pär h skrev:
Om jag förståt rät så är plankorna gissar jag ca 21mm tjock 22cm bred och längden?

Det absolut smidigaste måste vara att köpa en lågbudget el handhyvel på Jula Co osv
Och sedan sälja på tex blocket.
Tillvägagångssätt kan vara som så att du ställer 3st på högkant drar i hop dom med några tvingar eller sambons stadiga händer. Sedan är det bara att köra en st vända på säg 2 mm inställt djup på hyveln så var dom tre st plankorna färdiga. Sedan upp med tre nya osv.
Så hade jag gjort men som sagt var det finns många rätt och inga fel nja handhyvel kanske.

Mvh Pär H
Ja precis. Men på det viset får man ju bara sidorna hyvlade? Och om jag förstod saken rätt kunde man med rikt- och planhyvel hyvla hela rasket?
 
Jag skrev "köpa en lågbudget el handhyvel" skulle nog varit ett binde streck mellan el och handhyvel
el-handhyvel.
Med rikt och planhyvel hyvlar man bara en sida i taget på "plankan". Den har bara en kutter med skär på
Om man vill kunna hyvla flera sidor på en och samma gång krävs en hyvel maskin med flera kuttrar.

Mvh Pär H
 
Jag missade eller rättare sagt läste dåligt att du även vill hyvla av den sågade sidan och inte bara kortsidan. Men det är fortfarande bäst tycker jag att använda sig av el-handhyveln och ta då väldigt lite säg 0,1-0,3 mm inställt hyveldjup tar man för djupt så blir det lätt randigt. För skäret på hyveln är nog bara 82 mm bred och är man inte riktigt van så är det lätt att man tippar hyvel lite i sidledes och då tar den lite djupare där. På så vis blir det lät ränder.

Hyveln jag länkade till kostar på jula bara 449kr men den har tre skär på kuttern och det bådar gott för resultatet och jag tro att dom stålen är självpostande det vill säga att det är ett spår som man för in stålen i så att dom hamnar på samma läge varje gång man byter stål.
Dom har även en mecc för 199kr men jag gissar att den inte har utbytbara skär som postar sig själv. Det betyder att man måste ställa in hyvelskären på rätt höjd förhållande till den bakre botten plattan på hyveln och det är inte lätt vi pratar toleranser på max 5 hundradelar så den rekommenderas ej om det nu är som jag misstänker

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Jag skrev "köpa en lågbudget el handhyvel" skulle nog varit ett binde streck mellan el och handhyvel
el-handhyvel.
Med rikt och planhyvel hyvlar man bara en sida i taget på "plankan". Den har bara en kutter med skär på
Om man vill kunna hyvla flera sidor på en och samma gång krävs en hyvel maskin med flera kuttrar.

Mvh Pär H
Ja jag läste lågbudet ELLER handhyvel. :) Visste inte att det fanns elhandhyvlar. Är det bättre alltså eller enklare än en bra handjagare?

Det är iofs mest baksidan och kanterna som behöver hyvlas, eftersom den ena sidan "framsidan" eller vad man ska kallar den redan var finhyvlad.
 
pär h skrev:
Tillvägagångssätt kan vara som så att du ställer 3st på högkant drar i hop dom med några tvingar eller sambons stadiga händer.
Jag skulle nog använda tvingar. Sambohänder nära hyvelkuttrar kan lätt medföra att händerna inte blir så stadiga... Hyvelkuttrar är rätt läskiga saker och inget som man vill riskera att komma i kontakt med. :O
 
Alfredo skrev:
Jag skulle nog använda tvingar. Sambohänder nära hyvelkuttrar kan lätt medföra att händerna inte blir så stadiga... Hyvelkuttrar är rätt läskiga saker och inget som man vill riskera att komma i kontakt med. :O
Håller med. Alla sådana små saker som vi som har det som hobby ofta redan har gott om hemma, gör kostnaden för en som just börjar rätt hög. Skall man köra med en hyvel vore det hemskt att riskera handen genom att spara in på tvingar.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.