en värmepump håller 30 år ungefär. med den inflation & ökande elpris man har så låter det konstigt att direkt el ska vara billigare under 60 års tid
 
Mina värmepumpar har bara hållit 13 & 11 år! :wow:
 
Göran.W
Det finns ingen värmepump på marknaden som ens kommer i närheten av 30 år.
Dom flesta drar sin sista suck mellan 10-15 år och då har dom oftast lagats för x antal tusen redan.

För i värmepumpens barndom var det inte ovanligt att dom höll 20+ år men det var då det nu är det nya tider.
 
Märkligt, de tycks bli sämre med åren. Mycket annat förbättras ju med tiden. :S
Tydligen går utvecklingen baklänges i detta fallet. Någon som vet varför?
 
det är för att ni kollar på statestik på värmepumpar, o inte på markvärmepumpar.

kollar man på värmepumpar så får man ju med frånluftsvärmepumpar & luft/luft värmepumpar.
 
Mina värmepumpar var båda vatten/vatten iaf.
 
Göran.W skrev:
I malmö kör man mark slinga eller grund vatten värme för det går inte borr djup nog till berg värme för kalkstenen där finns ger några otroliga mängder vatten så all luft går åt till att trycka upp typ 1000 liter i minuten redan på 100 meters djup eller så.

Ska man borra till grund vatten värme så blir det 2 hål på så där en 50-60 meter med totalt ca 40 meter foder rör vilket kostar en skön slant.

Sen är det totalt omöjligt att räkna hem anläggningen under första värmepumpens livstid och kanske inte ens den andra heller om man lånar upp pengarna.

Det mest ekonomiska är att installera en luft\luft pump för en 16-20k så får man en åter betalnings tid på kanske 4:a år

Bortser man från kostnaderna ger en mark\grund vatten pump jämnare värme och kanske 20% högre besparing än en luft\luft pump
Hur har du räknat om du inte räknar hem en anläggning ?
 
Göran.W
smurfen72 skrev:
Hur har du räknat om du inte räknar hem en anläggning ?
Anta att en bergvärme anläggning kostar 130k och ger TS en basparing på 7000kwh a 1,50 kr så tar det 12,3 år innnan anläggningen är hem räknad.
Men nu är det inte så enkelt för sen tillkommer kostnader för räntan om man lånar upp pengarna samt service.
Så när den är betald är man nära slutet på den tekniska livslängden.
Så jag får väl vika mig lite och med ge att pump 2 skulle gå med vinst.

Jämför man med luft\luft som kostar låt oss säga 20000kr och ger en besparing på runt 5000kwh a 1,50 kr så är pumpen betalt efter 2,7 år
Med en antagen livslängd på 7 år så blir besparingen 32250 kr håller den längre blir besparingen 7500 kr till om året.
 
Göran.W
CarMan skrev:
det är för att ni kollar på statestik på värmepumpar, o inte på markvärmepumpar.

kollar man på värmepumpar så får man ju med frånluftsvärmepumpar & luft/luft värmepumpar.
Jag har inte kollat på fel pumpar utan det är tagit från det verkliga livet.
Bergvärme pumparna i dag håller ytterst sällan ens 20 år och då har man i regel redan bytt lite kretskort och kärvande ventiler o dyligt för x antal tusen kr.
Det som begränsar är livslängden är kompressorn för när den går är det gonatt.
 
När jag räknar på en anläggning så jämförjag mot om jag hade valt annan energikälla, då det innebär en kostnad att även införskaffa denna & driva denna.
Det enda jag behöver räkna hem är skillnaden i inköp mellan dessa

Sen kan ma inte räkna med ett fast energipris, utan måste öka det för varje år.

Om du ska räkna ilån elle ej, samt kostnaden för lånet är ju även det väldigt inviduellt.

I mitt fall så räkna jag hem min konvertering & instalering av bergvärme på 5-6 år
 
Jag är helt övertygad omatt min pump håller 30 år, hoppas man håller sig kvar på forumet så länge så jag kan tala om när den ger upp.
 
