A Antropocen skrev:
Det finns 9kW och något p 10kw men det är för lite till mitt basturum. Över den effekten behöver jag ändra säkringarna till 20A vilket kostar årligen 6390 kr mer än med 16 A säkringar.
Får väll byta 2bottar2 och sätta i 25a proppar medan du bastar å byta tillbaks till 16A proppar när du är bastat klart.
 
  • Gilla
Belastar
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Får väll byta 2bottar2 och sätta i 25a proppar medan du bastar å byta tillbaks till 16A proppar när du är bastat klart.
Eon har plomberat mätsreskåpet.
 
A Antropocen skrev:
Eon har plomberat mätsreskåpet.
Vad gör du om en av huvudsäkringarna går? Ringer nätbolaget?

Friskt vågat, hälften vunnet kör man ju på ibland, och förra julhelgen blåste jag en huvudsäkring hos mina föräldrar när jag laddade elbilen samtidigt som elpatronen gick igång. Om det inte bara är att byta säkring, utan att man blir utan en av faserna tills dess att nätbolaget hälsar på, så skulle man ju vara tvungen att sitta som en hök över effektuttaget genom huvudsäkringarna... I ett normalt hushåll kan man ju inte köra allting på full effekt samtidigt utan att huvudsäkringarna går.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
Vad gör du om en av huvudsäkringarna går? Ringer nätbolaget?

Friskt vågat, hälften vunnet kör man ju på ibland, och förra julhelgen blåste jag en huvudsäkring hos mina föräldrar när jag laddade elbilen samtidigt som elpatronen gick igång. Om det inte bara är att byta säkring, utan att man blir utan en av faserna tills dess att nätbolaget hälsar på, så skulle man ju vara tvungen att sitta som en hök över effektuttaget genom huvudsäkringarna... I ett normalt hushåll kan man ju inte köra allting på full effekt samtidigt utan att huvudsäkringarna går.
Jag har också smällt huvudsäkringar i fritidshuset, men inte sedan jag fick det moderna mätarskåpet. Det är möjligt att man kan byta bottnar. Jag är där inte nu. Men jag vet att Eon loggar spänningen i realtid. De förnekade felaktig spänning när båda kompressorerna i en kyl/frys gick sönder för ett par år sedan. De loggar kanske strömmen också. Byta bottnar kan jag inte tänka mig göra. Det blir vedeldad bastu.
 
Skåpet och huvudsäkringarna ska du ha tillgång till.
Ja nätägaren kan i realtid se hur mycket ström man förbrukar.
Och byta PK (bottnar) är inte att rekommendera, det blir ju en stöld och det kan bli dyrare än det är värt. Ett mycket korkat förslag tycker jag.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
A Antropocen skrev:
Ok. Det får bli ett vedeldat aggregat. Nätägaren (Eon) tar årligen 6390 kr mer i nätävgift för att säkra upp till 20 A.Tack för inläggen.
Tänk på att senast 1 januari 2027 så ska alla elnätsabonnemang ha någon form av effekttaxa/effekttariff, hur det kommer att påverka elnätsabonnemanget är olika,

https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift
 
Demmpa Demmpa skrev:
Tänk på att senast 1 januari 2027 så ska alla elnätsabonnemang ha någon form av effekttaxa/effekttariff, hur det kommer att påverka elnätsabonnemanget är olika,

[länk]
Då blir det kanske aktuellt att använda gasol till mer än utegrillen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
På tal om huvudsäkringar, är det någon som har bra tips på var man hittar dessa trekantsnycklar för att öppna typiska elskåp utomhus? Jag har förvisso sett dessa nycklar på div el-materialsajter men tänkte om det kan finnas i någorlunda vanliga butiker.

Litet besviken att elektrikern som satte ett dylikt skåp till nya elmätaren under hösten förra året glömde att bifoga dylik nyckel som behövs till just huvudsäkringarna som jag förutsätter finns just där.
 
H Harald Blåtumme skrev:
På tal om huvudsäkringar, är det någon som har bra tips på var man hittar dessa trekantsnycklar för att öppna typiska elskåp utomhus? Jag har förvisso sett dessa nycklar på div el-materialsajter men tänkte om det kan finnas i någorlunda vanliga butiker.

Litet besviken att elektrikern som satte ett dylikt skåp till nya elmätaren under hösten förra året glömde att bifoga dylik nyckel som behövs till just huvudsäkringarna som jag förutsätter finns just där.
Kinipex förstås!
https://www.amazon.se/Knipex-Universalnyckel-vanliga-avstängningssystem-SB-kort/dp/B003AII5D8/

/Höghus
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Mmjo.. en femhundring för denna lilla skitgrej. Löjligt.

Skulle tro att jag klarar mig hyfsat med min Knipex Cobra universalnyckel även i fortsättningen... :-D
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Skåpet och huvudsäkringarna ska du ha tillgång till.
Ja nätägaren kan i realtid se hur mycket ström man förbrukar.
Och byta PK (bottnar) är inte att rekommendera, det blir ju en stöld och det kan bli dyrare än det är värt. Ett mycket korkat förslag tycker jag.
Tyckte jag också. Tack för klargörandet om att de kan kan se strömmen också.
 
A Antropocen skrev:
Tyckte jag också. Tack för klargörandet om att de kan kan se strömmen också.
Men är du verkligen säker på att du inte har tillgång till huvudsäkringarna och elmätaren? Elmätaren får man läsa av själv, och huvudsäkringarna måste man kunna byta. Eon tillåter också att kunden kopplar in egen utrustning i HAN-porten på elmätaren för att få ut data i realtid.

https://www.eon.se/el/elnat/sa-fungerar-din-smarta-elmatare
 
K Klass0n skrev:
Dett är ju så man blir nyfiken på hur stor bastu du har!
I min lilla bastu räcket det väl med ett aggregat på 6kW 😅
I nuläget är planen att bottenytan skall vara 2,15 bred och 3,4m lång med höjden 2,05. Det blir 15m3. Huset är inte byggt ännu och skall också innehålla ett boenderum. Tre lavar ger max plats till max 4 personer. Jag hoppas att ett vedeldat aggregat lämpligt för bastuvolym 8-20m3 skall vara lämpligt. Vi är sällan så många personer, kanske oftast 4 personer. Det blir således oftast onödigt mycket att värma upp och det går åt ved, men vi har rätt mycket ved samt också träd på tomten som kan huggas. Vilken volym har din bastu? Har du el eller vedeldad? Vad är din erfarenhet av volym kontra effekt?
 
M martin.sveg skrev:
Men är du verkligen säker på att du inte har tillgång till huvudsäkringarna och elmätaren? Elmätaren får man läsa av själv, och huvudsäkringarna måste man kunna byta. Eon tillåter också att kunden kopplar in egen utrustning i HAN-porten på elmätaren för att få ut data i realtid.

[länk]
Jag har tillgång till huvudsäkringarna. När jag skrev att mätaren var plomberad så förutsatte jag att den var plomberad så att man inte kunde byta säkringsbottnarna. Jag vet inte om den är det, jag har inte varit vid mätaren sedan jag startade tråden. Jätteintressant det du skriver om HAN-porten. Skall kolla det när jag får tid. För två år sedan flyttade jag mätarskåpet och köpte då ett nytt skåp och fick då också en ny mätare. Det sitter en liten sändare utanpå skåpet som sänder data till Eon. Jag la samtidigt ner en extra gul slang där jag grävde som jag tänker använda för en tre-fas kabel för att förse det bastuinnehållande komplementhus som jag planerar med ström. Det skall vara till ett par spisplattor, värmeelement, varmvattenberedare och lite annat smått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.