Hej, jag vet inte om man kan få ett generellt svar på den här frågan men provar ändå.

Ett hus på 140m2 i Malmö med en årlig förbrukning på 11.700kWh. Hur stor effekt på en mark/jord pump behöver jag?

Är det generellt för alla värmealternativ, att för mitt hus så behöver jag (säg) 7kW för den kallaste dagen på året för att jag ska kunna hålla värmen uppe. Ska jag då tex välja en pelletspanna på 7 kW, en bergvärmepump på 7kW osv.??

Vad är mest optimalt (ekonomiskt sett)!??

//C
 
ne du ska ligga på mitten mellan max o min ungefär, man vill sträva efter så få start o stop som möjligt. så på den kallaste delen av året så är de tänkt att elpatron ska gå in o kompletera.
 
Med en inverterstyrd (varvtalsreglerad) kompressor så kan du ha en större modell utan att få fler starter.

/Hasse
 
Med så låg förbrukning blir det nog svårt att räkna hem en bergvärme anläggning. Men man brukar dimensioner en bergvärme vp till ca 70% av husets max effektbehov resten ersätter man med elpatron men det går att dimensionera till 100% men då måste man troligtvis använda sig av extra volymtank och priset på installation stiger. En pellets anläggning blir nog ofta dimensionerad till 150% effekttäckning men den funkar bra ändå eller i alla fall så bra som en pellets anläggning kan funka.
 
Beror på huset i övrigt.
Har du stor stor vattenvolym(typ stora sektionsradiatorer), låg framledning samt hyfsat lågt effektbehov kan du troligen dimensionera värmepumpen till 100% utan problem. Om inte så kräver det förmodligen extraprylar(volymtank, radiatorbyte, dubbla hål etc..). En pump på 70% kan säkert funka bra rakt av även i dessa fall.
I ditt fall är knappast effekten nåt problem , du klarar dig med ett hål oavsett effekttäckningsgrad så då handlar det mest om vilka radiatorer du har.
 
Obs jag fattar inte att folk tror med moderna pumpar varvtalsreglerade scroller att man ska underdimensionera det är helt fel.
Du ska dimensionera så att om du klarar toppbelastning (inte extrem) med pumpen dvs 100% gärna 110 av toppbelastning vintertid.
Extrema belastningar och rena felfall måste elpatron ta som tillskott....

Däremot är resonemangen riktiga om att elementen kan behöva utökas om framledningstemperaturerna blir lägre...än vad som tidigare använts...
 
byggarätt skrev:
Obs jag fattar inte att folk tror med moderna pumpar varvtalsreglerade scroller att man ska underdimensionera det är helt fel.
Du ska dimensionera så att om du klarar toppbelastning (inte extrem) med pumpen dvs 100% gärna 110 av toppbelastning vintertid.
Extrema belastningar och rena felfall måste elpatron ta som tillskott....

Däremot är resonemangen riktiga om att elementen kan behöva utökas om framledningstemperaturerna blir lägre...än vad som tidigare använts...
Är det nån som tror det ? Nu är det ju så att varvtalsstyrda vp bara finns i stora storlekar tror 11 kw är minsta av de vanliga märkena och i de vp är elpatron endast för nöddrift så har man underdimensionerat så får man frysa.
 
smurfen72 skrev:
Med så låg förbrukning blir det nog svårt att räkna hem en bergvärme anläggning. Men man brukar dimensioner en bergvärme vp till ca 70% av husets max effektbehov resten ersätter man med elpatron men det går att dimensionera till 100% men då måste man troligtvis använda sig av extra volymtank och priset på installation stiger. En pellets anläggning blir nog ofta dimensionerad till 150% effekttäckning men den funkar bra ändå eller i alla fall så bra som en pellets anläggning kan funka.
Med vartalsstyrd vp behövs inte volymtank.
 
mycke_nu skrev:
Med vartalsstyrd vp behövs inte volymtank.
Den kan behövas ändå för den tar bort knäppningar i systemet samt att en inverter vp har en lägsta effekt den kan lämna tror det ligger på 4kw på x15. Men problemet i dag är att det finns inga inverters till rimliga priser och man spar inte mera pengar utan man får en mera avancerad vp som gör samma jobb till samma driftskostnad som en vanlig on off vp och on off vp kostar mindre.
 
Räkna hemm eller ej struntar jag i, det får trådskaparen själv avgöre (ska man byta fö att nuvarande system gått sönder, så blir det ju lätt att rekna hem det mästa)

En värmepump bör dimansionerad för 80-90% av topp effekten.
Du måste då kolla värmepumpens datablad för att se vad den ger för topp effekt med dina förutsättningar (med din framledningstempratur du har när det är som kallast)
Vad det står på värmepumpen är ointressant, då det ofta är effekten värmepumpen ger som alldamäst, vilket är när du har +10 grader ute eller nått liknande.

Men viktigast av allt är att kolla så du har rätt radiatorsystem för att köra värmepump överhuvudtaget.
 
