electroluxaren skrev:
Jag menar att du byter produkt oavsett skitfel

tex bilen kommer bara 40mil från full istf 45 som tillverkaren uppger, då går du och köper en annan bil som är sämre bara för att tillverkaren är öppen med är den är sämre?
Vi betraktar inte det här som ett skitfel, då hade vi givetvis inte brytt oss.
Men i det här fallet är det vilseledande marknadföring att uppge att en produkt har en viss egenskap som den inte har. Det har heller inget med hur man använder produkten som i ditt exempel med en elbil då man kan påverka förbrukning genom sin körning.
Om elbilen inte skulle gå att snabbladda trots vad säljaren och övrig information säger så är det
fel på produkten.
Reklammera eller få prisavdrag är det som gäller då.
 
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du kört maskinen?

Vi har en Bosch från IKEA, ser väldigt lik din ut, och ibland varierar tiden den tror mellan gångerna.

Sen ser det ut att vara fel i manualen där, 65grader snabb har samma tid och förbrukning som förskölj.


Så här ser vår ut.
[bild]
Jag håller med. Det är fel i manualen som du påpekar. Sen kanske IKEA/Bosch/Siemens mjukvaruspärrade 29/35-minutersprogrammet utan att få med det i manualer och produktspecar. Det skulle vara intressant att höra från andra Kallbodaägare hur snabbprogrammen funkar eller inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vi betraktar inte det här som ett skitfel, då hade vi givetvis inte brytt oss.
Men i det här fallet är det vilseledande marknadföring att uppge att en produkt har en viss egenskap som den inte har. Det har heller inget med hur man använder produkten som i ditt exempel med en elbil då man kan påverka förbrukning genom sin körning.
Om elbilen inte skulle gå att snabbladda trots vad säljaren och övrig information säger så är det
fel på produkten.
Reklammera eller få prisavdrag är det som gäller då.
Vad fick du elbil ifrån?
Ditt problem är att du tar allt för givet.
 
electroluxaren skrev:
Vad fick du elbil ifrån?
Ditt problem är att du tar allt för givet.
Sorrry, trodde du syftade på elbil då räckvidden du angav antydde det.

Tar absolut inget för givet, därför jag noggrant tog reda på all tillgänglig information innan mitt köp.
Problemet är att informationen är felaktig.
Det innebär faktiskt att Ikea bryter mot lagen.
 
  • Gilla
  • Haha
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ditt problem är att du tar allt för givet.
Nu får du väl ge dig? 😂

Det står ju svart på vitt hur lång en disk tar. Om man har köpt en maskin med främsta kravet att den är snabb och så är den hälften så snabb som angivet, då hade jag också blivit sned.

Köpt en Porsche, 0-100 på 5 sekunder. Visade sig vara 9 sekunder. "Jaja, det är sånt man får ta."
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 10 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jag menar att du byter produkt oavsett skitfel

tex bilen kommer bara 40mil från full istf 45 som tillverkaren uppger, då går du och köper en annan bil som är sämre bara för att tillverkaren är öppen med är den är sämre?
Hur är det upp till dig att bestämma vad som är ett skitfel? Uppenbarligen är det ett viktigt krav, där konsumenten la ner extra tid på att kontrollera just denna funktion.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Bättre du köper en proffmaskin istället
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Varför är det så viktigt med ett program som bara tar en halvtimme? Hur ofta är det nödvändigt med den tiden?
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Bättre du köper en proffmaskin istället
Vilken rekommenderar du?
 
Ja, också nyfiken vanför tiden är så viktig? Vi har också stor familj, men också den största Askon. Den rymmer så mycket att vi får köpa fler glas och mer porslin och mer slevar. Vi låter den diska på långt program, för det är väldigt sällan vi behöver laga mat inom två timmar från föregående matlagning
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag tror just att ts inte fått vad som lovats är anledningen till att han vill lämna tillbaka diskmaskinen.

Hade inte maskinens specifikation sagt 29min hade kanske inte maskinen köpts.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
O
M Mulvaden skrev:
Ja, också nyfiken vanför tiden är så viktig? Vi har också stor familj, men också den största Askon. Den rymmer så mycket att vi får köpa fler glas och mer porslin och mer slevar. Vi låter den diska på långt program, för det är väldigt sällan vi behöver laga mat inom två timmar från föregående matlagning
För det är så jäkla skönt när det är mycket disk att laga maten, starta kortprogrammet, diska första maskinen under tiden man äter och sen kunna köra ytterligare ett program efteråt med porslin och kastruller. Då finns det en ärlig chans iaf att ha lite städat och snyggt i köket.

Förstår verkligen inte de som kör 3-4 timmars snålprogrammen för att spara någon krona och sen kommer ändå hälften av disken ut skitit och fettig. Har en ny Mielemaskin och kör alltid snabbprogram med 65 gradigt vatten och det blir rent varenda gång!
 
  • Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Har en ny Mielemaskin och kör alltid snabbprogram med 65 gradigt vatten och det blir rent varenda gång!
Hur lång tid tar det?
 
O
useless useless skrev:
Hur lång tid tar det?
Runt 55 minuter. Sen gäller det att man är med och öppnar så den ångar ur (har tyvärr inte fläkt eller auto öppning) sen är disken torr efter ca 20 minuter. Men just det att man hinner flera maskiner en kväll tycker jag är toppen!

Stekpanna med vatten, blötas först, förblir orörd fyra dagar senare. Humoristisk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt så finns det dagar jag gör såhär också..
 
O Ossian K Olsson skrev:
För det är så jäkla skönt när det är mycket disk att laga maten, starta kortprogrammet, diska första maskinen under tiden man äter och sen kunna köra ytterligare ett program efteråt med porslin och kastruller. Då finns det en ärlig chans iaf att ha lite städat och snyggt i köket.
Ja med en för liten maskin så kan jag se fördelar med ett snabbare program.

Jag har min inkopplad på varmvatten och det finns en mycket snabbt program, men jag ser inte riktigt varför, när disk från t.ex frukost lunch och middag ryms i en batch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.