D
Jag bor i en villa på Lidingö från 1923 med många fina bevarade detaljer. Huset har kvar en original-trägrind som är enkel, men har fint hantverk och är gjort av massivt trä. Den har mycket få skruvar, spikar etc och är istället sammansatt med notning (tror jag det heter…).
IMG_9856.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr är grindens underhåll mycket eftersatt. Dels har träet spruckit rejält och på flera ställen har hela bitar lossnat. Den är också mycket ’racklig’, dvs träbitarna sitter bara löst kvar i varandra och hela grinden är därför bara som ett löst sammanhållet pussel. Träet är torrt (för torrt), dvs träet har inga fuktproblem.
IMG_9862.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle vilja försöka göra en enklare renovering av grinden. Tyvärr är jag inte super-händig, men kan självklart fixa enklare snickeri och målningsarbeten.
Målet är INTE att få den i perfekt nyskick (eller det skick den hade 1923). Istället att (i prio-ordning):
1. Få grinden att bli stabilare och hålla ihop även de kommande 100 åren
2. Måla grinden i någon fin(a) färg(er) + självklart underarbete som gör att träet mår bättre.
3. Laga de bitar som är trasiga.

Helst vill jag använda tekniker som är någorlunda tidstypiska, så att huset behåller sin fina karaktär. Men jag är ingen puritan, så jag kan absolut ta någon shortcut, men helst då inte något som inte riskerar skada grinden på sikt.

Min tanke är att slipa upp träet, olja in det med linolja, och så småningom måla den med linoljefärg. Men har någon tips/tankar på hur jag kan laga de bitar som lossnat/spruckit, och hur jag kan ’stabilisera’ grinden?
- Det känns alldeles för svårt att typ fräsa helt nya liknande träbitar och ersätta, så det måste vara enklare än så…
- Bör jag limma eller skruva ihop dem på något sätt, eller spricker det bara ännu mer då? Om jag ska skruva och limma, är då t ex Cascos "Cascol Outdoor" ett bra lim?
- Finns det något sätt att fylla igen de allra västa sprickorna/kratrarna så att det inte ansamlas vatten vid regn och bryter ner grinden ytterligare? Kan plastiskt trä av typen Casco WoodFiller vara lämpligt? Eller sånt linoljekitt som man använder till fönster -- fast det kanske inte klarar dessa kraftiga vibrationer och vridkrafter som grinden kommer ge?
IMG_9863.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9858.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9857.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_9860.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så kul att du vill ta dig an grinden! Jag har tyvärr inga råd att ge dig men, lite OT, för länge sedan, före den digitala tiden, fotograferade jag en hel mängd gamla grindar i mitt närområde i Malmö. Det var originalgrindar från 1920-talet, både smidesjärn och trägrindar. Tyvärr finns få kvar nu, 25 år senare. Och fotona försvann i flytten.

Jag hade en duktig granne som nytillverkade en dubbelgrind med gammal mall. Vad jag förstod var att träet inte köptes i den vanliga virkesaffären utan i specialaffär - finns säkert nån hobbymöbelsnickare härinne som vet var. Ska du ersätta ngn del bör det ju vara av kärnvirke.
 
  • Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
Jag skulle försöka få kontakt med en firma som trycker virke och låta hela grinden gå med i en impregnering.
Den skriker efter mer än bara "inoljning"
 
Jag tycker det vore mycket synd att tryckimpregnera grinden.

Steg ett borde vara att slipa/skrapa bort så mycket färg som möjligt. Tyvärr ser den inte ut som om den flagar (å andra sidan kanske det betyder att den inte har fått grinden att förruttna inifrån), så den kan vara svår att få bort.

Är själva ramen stabil? Om den är det, så hade jag tryckt ner så mycket linoljekitt jag kan i alla springor och sedan målat över med linoljefärg.

/ Fredrik
 
Applåd för renovering av en kulturell grind.
Tycker det är bra ide att slipa den ordentlig, alla sidor o kanter. Olja med linolja är oxå bra ide. Men inte färga, det håller inte med alla sprickor. Stablisering blir det svårt om du inte använder dagens material. Spik och skruvar gör mer skada än nytta med tanke på skicket grinden har. Jag skulle satsat på vattenfast trälim/ limfog, såna som man använder för träbåtar.
 
D
Tornhill 2 skrev:
Jag tycker det vore mycket synd att tryckimpregnera grinden.

