Igår gav vår sex år gamla Ikea VÄLGJORD diskmaskin upp; den värmer inte längre. Därför började jag leta efter en ersättare till denna. Våra viktigaste krav, då vi är sex personer i familjen, är att den är extrahög och har ett snabbprogram som fungerar.

Efter lite undersökning hamnade jag till slut på Ikea eftersom deras dyraste maskiner är tillverkade av Bosch och verkar ha en hög standard. Jag fastnade för deras KALLBODA, som enligt beskrivningen på deras hemsida har två snabbprogram: ett på 29 minuter och ett på 60 minuter.

I varuhuset stod jag och tryckte på maskinen och hittade två snabbprogram, det ena på 65 minuter och det andra på 50 minuter. Säljaren hävdade dock att det berodde på att det var en demomaskin och att det skulle stämma när vi burit hem och installerat en ny maskin. Hon ringde till och med teknisk support och de lovade att specifikationerna stämde överens.

Nu när vi har maskinen hemma i vårt kök finns det dock ingen skillnad.🤬Jag hoppas att det är min bristande förståelse av användarmanualen som gör att jag inte kan hitta rätt knappar. Annars blir jag tvungen att returnera den.

Jag tar tacksamt emot hjälp om någon vet hur man startar de angivna snabbprogrammen eller om det finns några speciella inställningar jag behöver göra?

Tack på förhand för er hjälp eller tips på annan bättre maskin!
 
Programmet quick 45c ska enligt manualen ta 35 minuter, kan det vara det?
 
alm82 alm82 skrev:
Programmet quick 45c ska enligt manualen ta 35 minuter, kan det vara det?
Tack alm82, men det är det programmet som tar 50 minuter😠 det borde gå att snabba upp det på något vis.
 
Det är inte så att de kortaste tiderna gäller om man ansluter den till varmvatten? Enligt manualen ska det finnas ett 65-gradersprogram som bara tar en kvart. Det är omöjligt om den ska värma vattnet.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är inte så att de kortaste tiderna gäller om man ansluter den till varmvatten? Enligt manualen ska det finnas ett 65-gradersprogram som bara tar en kvart. Det är omöjligt om den ska värma vattnet.
Hmm, låter på ett sätt rimligt. Men HUR ska den kunna veta om den är inkopplad på varmvatten eller inte? Tiderna på Ikeas hemsida ställer heller inte heller något krav på anslutning till varmvatten.
 
A
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tack alm82, men det är det programmet som tar 50 minuter😠 det borde gå att snabba upp det på något vis.
kan du aktivera variospeed eller 1/2 last för dessa funktioner?
Är extra tork aktiverad

finns ju ingen som helst anledning till att rata denna produkten bara för att den vill diska rent under sämsta möjliga förutsättningar
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hmm, låter på ett sätt rimligt. Men HUR ska den kunna veta om den är inkopplad på varmvatten eller inte? Tiderna på Ikeas hemsida ställer heller inte heller något krav på anslutning till varmvatten.
Du ställer in det i setupen att du har varmvatten.
Sid 24, ändra och kolla om du får andra gångtider då.
https://www.ikea.com/se/sv/manuals/kallboda-integrerad-diskmaskin-ikea-700__AA-2361408-1-1.pdf

Enligt manualen, om den stämmer, ska den klara 15 minuter resp 35 minutersprogram.

Instruktionsmanual för diskmaskinsprogram med cirkelmarkeringar runt vissa avsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min Siemens diskmaskin från 2009, tyskbyggd, kör vi enbart i läge 65-70 grader. Då beckar den inte ihop i första taget. Jag är tveksam till att köra dessa snabbprogram.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
kan du aktivera variospeed eller 1/2 last för dessa funktioner?
Är extra tork aktiverad

finns ju ingen som helst anledning till att rata denna produkten bara för att den vill diska rent under sämsta möjliga förutsättningar
Nope, variospeed och 1/2 last går inte att aktivera på snabbprogrammen.
Extra tork adderar 5 minuter.

Tycker absolut det finns anledninga att rata den här produkten då den inte klarar vad leverantören sagt.
Lutar åt att vi köper en Asko istället, om ingen misstycker?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du ställer in det i setupen att du har varmvatten.
Sid 24, ändra och kolla om du får andra gångtider då.
[länk]

Enligt manualen, om den stämmer, ska den klara 15 minuter resp 35 minutersprogram.

[bild]

Min Siemens diskmaskin från 2009, tyskbyggd, kör vi enbart i läge 65-70 grader. Då beckar den inte ihop i första taget. Jag är tveksam till att köra dessa snabbprogram.
Tack för tipset!
MEN när jag aktiverat varmvatten så tar snabbprogrammet 3 min längre tid.
Totalt 53 min🤪

Vi är 6 personer i familjen, så det går oftast ett snabbprogram och ett långt program på natten. Så förhoppningsvis beckar den inte igen☺️
 
Det är inte så att maskin är klar efter dom kortare tiderna du fått men maskinen räknar med lite torktid, dvs luckan öppnas och man kommer åt disken men det står 10 min återstående
 
  • Gilla
IconicMoose
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tack för tipset!
MEN när jag aktiverat varmvatten så tar snabbprogrammet 3 min längre tid.
Totalt 53 min🤪

Vi är 6 personer i familjen, så det går oftast ett snabbprogram och ett långt program på natten. Så förhoppningsvis beckar den inte igen☺️
Jag kollade på min gamling och där ger "1/2"- resp "variospeed"-knapparna betydligt kortare körtider. Frågan är om du måste köra minst ett program med "quick"-knappen (klocksymbolen) aktiverad för att den ska lära sig de kortare körtiderna? Värt att testa.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tack alm82, men det är det programmet som tar 50 minuter😠 det borde gå att snabba upp det på något vis.
Har du kört maskinen?

Vi har en Bosch från IKEA, ser väldigt lik din ut, och ibland varierar tiden den tror mellan gångerna.

Sen ser det ut att vara fel i manualen där, 65grader snabb har samma tid och förbrukning som förskölj.


Så här ser vår ut.
Instruktioner och programöversikt för diskmaskin: intensiv, auto, eco, natt, glas, snabb, förtvätt. Energianvändning och tid specificerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nope, variospeed och 1/2 last går inte att aktivera på snabbprogrammen.
Extra tork adderar 5 minuter.

Tycker absolut det finns anledninga att rata den här produkten då den inte klarar vad leverantören sagt.
Lutar åt att vi köper en Asko istället, om ingen misstycker?
gör du så med allting?
 
electroluxaren skrev:
gör du så med allting?
Förstår inte riktigt vad du menar?

Men om du menar att jag kräver att produkter eller tjänster som jag köper håller vad de lovar.
Så ja, det ser jag som en gemensamt ansvar som alla konsumenter borde ta.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
A
Peter2400 Peter2400 skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar?

Men om du menar att jag kräver att produkter eller tjänster som jag köper håller vad de lovar.
Så ja, det ser jag som en gemensamt ansvar som alla konsumenter borde ta.
Jag menar att du byter produkt oavsett skitfel

tex bilen kommer bara 40mil från full istf 45 som tillverkaren uppger, då går du och köper en annan bil som är sämre bara för att tillverkaren är öppen med är den är sämre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.