3 621 läst · 29 svar
4k läst
29 svar
Hur stor är sannolikheten?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 587 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 587 inlägg
Märkningen kallas väl DOT, två första siffrorna anger tillverkningsvecka och de två sista tillverkningsår.J jonaserik skrev:Ta foton av texterna på sidorna eller ett helt däck, så går det att se årtal på dom hos en riktigt däckis. Troligtvis är dom av äldre mått kanske, eller var dom nya enligt utsago. Fel lagring så går dom sin väg snabbt , har nu haft V-däck i vedboden och inga synliga eller kännbara fel, lagrade sommartid i år, nu dags för nya
Hm....du ska vara mest nöjd över att du överlevt så länge! Måste vara billigaste skräp däcken....du verkar för övrigt inte ha några dubbar kvar. Köp några bättre däck - jag skulle då inte ens vilja få 4 nya av samma märke även om de gick att reklamera...useless skrev:
Tja, jag har också asperger, men är även dryg på ojämna tisdagar! Jag undrar om det kan vara så att du har fått ett gäng regummerade däck? Det måste inte vara fel att man lägger nytt gummi på däck när slitytan är borta, men tyvärr görs det allt för ofta även när däckets "skelett" är allt för gammalt och utnött, Man polerar bajskorvar helt enkelt. Jag har förstås ingen aning om hur det ligger till med just dina däck men det är det enda skäl jag kan komma på till varför 4st däck, som i övrigt inte ser särskilt slitna ut, skulle bete sig på det där viset.useless skrev:
Det är mycket möjligt. Det är ju inte direkt några kvalitetsdäck, så att de inte skulle gå att använda nästa säsong hade jag redan räknat med. Men jag tycker ändå det ändå det är märkligt att alla går sönder på samma sätt i princip samtidigt.ElFredde skrev:
Ja, kedjereaktioner är i och för sig inte ovanliga vid fel i större system eller maskiner. När en del pajar så ökar belastningen på någon annan som då följer efter och så vidare. Men just det du beskriver låter ju annars som att man har kört över någon skarp kant vid något tillfälle.useless skrev:
Är det någon annan än du som kört bilen vid något tillfälle?
Medlem
· Västernorrland
· 10 810 inlägg
Måste vara fabrikationsfel eller så dubbade i norden på fel sätt. Tillverkaren säljer odubbat och grossisten dubbar alltså.
Gislaved hade en batch med samma problematik runt 2000 när jag jobbade på däckfirma. De separerade ganska omgående men vissa klarade sig. De mörkade saken ganska rejält och sålde dessutom ut dem löjligt billigt, han jag jobbade åt köpte kopiösa mängder. Tror det kan bli sådär om man slår ner dubben för hårt så corden brister/skadas under dubben.
Liknande skador ser man på vinterdäck man åker långt med och där dubben hänger kvar, de äter sig då ned i corden som brister och separationen kommer ganska snart.
Gislaved hade en batch med samma problematik runt 2000 när jag jobbade på däckfirma. De separerade ganska omgående men vissa klarade sig. De mörkade saken ganska rejält och sålde dessutom ut dem löjligt billigt, han jag jobbade åt köpte kopiösa mängder. Tror det kan bli sådär om man slår ner dubben för hårt så corden brister/skadas under dubben.
Liknande skador ser man på vinterdäck man åker långt med och där dubben hänger kvar, de äter sig då ned i corden som brister och separationen kommer ganska snart.
Runt 2000 började min bil med Gislaved Nordfrost dubbade som jag köpt nya 10 år innan vibrera kraftigt samma vinter. Åkte till min gummiverkstad och undrade vad det kunde bero på. Första frågan från verkstaden till mig var om jag körde med Nordfrost. Slitbanorna höll på att lossa med luftkuddar inne i däcken. Det blev fyra nya VredesteinS Stefan1972 skrev:Måste vara fabrikationsfel eller så dubbade i norden på fel sätt. Tillverkaren säljer odubbat och grossisten dubbar alltså.
Gislaved hade en batch med samma problematik runt 2000 när jag jobbade på däckfirma. De separerade ganska omgående men vissa klarade sig. De mörkade saken ganska rejält och sålde dessutom ut dem löjligt billigt, han jag jobbade åt köpte kopiösa mängder. Tror det kan bli sådär om man slår ner dubben för hårt så corden brister/skadas under dubben.
Liknande skador ser man på vinterdäck man åker långt med och där dubben hänger kvar, de äter sig då ned i corden som brister och separationen kommer ganska snart.
Medlem
· Västernorrland
· 10 810 inlägg
Fast då hade nog dubben nötit sönder cordem om de handlade om de åren. De andra var fabrikationsfel och man bytte massor på garanti.P poba53 skrev:Runt 2000 började min bil med Gislaved Nordfrost dubbade som jag köpt nya 10 år innan vibrera kraftigt samma vinter. Åkte till min gummiverkstad och undrade vad det kunde bero på. Första frågan från verkstaden till mig var om jag körde med Nordfrost. Slitbanorna höll på att lossa med luftkuddar inne i däcken. Det blev fyra nya Vredestein
Liknande trådar
-
Kan antennkablar störas?
Teknik -
luftspalt i förrådstak när ventilationsöppningarna är olika stora?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ikea "Medelstor" lever rövare
Vitvaror -
Vårt Plommonträd är stormskadat
Häckar, Buskar & Träd -
Störande ljud från 30tals högspolande toalett - vad kan vara orsaken?
Badrum