Göran.W skrev:
Anta att en bergvärme anläggning kostar 130k och ger TS en basparing på 7000kwh a 1,50 kr så tar det 12,3 år innnan anläggningen är hem räknad.
Men nu är det inte så enkelt för sen tillkommer kostnader för räntan om man lånar upp pengarna samt service.
Så när den är betald är man nära slutet på den tekniska livslängden.
Så jag får väl vika mig lite och med ge att pump 2 skulle gå med vinst.

Jämför man med luft\luft som kostar låt oss säga 20000kr och ger en besparing på runt 5000kwh a 1,50 kr så är pumpen betalt efter 2,7 år
Med en antagen livslängd på 7 år så blir besparingen 32250 kr håller den längre blir besparingen 7500 kr till om året.
Trodde du menade att det inte gick att räkna hem generellt i Ts fall med mycket låg förbrukning tar det tid om man tror att elpriser inte ökar sen tror jag besparingen med luft/luft blir mindre om man ska ha någorlunda lika komfort som med vatten buren värme samt att man inte spar något på vv.
 
Göran.W
smurfen72 skrev:
Trodde du menade att det inte gick att räkna hem generellt i Ts fall med mycket låg förbrukning tar det tid om man tror att elpriser inte ökar sen tror jag besparingen med luft/luft blir mindre om man ska ha någorlunda lika komfort som med vatten buren värme samt att man inte spar något på vv.
Ts förbrukar för lite för att få en besparing innom rimlig tid med bergvärme.
För att trasla till det lite för TS så får man väga in hur länge man ska bo kvar i huset.
Vet man att man ska flytta innom 10-15 år är det bort kastade pengar som man faktiskt kan ha roligare för.

Att det blir sämre komfort med luft\luft är inge nyhet för någon tror jag och det var därför jag räknade besparingen till ca 40%

Än en gång så viker jag inte en millimeter i att en bergvärme pump i dag inte håller 30 år
För var det hederlig mekanik i pumparna i dag är det elektronik och den håller långt i från 30 år och 10-15 år efter värmepumpen tillverkades finns det inga kretskort att få tag i och då är pumpen skrot.
För gick kompressorerna på relativt lågt varv till skillnad till i dag som dom är högvarvigare för då kan man bygga en mindre kompressor med samma effekt till en lägre kostnad än en lågvarvig.
Följden blir kortare livs längd.
På värmepumps forum finns det ganska många fall av haveri på bergvärme pumpar innan dom ens närmat sig 10 år.
Samma sak är det med kyl och frysar.
Jag vet inte hur många kompressor haveri jag sett på skåp under 10 år för att inte tala om alla elektronik fel.
 
Det är väl troligt att L/L och L/V-pumpar följer samma utveckling som L/V. Dvs, pressade kompressorer och utgångna reservdelar.

Sedan blir det ju intressant att nyansera diskussionen något.

Vad är det som dödar kompressorerna? Är det de högre varvtalen eller alla starter? Är det bättre med inverterstyrning?

Bör vi konsumenter kunna kräva att tillverkaren håller reservdelar i 30 år? (Kan jag idag köpa reservdelar till den första PC:n som kom ut 1981?)

Jag har personligen inga bra svar.
 
Göran.W
Vad som händer i kompressorerna vågar jag inte svara på men jämför med en bil motor.
Ju högre varv man kör på ju fortare slits dom.
Kan ju nämna att på hushålls sidan är klagomål på hög ljuda kyl och frysar ganska vanligt i dag och då ofta på ett högt högfrekvent ljud och så var det inte för 15 år sen.
I bergvärme pumpar gör det inget om kompressorerna låter för det går att isolera bort så där kan man sätta vad som helst.

När det gäller antalet starter är min högst personliga åsikt att det inte spelar någon roll så länge oljan inte blir kallare än 50-60 grader och där kan man jämföra med taxi bilar som ofta rullat över 50 000 mil och fortfarade går hur bra som helst eftersom dom i regel bara gör 1 kallstart per dygn och sen rullar massor med mil.

När det gäller reserv delar så behöver tillverkaren bara ha dom på lager i 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.