Har tänkt montera en Julapump (förfylld/snabbkoppling) som backup (har BVP som är till åren och trasslade lite förra vintern) och för att kunna stödja med lite extra värme när elen är billig (har timpris, så kan jag stödja BVP under de billigaste timmarna så kommer jag nog denna vinter tjäna på det, jag TROR inte BVP orkar ta igen om jag stänger av tillskott och drar ned tempen mellan 07.00-23.00, men med kaminen och en LVP som får gå på natten så tror jag det kommer funka...)

Tvåplanshus (snarare 1.5 plan kanske man ska säga) , kamin som jag kan elda i är på övervåningen. Jag tänker elda de dagar jag jobbar hemma. Annars tänker jag att värmen sipprar upp så det är lagom när man ska sova (vill inte ha för varmt uppe).

Jag bedömer bästa platsen för spridning på nedervåning, utseendemässigt och ljudstörningsmässigt är i hallen. Jag har ca 3m i takhöjd, så att ha den ovanför dörren bör inte vara ett problem?

Jag får dock en ganska lång dragning, där en stor del är horisontell. Frågan är vilken lutning jag ska ha på den horisontella delen för att dränering inte ska bli ett problem? Jag kommer behöva gå igenom två väggar, då jag har en kallfarstu (tidigare glasveranda som tyvärr byggts igen), tänkte nog ta hjälp av Julas partner Inselo att koppla in, men de hade två val, komplett installation och driftsättning. Jag tänkte gå på senare då jag inte alls uppfyller villkoren genom att jag har två väggar som jag måste ta hål i och på utsidan har (tyvärr igen) tidigare ägare tilläggsisolerat på ett lite dumt sätt, så håltagningen innebär jag måste lyfta bort ett par panelbrädor. Vill med det göra klart all håltagning och helst "lägga i" rören i kanalsystemet.

Inte perfekt bild, men kanske bra nog för att få några tips, framförallt om det överhuvudtaget funkar (vill ju inte ha en sned synlig dragning mitt på väggen) eller om det finns nåt annat jag borde tänka på.

På ca 2m horisontell, räcker kanalens höjd för att skapa fallet, eller måste hela kanalen sitta snett?
Där jag går genom väggen kan jag ju göra ett "omtag" på fallet på kanalen så eg räcker det om 1+1m kanal är rakt.

ffftklqu5o37eetzz9ynxe4
 
Ett fall på rören på ett par procent räcker. På en meter 2-3 cm. Kondensvattenslangen ska alltid ligga nertill i rörpaket där man drar det.
 
  • Gilla
Falken5 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ett fall på rören på ett par procent räcker. På en meter 2-3 cm. Kondensvattenslangen ska alltid ligga nertill i rörpaket där man drar det.
Ok, det är iofs en rimlig lutning, men 2-3cm på en meter på kanalpaketet ser rätt rejält snett ut om man har nåt som referens, vilket jag kommer ha.
Går det inte lösa på annat sätt tex lägga en sneklyvd regel i botten på kanalen för att få rätt lutning?

Jag är en sån som irriterar mig på nåt som sitter snett, detta kommer reda mig varje gång jag går i hallen...
 
Går ju att sätta in en kondensvattenpump så kan man dra kanalen utmed taklisten istället. Kostar en slant extra och låter en del när den går.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
så länge utloppet är lägre än inloppet och ingen del av slangen är högre än inloppet kommer vattnet att rinna ut även om det blir en del vatten stående i den del av slangen som är helt vågrät.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Sen behöver ju inte kondensslangen gå hela vägen till utedelen. Så om det passar bättre att hänga ner den någon annanstans stans så funkar det också.
Att det inte är fall hela vägen är nästan en fördel då det bildas ett 'vattenlås' som förhindrar luftdrag genom slangen.

Kondens från innedelen blir det bara på sommaren när man kör den som AC och det blir inga jättestora mängder. Iallafall inte jämfört med mängden avfrostningsvatten från utedelen på vintern. Det är oftast ett större och viktigare problem att ha en bra lösning på.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
så länge utloppet är lägre än inloppet och ingen del av slangen är högre än inloppet kommer vattnet att rinna ut även om det blir en del vatten stående i den del av slangen som är helt vågrät.
Ingen risk för "lås" då? När man häller ur en dunk eller ska tappa ur ett radiatorsystem kan ju vattnet bli "hängande", men det kan ju vara för att det inte kan luftas uppifrån, så att vacum bildas, jag antar att det är fritt blås så att säga på dräneringen. Att det är öppet uppåt i pumpen?

En bekant på jobbet berättade att nåt litet skräp, löv eller frö, letat sig in i slangen för honom så det under en helg de lämnat ACn på runnit ut massor av vatten på golvet så de fick riva upp hela bjälklaget. Och jag tror det var trassel att få skadan att gå på försäkringen... Men det kanske kan hända med en slang med rejält fall på också.

Kan jag då summera det med att om jag drar kanalen nån dm under utloppet av dräneringen så kan den första genomföringen av väggen säkra fallet där, sen låta kanalen gå helt horisontellt för att sen vika ned och gå ut på marken och så att säga skapa fallet där? Hur grov är denna "slang"? Jag antar att om den är tunn blir risken för påverkan av ytspänning och blockering av skräp mkt större, är den grov som en trädgårsslang så borde dragning enligt resonemanget ovan funka bra?
 
