Hade jag sett dem på samma bil så hade jag börjat misstänka rejäla överlass och kört över något ...
Allt annat är väldigt märkligt
 
V vinkelväxelhaveri skrev:
Kinesiska däck byggda för sydeuropeiska vägar, och du är förvånad att det funkar skit??????
Använder man dubbdäck i Sydeuropa?
 
A Alexn72 skrev:
Hade jag sett dem på samma bil så hade jag börjat misstänka rejäla överlass och kört över något ...
Allt annat är väldigt märkligt
Ingetdera under de två säsonger jag har haft däcken.
 
Samma sak drabbade mig den här vintern. Mina däck va från 2016 och från att inte ha det något när de åkte på i höstas är 3 av 4 igår när jag bytte som dina. Det verkar gå fort när det väl sker.
 
Ok. Det känns skönt att inte vandra ensam genom detta mörker av ovisshet.
 
richardtenggren
J jonaserik skrev:
Ta foton av texterna på sidorna eller ett helt däck, så går det att se årtal på dom hos en riktigt däckis. Troligtvis är dom av äldre mått kanske, eller var dom nya enligt utsago. Fel lagring så går dom sin väg snabbt , har nu haft V-däck i vedboden och inga synliga eller kännbara fel, lagrade sommartid i år, nu dags för nya
Märkningen kallas väl DOT, två första siffrorna anger tillverkningsvecka och de två sista tillverkningsår.
 
@
useless useless skrev:
Det följde med en uppsättning vinterhjul när jag köpte bilen för två år sedan (Minerva winter stud). Nu har samtliga 4 däck fått kordbrott inom loppet av 7 veckor.
Betyder det att det är extremt jämn kvalitet på däcken, eller borde jag köpa en lott?


[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Hm....du ska vara mest nöjd över att du överlevt så länge! Måste vara billigaste skräp däcken....du verkar för övrigt inte ha några dubbar kvar. Köp några bättre däck - jag skulle då inte ens vilja få 4 nya av samma märke även om de gick att reklamera...
 
Ja, givetvis köper jag nya däck. Fram till att dom gick sönder har dom dock funkat tillfredsställande. Det är fortfarande bra mönsterdjup och alla dubb satt kvar i början av säsongen.
 
useless useless skrev:
Det följde med en uppsättning vinterhjul när jag köpte bilen för två år sedan (Minerva winter stud). Nu har samtliga 4 däck fått kordbrott inom loppet av 7 veckor.
Betyder det att det är extremt jämn kvalitet på däcken, eller borde jag köpa en lott?


[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Tja, jag har också asperger, men är även dryg på ojämna tisdagar! Jag undrar om det kan vara så att du har fått ett gäng regummerade däck? Det måste inte vara fel att man lägger nytt gummi på däck när slitytan är borta, men tyvärr görs det allt för ofta även när däckets "skelett" är allt för gammalt och utnött, Man polerar bajskorvar helt enkelt. Jag har förstås ingen aning om hur det ligger till med just dina däck men det är det enda skäl jag kan komma på till varför 4st däck, som i övrigt inte ser särskilt slitna ut, skulle bete sig på det där viset.
 
ElFredde ElFredde skrev:
Jag undrar om det kan vara så att du har fått ett gäng regummerade däck?
Det är mycket möjligt. Det är ju inte direkt några kvalitetsdäck, så att de inte skulle gå att använda nästa säsong hade jag redan räknat med. Men jag tycker ändå det ändå det är märkligt att alla går sönder på samma sätt i princip samtidigt.
 
useless useless skrev:
Det är mycket möjligt. Det är ju inte direkt några kvalitetsdäck, så att de inte skulle gå att använda nästa säsong hade jag redan räknat med. Men jag tycker ändå det ändå det är märkligt att alla går sönder på samma sätt i princip samtidigt.
Ja, kedjereaktioner är i och för sig inte ovanliga vid fel i större system eller maskiner. När en del pajar så ökar belastningen på någon annan som då följer efter och så vidare. Men just det du beskriver låter ju annars som att man har kört över någon skarp kant vid något tillfälle.

Är det någon annan än du som kört bilen vid något tillfälle?
 
ElFredde ElFredde skrev:
Är det någon annan än du som kört bilen vid något tillfälle?
Nej.
 
Måste vara fabrikationsfel eller så dubbade i norden på fel sätt. Tillverkaren säljer odubbat och grossisten dubbar alltså.
Gislaved hade en batch med samma problematik runt 2000 när jag jobbade på däckfirma. De separerade ganska omgående men vissa klarade sig. De mörkade saken ganska rejält och sålde dessutom ut dem löjligt billigt, han jag jobbade åt köpte kopiösa mängder. Tror det kan bli sådär om man slår ner dubben för hårt så corden brister/skadas under dubben.
Liknande skador ser man på vinterdäck man åker långt med och där dubben hänger kvar, de äter sig då ned i corden som brister och separationen kommer ganska snart.
 
  • Gilla
ElFredde
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Måste vara fabrikationsfel eller så dubbade i norden på fel sätt. Tillverkaren säljer odubbat och grossisten dubbar alltså.
Gislaved hade en batch med samma problematik runt 2000 när jag jobbade på däckfirma. De separerade ganska omgående men vissa klarade sig. De mörkade saken ganska rejält och sålde dessutom ut dem löjligt billigt, han jag jobbade åt köpte kopiösa mängder. Tror det kan bli sådär om man slår ner dubben för hårt så corden brister/skadas under dubben.
Liknande skador ser man på vinterdäck man åker långt med och där dubben hänger kvar, de äter sig då ned i corden som brister och separationen kommer ganska snart.
Runt 2000 började min bil med Gislaved Nordfrost dubbade som jag köpt nya 10 år innan vibrera kraftigt samma vinter. Åkte till min gummiverkstad och undrade vad det kunde bero på. Första frågan från verkstaden till mig var om jag körde med Nordfrost. Slitbanorna höll på att lossa med luftkuddar inne i däcken. Det blev fyra nya Vredestein
 
P poba53 skrev:
Runt 2000 började min bil med Gislaved Nordfrost dubbade som jag köpt nya 10 år innan vibrera kraftigt samma vinter. Åkte till min gummiverkstad och undrade vad det kunde bero på. Första frågan från verkstaden till mig var om jag körde med Nordfrost. Slitbanorna höll på att lossa med luftkuddar inne i däcken. Det blev fyra nya Vredestein
Fast då hade nog dubben nötit sönder cordem om de handlade om de åren. De andra var fabrikationsfel och man bytte massor på garanti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.