Vi har väldigt mycket böcker och i förra lägenheten hade jag löst det relativt billigt genom att sätta upp sparringlister + konsoler och så köpa en massa furuplank på metervara. Det visade sig dock när vi fick planken att de inte var slipade på ena sidan utan bara grovhyvlade, så jag fick slipa dem någorlunda för hand. På kanterna har de en sorts ränder i relief som jag inte brytt mig om att fixa.

Nu när vi flyttat till vår nya lägenhet som vi köpt (den förra var hyresrätt) vill vi gärna få hyllorna lite snyggare. Helst skulle vi vilja låta platsbygga en hylla men det har vi inte råd med, så vi tänkte återanvända furuplanken men skulle gärna fixa till dem något. Men hur gör man på bästa sätt? Ska man hyra en slipmaskin och slipa ner dem ordentligt? Eller kan man hyvla på något vis - furugolv man köper är ju fint hyvlade och en sådan yta skulle räcka utmärkt (vi tänkte måla dem också).

Tips mottages gärna! Furut är alltså massivt och 22 cm om jag minns rätt.:)
 
Jag har samma funderingar på kostnadseffektiva förvaringslösningar för MÅNGA böcker.
Jag tror att det skulle funka bra att hyvla upp fasadvirke med en billig 2-300kr elhyvel.

Det jag inte gillar är att fasadvirke oftast är något välvda pga årsringarna.
Och jag tror det blir svårt att få till det med elhyveln som är för smal för att ta hela bredden direkt.

Jag försöker med detta argument få investeringspengar beviljade för en rikt/planhyvel...

Off topic:
En vit bokhylla från en stor blå-gul handlare kostar 395:- och har sex hyllor (exkl "taket").
Det ger 4,8 hyllmeter och 83kr/hyllmeter. Inkl. ytbehandling.
Tyvärr är hyllplanen inte dimensionerade för böcker... Kanske billiga glasvaser?
 
Det går att vara kreativ med Billy också... Om man sätter ett stöd i mitten på alla hyllplan borde man iaf komma undan eventuellt slokande hyllor. Eller använda den smala modellen.
 
Petronille skrev:
...Ska man hyra en slipmaskin och slipa ner dem ordentligt? Eller kan man hyvla på något vis - furugolv man köper är ju fint hyvlade och en sådan yta skulle räcka utmärkt (vi tänkte måla dem också).

Tips mottages gärna! Furut är alltså massivt och 22 cm om jag minns rätt.:)
Det som har störst chans att bli snyggt är att slipa. Det som kommer att kosta mest är slippapper.Troligen är det billigare köpa en slip, än att hyra en. Lättaste slipen att lyckas med är vanlig planslip. Bästa slipen att få jobbet gjort snabbt nog med utan att misslyckas är en excenterslip.

Svårast blir sidorna, jag gissar dina "reliefer" är små rundingar som följer brädans längd, säg 5-6 stycken parallelt på sidan? Där du skall ner en bit för att bli av med dem utan att göra brädan ojämn? Planslip skulle jag säga, men du skall gissingsvis rätt djupt, så köp grovt likväl som fint papper

(40-60 grovt för sidorna för att komma ner snabbt, 80-120 för ytorna, samt sidorna efter den grova biten, 120-240 för att jämna till allt efteråt så det går att måla).

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Det som har störst chans att bli snyggt är att slipa. Det som kommer att kosta mest är slippapper.Troligen är det billigare köpa en slip, än att hyra en. Lättaste slipen att lyckas med är vanlig planslip. Bästa slipen att få jobbet gjort snabbt nog med utan att misslyckas är en excenterslip.

Svårast blir sidorna, jag gissar dina "reliefer" är små rundingar som följer brädans längd, säg 5-6 stycken parallelt på sidan? Där du skall ner en bit för att bli av med dem utan att göra brädan ojämn? Planslip skulle jag säga, men du skall gissingsvis rätt djupt, så köp grovt likväl som fint papper

(40-60 grovt för sidorna för att komma ner snabbt, 80-120 för ytorna, samt sidorna efter den grova biten, 120-240 för att jämna till allt efteråt så det går att måla).

