Jag har 16 A i min fritidsfastighet och planerar att bygga en bastu där. Jag överväger elektriska aggregat men vill behålla mina 16 A säkringar pga. av nätägarens höga årliga kostnad för 20 A säkringar. Det sägs att man kan ta ut 11 kW från 3 faser 16A. Men när jag räknar på det så verkar det gälla om all utrustning är på 230 V. En del aggregat anges vara 3-fas 400V. Om jag skaffar två stycken sådana på vardera 6 kW så belastar jag nätet med 12kW. Jag förutsätter rent resistiv last och att alla element är lika stora i bastuaggregatet, Hur mycket ström blir det då kvar på vardera fas för att driva 230 V apparater?
 
Du kan inte dra mer effekt för att lasten går på 400V. Det är max 11kW som gäller oavsett.
 
  • Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
B
Om du har 3st 16a säkringar, så är max effekt 230x3x16 = 11kW

Eller så räknar du 400xrot(3)x16 = 11kW.

Samma oavsett.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om du har 3st 16a säkringar, så är max effekt 230x3x16 = 11kW

Eller så räknar du 400xrot(3)x16 = 11kW.

Samma oavsett.
Ok. Jag har räknat så här men inser att det är fel. Men vad är mina 10 A för någon ström i nedan beräkning?

12kW/3 blir 4kW/fas. Och I blir 10 A enligt I=P/U. Men vad är 10 A för någon ström?
 
B
A Antropocen skrev:
Ok. Jag har räknat så här men inser att det är fel. Men vad är mina 10 A för någon ström i nedan beräkning?

12kW/3 blir 4kW/fas. Och I blir 10 A enligt I=P/U. Men vad är 10 A för någon ström?
Du delar med huvudspänningen, alltså spänningen mellan två faser. Men borde dela med fasspänningen (230v).
 
A Antropocen skrev:
Ok. Jag har räknat så här men inser att det är fel. Men vad är mina 10 A för någon ström i nedan beräkning?

12kW/3 blir 4kW/fas. Och I blir 10 A enligt I=P/U. Men vad är 10 A för någon ström?
4000/230 blir ju inte 10.
 
K Kane skrev:
4000/230 blir ju inte 10.
Ok. Det får bli ett vedeldat aggregat. Nätägaren (Eon) tar årligen 6390 kr mer i nätävgift för att säkra upp till 20 A.Tack för inläggen.
 
A Antropocen skrev:
Ok. Det får bli ett vedeldat aggregat. Nätägaren (Eon) tar årligen 6390 kr mer i nätävgift för att säkra upp till 20 A.Tack för inläggen.
Ajdå, 2000 kr skiljer det i Sthlm med EON.
 
A Antropocen skrev:
Ok. Jag har räknat så här men inser att det är fel. Men vad är mina 10 A för någon ström i nedan beräkning?

12kW/3 blir 4kW/fas. Och I blir 10 A enligt I=P/U. Men vad är 10 A för någon ström?
10 A är strömmen genom ett värmeelement som drivs med 400 V.
I en D-koppling är varje fasledare ansluten till två ändar på värmeelementen.
Det blir inte dubbla strömmen i fasledaren, utan en faktor 1.73 pga tidsförsjutningen mellan faserna.

Elektrisk krets med två parallella grenar, strömbrytare, säkringar och beräkning av strömmen med Ohms lag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
10 A är strömmen genom ett värmeelement som drivs med 400 V.
I en D-koppling är varje fasledare ansluten till två ändar på värmeelementen.
Det blir inte dubbla strömmen i fasledaren, utan en faktor 1.73 pga tidsförsjutningen mellan faserna.

[bild]
Blir det 17,3 A i varje fasledare och inte 16 om det är 10 A i varje gren vid 400V? Och vilket effekt utvecklas i ovan krets, resistiv last?
 
Det ät bara att räkna.
17,3A*230V*3=12000W eller
10A*400V*3=12000W
 
Ja. Det var grovräkning. Det var du som började med 12 000 W vilket blir 17.39 A per fas, men jag rundade av fasströmmen till de 16 A vi pratat om.

I en D-kopplad trefaslast är fasströmmen √3 gånger större än strömmen genom varje lindning. Så blir det både vid resistiv och induktiv last, bara den är lika i alla tre delar.
 
Va ska du ha för aggregat Finns ju 6kw och uppåt
Behöver ju inte baka samtidigt.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Va ska du ha för aggregat Finns ju 6kw och uppåt
Behöver ju inte baka samtidigt.
Det finns 9kW och något p 10kw men det är för lite till mitt basturum. Över den effekten behöver jag ändra säkringarna till 20A vilket kostar årligen 6390 kr mer än med 16 A säkringar.
 
Dett är ju så man blir nyfiken på hur stor bastu du har!
I min lilla bastu räcket det väl med ett aggregat på 6kW 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.