JoBeVe skrev:
Tack Mats! Du nämner att stabilisering vore svårt om jag inte använder dagens material. Vad tänker du då på, vilken lösning skulle kunna stabilisera grinden (även om jag kanske skulle behöva gå ifrån min byggnadsvårdsambition...)? Jag är lite tudelad: å ena sidan vore det trevligt om jag slapp använda något modernt som inte passar med husets stil, men å andra sidan så är grinden de facto verkligen ranglig idag, och om jag inte lyckas stabilisera den finns det risk att den bokstavligen faller i bitar inom några år... Så alla tips är välkomna....
Jag tänkte på vinklar, beslag och gångjärn, om du kan hitta äldre modeller och laga grinden.
Vad är det som håller på falla i bitar? Vilken del är värst?
Som det ser ut det är ingen lätt uppgift att ta isär grinden. Det ser rätt så stabil ut på bilden !
 
Redigerat:
Träet är så uttorkat med påbörjad röta, och kontruktionen med mellanstuckna brädor är som gjord för att suga åt sig fukt, speciellt i nederkant.

Att stryka lite olja utanpå kommer inte in överallt.
Varför skulle det vara synd att trycka den? Är det religiösa skäl eller? Ska jag vara ärlig är det mer "synd" att ha moderna larmskyltar på en så fin grind ;)

Den behöver få djupverkande rötskydd till att börja med, annars är den snart ur tiden.
 
Personligen tycker jag att de här skadorna är en del av grindenshistoria som ska bevaras. Den gör inte grinden mindre tålig.
 
  • Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
Eftersom grinden är ihopsatt med plugg så borde det inte vara svårt för en duktig snickare att ta isär och ersätta rötskadade delar med nytt virke. Sedan impregnering med linolja och målning med bra linoljefärg. Linoljan har en förmåga att tränga in och fylla ut torksprickor samt även svara mot träets rörelser.
 
Tyvärr är nog trät alldeles för illa åtgånget av tidens tand för att det ska gå att laga och stabilisera den med enkla medel. Att bara olja in den är det för sent för. Försök hitta någon finsnickare som kan göra en ny likadan grind och behålla beslagen. Den nya grinden bör göras på ett sätt så att snö och vatten får det svårare att tränga ner i glipor i konstruktionen och orsaka röta.
 
harry73
Patrick E skrev:
Den nya grinden bör göras på ett sätt så att snö och vatten får det svårare att tränga ner i glipor i konstruktionen och orsaka röta.
varför det? Den befintliga konstruktionen har bevisligen fungerat i nästan hundra år
 
  • Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
Det är nog väldigt mycket svårare att hitta virke som håller lika hög kvalitet idag jämfört med för hundra år sedan.
 
Behåll metalldelarna gör det andra nytt. Det går garanterat fortast och kommer hålla bättre.
mätta med linolja/terpentin, måla med oljefärg eller någon båtfärg för träbåt. Visst blir kärnfuru bra eller köp nått trallvirke för trädäck. Där finns det ju fina ädelträ varianter, du skall ju inte ha så mycket så det blir inte dyrt.
Ge dig inte på att renovera... bitarna är för trasiga. Är du vanligt händig så får du till det med fogsvans, stämjärn och en rasp. Borrmaskin kan vara bra också...
 
  • Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
Eller så tar du fler foton av grinden och mäter den ordentligt, använder massor av linolja, linoljekitt och sen färg, ber en bön om ytterligare hundra års leverne för grinden och låter någon tillverka en ny med de gamla beslagen ifall du inte blir bönhörd :)
 
  • Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
harry73
Och då tar du också bort övervakningsskylten
 
  • Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
D
Hej,

Wow, tack till er för alla bra svar!! Mycket intressanta idéer, och det blir ju helt uppenbart att det finns många olika angreppssätt på denna utmaning... ;) Mycket värdefullt med er samlade erfarenhet!

Jag förstår er som tycker det bästa vore att låta tillverka en ny, likadan -- det var min första tanke själv. Men jag kommer försöka ge den en chans till. Och om den ändå skulle falla i bitar om något år, så har jag redan fotograferat den från alla vinklar, och tagit alla mått, så att det ska vara möjligt att låta tillverka en ny likadan då. :)

Det lutar mot att jag kommer göra som följer:
1. Tvätta av grinden rejält
2. Slipa av alla ytor (hjälpligt, kommer inte vilja få den slät som en bäbisrumpa -- grinden är 93 år gammal, och det måste få synas)
3. Limma fast de mest rackliga träbitarna
4. Prova hur träet svarar på att jag försöker 'förstärka' limmet med en eller två träskruvar (som förborras, och vars huvud försänks) -- om träet känns friskt och skruven verkar nypa fast och få bra fäste så kör jag vidare, om träet spricker/pulveriseras så nöjer jag mig med limmet
5. Kila in tunna träbitar i de största springorna, lämna lite 'luft' så att de kan täckas med kitt efteråt, och därmed inte syns. Syftet med detta är att undvika att jag ska behöva använda för stora mängder och därmed för tjocka lager linoljekitt efteråt
6. Olja hela grinden grundligt med linolja
7. Spackla igen de största sprickorna med linoljekitt
8. Grund- och täckmåla med linoljefärg i olika nyanser
9. Skruva på en ännu större övervakningsskylt! Eller hur harry73?! :p
10. Posta foton av det färdiga resultatet här (blir nog framöver hösten om jag ska vara realistisk...)

Vad tror ni om det? Har jag missat/glömt något? Något steg som verkar som en riktigt idiotisk idé?
 
Redigerat:
Det är trevligare att sickla än att slipa.
 
Krikkan skrev:
Det är trevligare att sickla än att slipa.
Ja men det funkar dåligt om trät är mjukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.