Status
Tråden går ej att kommentera.
-MH- skrev:
Är detta skryttråden om hur duktig och fantastisk rik man är? :)
Så sant som det var sagt...
 
*Charlotta* skrev:
Nu sticker jag ut hakan lite....
Men jag har länge funderat över hur stor buffert man bör ha i kontanter när man bor i villa.
Hur resonerar ni?
Läste i går att 90% av svenska folket skulle få det kärvt nu när räntan höjdes för de hade mindre än 10 000 kr i kontant buffert. Hur vågar man???
Min situation är:
Ensamstående med 2 barn, 2 100 000 kr i lån, hus från -80. Inga överhängande renoveringsbehov utöver "vill göra".
Jag strävar efter att ha 100 000 kr åtkomligt för oförutsedda händelser.

Kom gärna med era tankar, ibland är ju detta lite svårt att diskutera vid middagsbjudningar.:surprised:
Just i kontanter är det nog som många säger inte så nädvändigt med mycket pengar (för villans skull).
Däremot för händelser som sjukdom osv är det bra med minst 1-2 månaders utlägg (försäkringskassan är jäkligt tröga - i sommras var de 8-12 veckors handläggning på föräldrapenningen !!!!?).

Att 90% av svenska folket skulel få det knapert fär att ränta höjs med 0.25% tror jag inte på faktiskt !
Och om man har 10 kkr eller mindre som buffert behöver ju inte påverka det - så länge som man har en inkomst som räcker till/kan omprioritera utläggen.

Själv har jag som mål att ha 2-3 nettolöner kontant + lika mkt i fonder/värdepapper. För närvarande ligger jag tyvärr under båda målen - det blir så när man håller på att bygga. Förhoppningsvis kan jag spara upp mer inom ngt år när sommarhuset börjar bli klart...

Sen ser jag inte varför detta skulle vara svårdiskuterbart vid middagsbjudningarna - det beror väl på vännerna iof.

Och jag tycker inte heller att detta verkar vara en tråd för "skryt om hur rik man är" - spelar väl f.ö. ingen roll om ngn har mer pengar än ngn annan - det är väl bra att man kan få reda på ungefär hur olika människor tänker !?

Dessutom så torde de flesta här inte ha det rätt bra om man håller på att bygga/renovera hus eller bara bor i småhus i största allmänhet - även om andra har det bättre än vissa...

/K
 
Redigerat:
Vad är det som är fel med att diskutera hur stor buffert man har?

Är väl ingen här som på något sätt har skrutit med att de är si o så rika?
Att vissa har det bättre än andra är väl iofs rätt självklart och det enda sättet att påverka det är att jobba hårdare om man är missnöjd med sin situation.

Personligen tycker jag att detta är högintressant och jag far verkligen inte illa av att det finns dem som tjänar dubbelt så mkt som mig och har 10ggr mer på banken, jag är lika lycklig för det.

Sen som jag ser det så handlar inte denna tråden alls om hur mkt man har på banken utan snarare hur mycket man anser sig behöva som buffert, I min värld kommer sparande utöver en buffert. Just nu kan jag säga att mitt egna sparande bara är ett litet pensionssparande.

Så jag vill gärna se hur folk funderar över det här med buffertar och ser fram emot en givande tråd.
 
Redigerat:
och jag far verkligen inte illa av att det finns dem som tjänar dubbelt så mkt som mig och har 10ggr mer på banken, jag är lika lycklig för det
Ja det är samma här, men det är som att jämföra livskvalitet. -Vem avgör vad som är mycket eller lite livskvalitet, eller vem kan avgöra genom att läsa i detta forum om 2-3 ggr månadslönen räcker? För mig är det väldigt individuellt, och för att kunna få en bra bild av en buffert ,ska man kanske redovisa alla sina utgifter, inkomster, ev renoveringar, ev högrisker(typ gammal panna, tak mm, mm).
 
Redigerat:
För kommersiella fastigheter (kontorshus och liknande) brukar man schablonmässigt räkna med en årlig avsättning av 70-200 kr/kvm LOA för planerat underhåll. Nu är dessa byggnader mer komplicerade skapelser än småhus, men å andra sidan är de bättre byggda och har tekniska system med längre livslängd i allmänhet.

Skulle jag bo i småhus skulle jag räkna med i a f 100 kr/kvm i underhåll för att över tiden (50+ år) behålla byggnadens funktion och värde.
 
90% av svenska folket får problem om räntan höjs? Har 90% av svenska folket ens lån? De i befolkningen som inte har lån borde väl inte påverkas?
Och bland de som har lån borde väl fler än 10% ha mer än 10 000 i buffert, här i tråden verkar det vara 100%.

100 000 skulle nog få mig att sova gott om nätterna. Låter vettigt för ett äldre hus. Sen är det ju som pappskallen säger att äldre hus kräver underhåll men det är knappast oförutsett.
En faktor är hur flexibel ens ekonomi är. Har man möjlighet att minska sina utgifter och snåla in för att snabbt återställa bufferten efter en oförutsedd händelse, eller öka sina inkomster. Då kanske en mindre buffert går bra.
 
Det där med buffert är ju ungefär som att fråga hur långt ett snöre är...

Hur ofta är det man behöver ut med oerhörda belopp i oförutsedda utgifter egentligen?
Pannor, kylar och frysar har ju sin livslängd och vet man om att de grejerna börjar närma sig slutet är det väl vettigt att i god tid innan se till att man klarar utgiften. Alltså ingen oförutsedd utgift.