Steg ett borde vara att slipa/skrapa bort så mycket färg som möjligt. Tyvärr ser den inte ut som om den flagar (å andra sidan kanske det betyder att den inte har fått grinden att förruttna inifrån), så den kan vara svår att få bort.

Är själva ramen stabil? Om den är det, så hade jag tryckt ner så mycket linoljekitt jag kan i alla springor och sedan målat över med linoljefärg.

/ Fredrik
Hej Fredrik, jag funderade också på linoljekitt. Men jag är rädd att det inte skulle tåla de påfrestningar som blir i en grind som barnen drämmer upp/igen hundra gånger om dagen -- dvs att när kittet stelnat, blir det då inte stor risk för att det spricker upp och faller i bitar. Det var där jag funderade om det kunde finnas något lite mjukare/mer flexibelt av typ plastiskt trä (som jag iofs inte vet om det verkligen är mer flexibelt?...)
 
D
Matstj skrev:
Applåd för renovering av en kulturell grind.
Tycker det är bra ide att slipa den ordentlig, alla sidor o kanter. Olja med linolja är oxå bra ide. Men inte färga, det håller inte med alla sprickor. Stablisering blir det svårt om du inte använder dagens material. Spik och skruvar gör mer skada än nytta med tanke på skicket grinden har. Jag skulle satsat på vattenfast trälim/ limfog, såna som man använder för träbåtar.
Tack Mats! Du nämner att stabilisering vore svårt om jag inte använder dagens material. Vad tänker du då på, vilken lösning skulle kunna stabilisera grinden (även om jag kanske skulle behöva gå ifrån min byggnadsvårdsambition...)? Jag är lite tudelad: å ena sidan vore det trevligt om jag slapp använda något modernt som inte passar med husets stil, men å andra sidan så är grinden de facto verkligen ranglig idag, och om jag inte lyckas stabilisera den finns det risk att den bokstavligen faller i bitar inom några år... Så alla tips är välkomna....
 
D
MagHam skrev:
Jag skulle försöka få kontakt med en firma som trycker virke och låta hela grinden gå med i en impregnering.
Den skriker efter mer än bara "inoljning"
:) Haha, ja den skriker efter ganska mycket mer kärlek än den unnats de senaste 90+ åren... Men tryckimpregnering är jag tveksam till... Jag kommer sannolikt ändå att måla den, så det borde skydda mot regn?
 
Kanske bygga liknande metallstavar som vinklarna och bygga en ram som förlänger vinklarna och gångjärnen.
 
Det "riktiga " sättet tycker jag vore att bygga en ny exakt likadan i kärnfuru och att återanvända beslagen om de inte är alltför rostskadade. Det enkla sättet är väl att dränka den i lamineringsepoxi...
 
  • Gilla
stice och 3 till
  • Laddar…
Grinden är verkligen en fin modell och du skulle behöva göra en replika...att fortsätta som nu är dödens...det vet du ju..redan.

skulle tippa att bygga en replika i öst....i ek måttbeställd...10-15 kkr...
Annars kontakta finsnickare för en offert...du kanske blir överraskad?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Grinden är som sagt en jättefin modell men sprickorna som går tvärs fibrerna visar att virket i grinden är helt slut.
 
harry73
Jag lämnade en hundraårig stol till en möbelrestauratör (Tornhills granne?) ryggen hade knäckts och träet var uttorkad och slitet.
Hon tog isär den och limmade ihop med något extra bra lim och lackade stolen. Vi blev hur nöjd som helst.
Så man kanske också kolla om man kan leja bort det till en möbelrestauratör
 
Den ser ut att i första hand behövs en ordentlig tvätt. Träet ser ordentligt torrt ut, att olja med riktigt med linolja innan målning tror jag skulle förlänga livet på träet.
Den verkar ju ha hängt sig en del också, kanske skulle det bli bättre av att plockas isatt och sättas ihop igen, men lite extra material där det glappar som mest.
 
Hemmakatten
Om jag ägde den grinden och var ungefär lika händig som TS skriver att hon/han är så skulle jag beställa en ny grind. Vilket vi faktiskt just gjort.

Vi har haft en hemmagjord "temporär" grind i flera år, dåligt gjord dessutom eftersom den bara skulle vara tillfälligt. Nu håller snickaren på att snickra en ny dubbelgrind i kärnfuru som han oljar och laserar. Han säger att grinden kommer att hålla i minst 30 år med lite underhåll.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.