CarMan skrev:
Räkna hemm eller ej struntar jag i, det får trådskaparen själv avgöre (ska man byta fö att nuvarande system gått sönder, så blir det ju lätt att rekna hem det mästa)

En värmepump bör dimansionerad för 80-90% av topp effekten.
Du måste då kolla värmepumpens datablad för att se vad den ger för topp effekt med dina förutsättningar (med din framledningstempratur du har när det är som kallast)
Vad det står på värmepumpen är ointressant, då det ofta är effekten värmepumpen ger som alldamäst, vilket är när du har +10 grader ute eller nått liknande.

Men viktigast av allt är att kolla så du har rätt radiatorsystem för att köra värmepump överhuvudtaget.
Med så låg förbrukning kan man värma huset med tex flvp eller luft vatten vp beror på förut sättningarna avstånd till berg typ av ventilation tom elpanna skulle funka man spar kanske 10000kr per år med berg vp jämfört med elpanna då tycker jag att räkna hem är en viktig parameter om man inte värmer huset som hobby ;) .
 
smurfen72 skrev:
Den kan behövas ändå för den tar bort knäppningar i systemet samt att en inverter vp har en lägsta effekt den kan lämna tror det ligger på 4kw på x15. Men problemet i dag är att det finns inga inverters till rimliga priser och man spar inte mera pengar utan man får en mera avancerad vp som gör samma jobb till samma driftskostnad som en vanlig on off vp och on off vp kostar mindre.
Det är nog ganska osannolikt att man har kombinationen 15 kW VP och en slinga som inte klarar 4 kW.

Däremot så har jag problem med knäppningar efter VVB-laddning på sommaren. Växelventilen slår om för snabbt och det åker ut en massa varmt vatten i elementen under någon minut. Knäpper som tusan, vilket en volymtank skulle botat. Dock ändå hellre en programändring i styrdatorn så att fenomenet inte uppstår alls. Sätt på To-Do listan Nibe!!

Att inverterpumparna är dyra håller jag oxo med om men jag skulle aldrig köpa något annat. (Jag har en Nibe 1150, 15 kW)
 
mycke_nu skrev:
Det är nog ganska osannolikt att man har kombinationen 15 kW VP och en slinga som inte klarar 4 kW.

Däremot så har jag problem med knäppningar efter VVB-laddning på sommaren. Växelventilen slår om för snabbt och det åker ut en massa varmt vatten i elementen under någon minut. Knäpper som tusan, vilket en volymtank skulle botat. Dock ändå hellre en programändring i styrdatorn så att fenomenet inte uppstår alls. Sätt på To-Do listan Nibe!!

Att inverterpumparna är dyra håller jag oxo med om men jag skulle aldrig köpa något annat. (Jag har en Nibe 1150, 15 kW)
Helt klart klarar de flesta slingor 4 kw på ett bra sätt men faktum kvarstår att med en knäpptank på 100 liter skulle man få bättre drifttider en del av året samt slippa knäppningar i rören. Hur skulle en programändring kunna ändra på att det varma vattnet som finns i rören i vp kommer ut i systemet så funkar det på alla vp med växelventil. Jag skulle i dag inte köpa en inverter vp dom är alldeles för dyr skilljer ca 20000kr och invertern har högre driftkostnad och har definitift mindre och sämre vv beredare och den dan den krånglar blir det garanterat dyrare att laga men nästa vp (om ca 15 år) blir nog en inverter för då tror jag dom blivit bättre och billigare.
 
smurfen72 skrev:
Helt klart klarar de flesta slingor 4 kw på ett bra sätt men faktum kvarstår att med en knäpptank på 100 liter skulle man få bättre drifttider en del av året samt slippa knäppningar i rören. Hur skulle en programändring kunna ändra på att det varma vattnet som finns i rören i vp kommer ut i systemet så funkar det på alla vp med växelventil. Jag skulle i dag inte köpa en inverter vp dom är alldeles för dyr skilljer ca 20000kr och invertern har högre driftkostnad och har definitift mindre och sämre vv beredare och den dan den krånglar blir det garanterat dyrare att laga men nästa vp (om ca 15 år) blir nog en inverter för då tror jag dom blivit bättre och billigare.
Jag kan bara gå på mina egna erfarenheter, men min pump stannar i princip aldrig under vintern, utan varvar endast upp och ner beroende på belastningen. Under våren har den typiskt stannat en gång per dygn (om vi bortser från VVB-laddningar).

Beträffande problemet med knäppningar efter VVB-laddning, så borde pumpen programmeras att

1. Stanna kompressorn
2. Vänta tills temperaturen i framledningen börjat sjunka någon tiondels grad
3. Stoppa cirkulationspumpen
4. Slå om VXV

Alternativ skulle man kunna lämna VXV i VVB läge om det inte finns risk för självcirkulation när pumpen är stoppad.
 
Om man ska vänta tills rören i vp kallnat tar det en stund för dom är isolerade och innehåller en del varmt vatten och under tiden man väntar kommer tempen på radiatorerna hinna sjunka ytterliggare så när vxv slår om kommer det troligtvis att knäppa ändå när vp drar igång nej knäpptank eller arbetstank är nog det bästa och näst bäst är shuntat system. Vp ska inte stanna om dit värmebehov varit över 4 kw det är när man får lägre varmebehov den kommer jobba som en on off.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.