De gånger folk behöver ut med stora pengar, säg över 100.000 är väl i de fall kåken brinner ner och försäkringsbolaget börjar räkna avdrag för än det ena och än det andra. Då kan nybygget som försäkringsbolaget bygger ändå medföra några hundratusen i utlägg för att få samma standard fast i nyskick. Försäkringsbolagen är duktiga på avdrag.....på allt utom premien.

Personligen är jag glad över att kunna handla vitvaror och material utan att behöva diskutera dumma avbetalningsplaner med en säljare på Elgiganten. Behöver jag mer pengar ringer jag banken och kan snabbt lyfta tillbaka amorterade pengar i en höjning av lån.

Sen om summorna är 10.000 eller hundramiljoner beror ju på omständigheterna.

Ekonomi är intressant men kan vara väldigt missvisande. Någonstans läste jag ( kanske här på Byggahus ) en anekdot om Donald Trump som under en krisperiod var i den situationen att en konkurs egentligen var enda utvägen men bankerna hade inte råd att låta honom gå i putten. Han bodde tydligen rejält lyxigt trots det och när han tillsammans med dottern knallade ut från våningen ut på gatan låg där en uteliggare och Donald sa till dottern : Den killen är 7 miljarder kronor rikare än jag.....
 
Fasta ej avyttringsbara kostnader + (existensminimum x 12 till 18) + enskilt största oförutsägbara utgiften som kan uppkomma = det man bör ha.

I mitt fall handlar det om runt 120.000, vilket jag kan skrapa ihop inom loppet av 3-4 dagar. Största enskilda utgiften som kan uppkomma (bostadsrätt) är nog om kylskåpet skulle gå söder, säg 7000:-. VIsst, skattemyndigheten kan få tokfnatt... men.... ja...
 
Precis som många andra säger så tycker jag inte man behöver ha några enorma summor åtkomliga omgående. Vi ser till att alltid ha en extra nettoinkomst på vårt transaktionskonto, ca 50'. Utöver detta har vi ca 100' i kapital innestående på vårt depåkonto för att kunna agera snabbt om en bra aktieaffär uppenbarar sig. Behöver vi komma åt mer pengar än så så tar det längre tid eftersom det innebär avyttringar av investeringar, men jag har svårt att tänka mig att vi behöver mer än ca 200' (transaktionskonto, depåkonto och våra privatkonton) med mindre än åtminstone en veckas varsel.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Kanske lika bra att ni skriver här, vad ni har i buffet:
[länk]

Eller så läser ni bara lite, så inser ni snart att för vissa är denna tråds disskusionsämne nånting ifrån en annan planet. :surprised:
Betyder det att invånare från helt andra planeter inte bör diskutera ekonomi?
 
Mikael_L
Dom måste använda sin egen valuta, inte kr ... ;)

Men OK, jag vet inte riktigt varför jag gjorde inlägget, så väldigt konstruktivt var det väl inte, det tog inte diskussionen till någon ny högre nivå. :surprised:
Jag försöker väl säga att att det kan vara många som önskar sig en buffert på 1000:-, 1 000 000:-, en månadslön, 10 årslöner eller vilken nivå man nu önskar. Nästan alla människor önskar väl antagligen sig en jättestor buffert, kan jag tänka mig.

Trots detta så finns det en förkrossande stor mängd invånare i detta land, som inte kan ta ut sina tillgångar sista veckan innan lön, inte för att pengarna är låsta i något som är svårt att omsätta till kontanter utan helt enkelt för att 100-lappar är minsta sedeln i bankomaten.

Så direkta svar på trådens egentliga fråga: "Hur stor buffert har ni?" känns ju rätt meningslösa.
Mer intressant är isåfall resonemanget om hur stor bufferten bör vara.
(som alltså börjar diskuteras mer och mer i slutet av tråden)
 
Det skadar väl inte att fråga hur andra har gjort och tänker? Har man ett hus på 3 miljoner, skulder på nästan lika mycket och ändå klarar ekonomin utan större svårigheter, är det kanske inte riktigt relevant att veta hur de som hyr bostad och inga pengar har sista veckan i månaden gör.

För husets del tror jag 50-75 kkr räcker, för det får du nästan ett nytt tak, eller ett nytt badrum (om du inte satsar på genomgående marmor) och en ny panna/värmepump.
 
Tack för alla era vinklingar!
Jag förstår verkligen om en del av er tycker att hela tråden är på fel nivå, men... jag är relativt nyligen separerad och står alltså med bara en inkomst. Borde enligt alla vara en av de fattigaste då min komunala lön inte är hög och jag har två tonåringar att försörja helt utan bidrag eller stöd av deras far. (förutom ½ barnbidrag).
Kan säga att många ifrågasätter om jag gör rätt när jag kommer försöka behålla huset trots att kalkylen är snäv.
Så jag vill bara ärligt ventilera om man tänker rätt i att ha en stor buffert eller om jag istället borde amortera ner lån/CSN.
Jag har nog bestämt mig för att jag behåller min buffert (eller eg bankens!) för att känna mig lite tryggare.
Ber om ursäkt till de som blivit provocerade eller känt sig trampade på tårna, det har inte varit min mening.

Charlott
 
Charlotta,
det är inte frågan som brukar vara problemet....snarare svaren. Och problemet med svaren är att de inte alltid grundar sig på hela sanningen.

Inte ens jag som bankman får reda på allt om någons ekonomi....men likväl vill folk veta hur de ska göra.

M a o, för att få ett tillräckligt bra svar (råd) krävs det att man spelar med öppna kort. Och det kanske inte går att göra i ett sådant här forum....eller bör göras....

Hur som helst,
jag hoppas fortfarande (vad gäller din ekonomi) att du sover gott om nätterna. Det räcker långt!

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.