Du behöver en riktigt fläskig radiator till det här..
Räcker ens 100w/m² i dimensionering..? :thinking:

Inte under 2,000w skulle jag sikta på.
 
Krilleman
Jarlingar Jarlingar skrev:
Du behöver en riktigt fläskig radiator till det här..
Räcker ens 100w/m² i dimensionering..? :thinking:

Inte under 2,000w skulle jag sikta på.
Behöver man den storleken på radiator är även dimensionen på matande ledning viktig. DN10/12mm ger som max 1000W.

Och det ser ut att vara klent framdraget på bilden.

Kontrollera ytterdiametern på ledningen!
 
Effektbehovet är inte så jävligt som man kan tro i en källare. Återkommer när jag har räknat.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
janwide
Ytterdiametern är 17 mm. Samma till alla radiatorer i hela huset.
 
janwide
janwide janwide skrev:
En följdfråga är ju om det lönar sig att byta till en större vattenradiator. Sommartid får jag ju ändå förlita mig på elradiatorn eftersom det vattenburna är avstängt då.
Bumpar mitt inlägg #13. Lönar det sig?
 
Drog en snabb beräkning. Är väl inte helt 100% men i närheten.
Typ 1700W. Så en tripple bamse radiator gäller.
Nu är 400 watt luftväxling beräknat men då det är tvättstuga så borde det vara frånluft där och så det är inga - 20 på luften som kommer in det rummet.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Elelementet som vi har nu är på 800 W och gissningsvis ligger väl den befintliga vattenradiatorn på samma effekt. Så 1700 W är nog ganska bra beräknat. Har frånluft men den är sådär. Så vi har även en luftavfuktare som står och går.
 
Vad brukar du ha för framledningstemperatur?
2st c33 600x1000 borde göra susen.
 
För att svara på ditt inlägg #13
Om det vattenburna är avstängt under sommaren och du ändå känner att du har ett behov av uppvärmning kommer det inte räcka nej.

Frågan är vad du behöver under sommaren. Behöver du verkligen värme?
Kan det räcka med en avfuktare?
Om du verkligen behöver värmen är kanske en liten luft/luft värmepump kanske är rätt val?
 
janwide
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
För att svara på ditt inlägg #13
Om det vattenburna är avstängt under sommaren och du ändå känner att du har ett behov av uppvärmning kommer det inte räcka nej.

Frågan är vad du behöver under sommaren. Behöver du verkligen värme?
Kan det räcka med en avfuktare?
Om du verkligen behöver värmen är kanske en liten luft/luft värmepump kanske är rätt val?
Faktum är att mitt elelement på 800 W har räckt till under sommaren. Frågan var om investeringen att sätta in ytterligare en vattenradiator, som då skulle vara igång under vintern, betalar sig. Eller om det är lika bra att köra på som jag gör nu, med vatten och el på vintern.
 
Du tänker rent finansiellt?
Tja, räkna på hur många dygn du har behov av uppvärmning medan den vattenburna värmen är igång.
Sen beroende på uppvärmningskostnad med ditt vattenburna system och elpris kan du ju beräkna hur många kronor du sparar per år.
Jämför det med kostnaden för nytt element och installation så vet du snart hur många år det tar.

Min gissning är att du får rätt många års elkostnad för bara priset på nyinstallationen.
Men, det kan ju vinnas andra värden som komfort, lägre elräkning/förbrukning under vintern etc som du vill värdera på något annat vis.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du tänker rent finansiellt?
Tja, räkna på hur många dygn du har behov av uppvärmning medan den vattenburna värmen är igång.
Sen beroende på uppvärmningskostnad med ditt vattenburna system och elpris kan du ju beräkna hur många kronor du sparar per år.
Jämför det med kostnaden för nytt element och installation så vet du snart hur många år det tar.

Min gissning är att du får rätt många års elkostnad för bara priset på nyinstallationen.
Men, det kan ju vinnas andra värden som komfort, lägre elräkning/förbrukning under vintern etc som du vill värdera på något annat vis.
Att räkna är ju inte så svårt. Problemet är ju att veta ingångsvärdena. Det jag vet är att elelementet är varmt hela vinterhalvåret. Men hur mycket effekt det drar vet jag inte. I så fall måste jag nästan sätta en elmätare i det uttaget under vintern vilket är lite sent påtänkt nu. Tänkte att någon kunnig och erfaren här på forumet kunde ha en uppfattning om hur mycket elementet drar under vintern. Det slutar kanske med att jag ställer en liten fläkt vid elementet som cirkulerar fram luften under bänkskivan på ett bättre sätt.
 
Du vill att vi ska veta hur många watt-timmar ett 800W element som är "varmt hela vinterhalvåret" dragit?
Det beror ju helt på *hur* varmt det har varit och hur länge. Dvs, någonstans mellan 50-800W, typ 216-3456kWh på 180 dagar.

Sedan beror det på hur termostaten på el-radiatorn stått vs vattenradiatorn. Dvs, har el-radiatorn eller den vattenburna stått för grundvärmen i rummet?
Vilket har haft bäst luftcirkulation, har temperaturen varierat över dygnet etc. etc.
Det enda rimligt korrekta svaret får du om du mäter strömförbrukningen, i övrigt måste du själv försöka göra någon form av uppskattning av hur mycket el radiatorn kan ha dragit.
 
janwide
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du vill att vi ska veta hur många watt-timmar ett 800W element som är "varmt hela vinterhalvåret" dragit?
Det beror ju helt på *hur* varmt det har varit och hur länge. Dvs, någonstans mellan 50-800W,

Sedan beror det på hur termostaten på el-radiatorn stått vs vattenradiatorn. Dvs, har el-radiatorn eller den vattenburna stått för grundvärmen i rummet?
Vilket har haft bäst luftcirkulation, har temperaturen varierat över dygnet etc. etc.
Det enda rimligt korrekta svaret får du om du mäter strömförbrukningen, i övrigt måste du själv försöka göra någon form av uppskattning av hur mycket el radiatorn kan ha dragit.
Jag har sett mycket kompetenta medlemmar på det här forumet göra betydligt mer komplicerade uträkningar och uppskattningar än detta. Så, ja, jag skulle inte bli förvånad om någon kom med en snävare uppskattning än dina ”216-3456kWh på 180 dagar”.
 
janwide
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du vill att vi ska veta hur många watt-timmar ett 800W element som är "varmt hela vinterhalvåret" dragit?
Det beror ju helt på *hur* varmt det har varit och hur länge. Dvs, någonstans mellan 50-800W, typ 216-3456kWh på 180 dagar.

Sedan beror det på hur termostaten på el-radiatorn stått vs vattenradiatorn. Dvs, har el-radiatorn eller den vattenburna stått för grundvärmen i rummet?
Vilket har haft bäst luftcirkulation, har temperaturen varierat över dygnet etc. etc.
Det enda rimligt korrekta svaret får du om du mäter strömförbrukningen, i övrigt måste du själv försöka göra någon form av uppskattning av hur mycket el radiatorn kan ha dragit.
Sitter och kollar i lite gamla trådar eftersom jag tänkt komma till skott med en extra radiator i källaren nu i sommar.
Inser att jag lät lite dryg mot dej i den här tråden då det begav sig. Ber uppriktigt om ursäkt och tackar för dina svar och ditt engagemang!
 
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.