D Dilato skrev:
så länge utloppet är lägre än inloppet och ingen del av slangen är högre än inloppet kommer vattnet att rinna ut även om det blir en del vatten stående i den del av slangen som är helt vågrät.
Stillastående vatten i dom slangarna har en förmåga att börja ”mögla” och eventuellt damm som följt med kan bilda hinder som bygger på sig, beror självklart på olika lite olika förutsättningar.
Även lukt från ”mögel” kan leta sig in i fastigheten.
Bara lite som KAN hända utan fall hela vägen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Stillastående vatten i dom slangarna har en förmåga att börja ”mögla” och eventuellt damm som följt med kan bilda hinder som bygger på sig, beror självklart på olika lite olika förutsättningar.
Även lukt från ”mögel” kan leta sig in i fastigheten.
Bara lite som KAN hända utan fall hela vägen.
Ok, tillbaka på ruta ett, fall hela vägen är lämpligt även om det initialt kommer rinna utan översvämning, men vill inte riskera mögel.

Nästan så jag tror jag bygger kanalen själv i trämaterial, iallafall inomhus, plastkanalpaketet var ändå restat på Jula.
 
Vad blir prisskillnaden på din variant inkl bygga egna kanaler jämfört med att köpa någon Japansk modell med motsvarande effekt vintertid inkl allt så du har fulla garantier (5år) även på själva installationen ?
 
C Comfort Thomas skrev:
Vad blir prisskillnaden på din variant inkl bygga egna kanaler jämfört med att köpa någon Japansk modell med motsvarande effekt vintertid inkl allt så du har fulla garantier (5år) även på själva installationen ?
Tja, jag kan gissa dubbelt upp.

Min förhoppning är att slippa använda denna pump. Alternativet vore att preventivt byta BVP, jag har inte råd att få en BVP som rasar i vinter och köra enbart direktverkande.

Men jag förstår frågan, var det min tänkta huvuduppvärmning hade jag kört nåt vedertaget märke.

Bygga egna kanaler vore helt enkelt för att slippa ha sneda fula plastkanaler och istället bygga nåt som sitter rakt och går att tapetsera eller måla in.
 
Själv drog jag kondensvattnet separat när jag hade LLVP. Det passerade nämligen ett badrum, så jag lät röret gå ned till golvbrunnen istället för att gå hela vägen till ytterdelen.
 
J JohanLun skrev:
Tja, jag kan gissa dubbelt upp.

Min förhoppning är att slippa använda denna pump. Alternativet vore att preventivt byta BVP, jag har inte råd att få en BVP som rasar i vinter och köra enbart direktverkande.

Men jag förstår frågan, var det min tänkta huvuduppvärmning hade jag kört nåt vedertaget märke.

Bygga egna kanaler vore helt enkelt för att slippa ha sneda fula plastkanaler och istället bygga nåt som sitter rakt och går att tapetsera eller måla in.
Ja om den kostar ca 8500-9000:- inkl allt och med 5års garanti och knappt tänkt att användas förstår jag dig.
Men dom som har både bergvärme och en bra luft/luft använder ibland luft/luft som tillskott när utetemperaturen skiftar mycket över dygnet för att få en jämnare temperatur.
Luft/luft kan även vara effektivare beroende på utetemperatur .
Nackdelen är då självklart ljud och blåst från innerdel.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Ja om den kostar ca 8500-9000:- inkl allt och med 5års garanti och knappt tänkt att användas förstår jag dig.
Men dom som har både bergvärme och en bra luft/luft använder ibland luft/luft som tillskott när utetemperaturen skiftar mycket över dygnet för att få en jämnare temperatur.
Luft/luft kan även vara effektivare beroende på utetemperatur .
Nackdelen är då självklart ljud och blåst från innerdel.
Jula tar 5.5 resp 6 för sina två billigaste, inselo kopplar in för 1800 om man förberett med hål och monteringsplåt. Sen 1500-2000 för resten av materialet räknar jag med. Jag vet inte vad en märkespump kostar, detta köptes lite på impuls (den för 5995) för att jag har bytt dörr i hallen och funderade på hur jag skulle snygga till väggen ovanför dörren och då kom på att där skulle en lvp kunna sitta.

Just där har jag inte jättenytta av ac, det skulle vara bättre på övervåningen, men där finns inget enkelt sätt att montera en lvp
 
J JohanLun skrev:
Jula tar 5.5 resp 6 för sina två billigaste, inselo kopplar in för 1800 om man förberett med hål och monteringsplåt. Sen 1500-2000 för resten av materialet räknar jag med. Jag vet inte vad en märkespump kostar, detta köptes lite på impuls (den för 5995) för att jag har bytt dörr i hallen och funderade på hur jag skulle snygga till väggen ovanför dörren och då kom på att där skulle en lvp kunna sitta.

Just där har jag inte jättenytta av ac, det skulle vara bättre på övervåningen, men där finns inget enkelt sätt att montera en lvp
Det var inte för AC/kyla som jag menade utan för värmedrift.
En märkespump med likvärdig effekt vintertid kostar nog ca 15000-17500:- inkl ”standardinstallation”
Har du redan köpt så blir dock prisjämförelse rätt ointressant för din del
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.