för den ytan och att skruva fast dem till plattan sker med ingjuten bultkorg. Blir både snabbare och billigare bygge än att bygga med trä. De brukar stå på cc 3 - 6 m. För din del blir nog 3 (eller <3) m lämpligast. Kommer i två halvor som bultas ihop i nock. Reses med kranbilen de kommer med. Brukar ta en halv dag max för ett så litet bygge som ditt. Sen är det bara att lägga horisontella träreglar mellan dem och åsar/plankor på 'taket' för att fästa fasaden i och lägga på takplåt.

Isolering och skivbeklädnaden kan du göra sen när du har en stund över. Då har du tak över huvudet och torrt i.a.f. även om värmen inte finns där.
 
Nu har jag funderat lite till och kommit fram till följande.

Jag vill ine göra avkall på garagets storlek och mitt mål är att ha en bilplats för långtidsmek/avancerad mek med lyft och en bilplats för dagligparkering, lättmek, tvätt, polering mm.

Bilden visar hur det ser ut idag. Det är i grova drag kan man lugnt säga men det ger en inblick iaf.

Rött är huset, ljusgrön är källartrappen som är 1,2m bred och typ 3-4m lång, gul är befintligt garage på 4x6m och mörkgrön är grannens häck. Från huset till häcken är det 8,5m ungefär och det svarta sträcket längst ner är gatan utanför och dit är det från garaget typ 12-14m eller så.

min tanke är att bygga ett garage i liv med huset och så djupt att det går till bakkant på det befintliga garaget samt så långt ut mot grannens häck som möjligt dvs. 7,5m. Detta ger mig min långtidsplats med lyft i längst in i garaget och min dagliga parkering och lättmekplats/tvätt-polerplats ytterst i garaget. Dessutom gott om plats för hyllor verktyg och längst in i vänster hörne ev. ett föråd för trädgårdsredskap om jag nu inte bygger detta i en bod på tomten.
Med en gångdörr framför källartrappen och en 5m port.

3-ledsramarna är en tanke men det lirar inte riktigt då det blir knepigt med vattenavrinning från taket intill huset och det kommer nog se rätt så mysko ut från framsidan om det inte är ett platttak över gångdörren.

Tankarna har denna gång gått till att:

1. Firma gjuter en isolerad platta med avlopp och hela konkarongen samt en sockel ca 30cm.

2. firma stomreser och slår tätt.

3. Beppo (jag) och svärfar samt andra intresserade isolerar och sätter beklädnad invändigt under så lång tid det må ta.

Jag kommer självklart att hjälpa till så mycket som möjlligt även i steg 1+2. Byggaren är en bekant som har en hyffsat hög timkostnad men jag litar på honom blint och han är mycket duktig och obbat som snickare hela sitt liv bla som arbetsledare på större byggföretag mm. Han håller sama timkostnad oavsett dag och tid på dygn vilket gör att jag kan hjälpa till både på kvällar och helger.

Så nu. Funderingar och brister på mitt tankesätt osv.

Vad kan det kosta? Platta på 96kvm borde kosta i runda svängar 150-200kkr. Stomrest i 45x170 två gångdörrar, en 5m takskjutport med motor och kodlås samt ett par fönster.
 
  • hus.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant ämne helt klart.

Har själv köpt mig en vette från usa som jag ska renovera. Jag har tänkt mig en lite lyxigare lösning.

Hade tänkt mig ett garage 8x12 med vedbod. Klinkat golv med värme för mek avdelning.
 
Mitt är precis som du säger. 8x12 meter. tvätt polerdel först till höger och bänk längst in . Förberett för lyft längst till vänster. På så vis kan jag ha dagliga bilarn vi tvåätt delen och bredvid. Har bilder men de är så stora så jag kan inte lägga upp de här. Har även klinker och golvärme. Kaklade även väggen där jag ska ha tvätt avdelningen.
 
Du har altså ett garage som är 8m brett och 12m djupt med tvätt/poler/lättmek längst ut mot porten och så arbetsbänken längst in till höger och förberett för lyften längst in till vänster?

Detta är ungefär som jag tänkt mig fst mitt blir lite smalare isf. och jag har bara tänkt mig att ha in 2 bilar. En längst in och en på dagligparkering samt att det blir ett förråd längst in till vänster för trädgårdsredskap och så gott om plats brevid dagligbilen för att passera med cycklar osv. utan att repa bilen.

Vad gick ditt garage på att bygga och har du möjlighet att lägga upp bilderna någonstans?
 
Beppo skrev:
Du har altså ett garage som är 8m brett och 12m djupt med tvätt/poler/lättmek längst ut mot porten och så arbetsbänken längst in till höger och förberett för lyften längst in till vänster?

Detta är ungefär som jag tänkt mig fst mitt blir lite smalare isf. och jag har bara tänkt mig att ha in 2 bilar. En längst in och en på dagligparkering samt att det blir ett förråd längst in till vänster för trädgårdsredskap och så gott om plats brevid dagligbilen för att passera med cycklar osv. utan att repa bilen.

Vad gick ditt garage på att bygga och har du möjlighet att lägga upp bilderna någonstans?


Det stämmer bra,precis så har jag.. Garaget slutar nog på ca 250000:-. Då har jag och kompisar gjort allt själva. Och mycket bra kontakter på priser mm.

Jag har lagt kulvert 50m från huset och kopplat in fjärrvärmen på den .Grävt avlopp ca 60m. Golvärme,klinkers. Så jag tycker jag kommer undan billigt i förhållande till standan jag har.

Jag tänkte jag skulle starta en tråd. Men mina bilder är ca 3mb styck så då gick det inte. Orkade inte lägga ner tid på det då. Bättre att lägga ner tid i garaget.Kan ju maila dig nån bild om du är nyfiken.
 
Ja just det fick slå ihop tre tomter till en också för att få bygga. Och de skulle ju ha betalt (lantmäteriet) :(
 
Ja de är ju ena ockrare =)

Maila du över några bilder till gustav.erikson@telia.com

Vad har du för virke i stommen? Tjocklek på isoleringen?
 
Det är en gamalt elementhus från mockfjärd som jag bygt garage av.Köpte det begagnat.det är väl 95mm isolering men jag ska tilläggsisolera med 45mm till för jag ska ändå sätt på ny panel runt om. Det är hela väggblock med spontat en tum invändigt. Perfekt,kan sätta upp grejor var som helst finns hur mycket virke som helst att skruva i .

Jag skickar lite bilder.
 
Måste bekänna att jag blir rätt så avundssjuk då jag läser om era planer att bygga garage på 100m2 med golvärme, billyft, helkaklad tvättavdelning.
skiter ni guld;)
själv är jag alldeles för snål att bygga sådana projekt, hade med sådan budget inte kunnat hålla vantarna ifrån en BMW M3 CSL, och med sådant tankesätt blir det inget fett garage..
skall dock bygga ngn form av garage/carport.........
 
Mina planer har redan blivit av. Har fogning ny panel och takplåten kvar. Men skulle du inte haft ett garage till en sån bil. Bmw måste man vårda.
 
Ryssen 78: Jag har inte köpt ngn CSL ännu;) får nöja mig med min 318 touring samt en luggsliten byggarebob 245: ala 93:a classico......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.