--- Mats ---
Tack för alla råd! Vad är en excenterslip? Vi lånade tidigare (då vi hade snickare hemma) hans fina slipmaskin med runda papper, och jag tyckte det verkade svårt att slipa jämnt med den (det var mest sambon som ägnade sig åt det). Planslip gissar jag är en sådan med fyrkantiga papper (ursäkta amatörmässiga uttryck :blushing:), en sådan har jag tidigare lånat av min pappa, men han finns inte i livet längre tyvärr.

Ja det låter som om du fattat rätt angående sidorna, vet inte om det är en mm djupt eller mer, men de fanns när jag köpte planket. :)
 
Det låter som ni har vanliga råplanade "fasadbrädor". De är ofta rillade på sidan. Jag hade föreslagit en bandslip om det är mycket ni skall slipa. Excenterslipen är väldigt bra och skapa fin yta, men som jag förstår det är det mycket som skall slipas och då är bandslipen snabbare.

Gällande rillorna så är det enklaste att hyvla med en elhyvel, snabbt och snyggt. Försök låna eller hyra en sådan (eller köp en för 200kr på Jula).
 
Larsa skrev:
Det låter som ni har vanliga råplanade "fasadbrädor". De är ofta rillade på sidan. Jag hade föreslagit en bandslip om det är mycket ni skall slipa. Excenterslipen är väldigt bra och skapa fin yta, men som jag förstår det är det mycket som skall slipas och då är bandslipen snabbare.

Gällande rillorna så är det enklaste att hyvla med en elhyvel, snabbt och snyggt. Försök låna eller hyra en sådan (eller köp en för 200kr på Jula).
Ok, ja ytan behöver ju inte vara helt perfekt eftersom hyllorna ska målas och sedan ska det stå böcker på dem. :)

Det var en excenterslip vi lånade av snickaren har jag förstått efter att ha googlat. Vi får kanske skaffa en bandslip helt enkelt, någon som har tips på en bra? Och hyvla låter som ett bra tips för kanterna. d^_^b
 
Det absolut snabbaste och smidigaste måste ändå vara att se till att få låna en plan- och rikthyvel av någon. Sedan tar inte många minuter och det kommer att bli rakt och plant, och du kommer slippa ifrån oändligt mycket damm.
 
PrinsValium skrev:
Det absolut snabbaste och smidigaste måste ändå vara att se till att få låna en plan- och rikthyvel av någon. Sedan tar inte många minuter och det kommer att bli rakt och plant, och du kommer slippa ifrån oändligt mycket damm.
Vad är det för nåt då?:blushing:
 
Ok nu har jag googlat. Men en sån måste man väl gå till en verkstad för att kunna använda? Inget man släpar hem direkt om jag förstår saken rätt.;)

Det idiotiska är ju att de kanske kunde ha gjort det där vi köpte planket (Fredells).:S
Finns någon brädgård, verkstad etc dit man kan släpa planket och där de kanske kan göra det åt en? Kanske enklare än att stå och slipa alla plank själva? Någon som vet?
 
Petronille skrev:
Inget man släpar hem direkt om jag förstår saken rätt.;)
Allt går väl men det känns lite drastiskt att låna hem en rikt-/planhyvel till en lägenhet. Du kanske får mindre damm än med en slip men du kommer att få en hel del spån...:cool:

Petronille skrev:
Finns någon brädgård, verkstad etc dit man kan släpa planket och där de kanske kan göra det åt en?
Vilken snickerifirma som helst borde kunna hjälpa dig med detta. Kanske finns det någon snäll BH-medlem i stockholmstrakten som vill hjälpa till?;)
 
Vi har iofs en liten lokal i vår brf där man kan stå och damma, men vi har varken överdrivet mycket tid eller pengar kvar efter en långdragen och kostsam renovering. Så frågan är vad som är enklast.:S
 
Petronille skrev:
Tack för alla råd! Vad är en excenterslip? Vi lånade tidigare (då vi hade snickare hemma) hans fina slipmaskin med runda papper, och jag tyckte det verkade svårt att slipa jämnt med den (det var mest sambon som ägnade sig åt det). Planslip gissar jag är en sådan med fyrkantiga papper (ursäkta amatörmässiga uttryck :blushing:), en sådan har jag tidigare lånat av min pappa, men han finns inte i livet längre tyvärr.

Ja det låter som om du fattat rätt angående sidorna, vet inte om det är en mm djupt eller mer, men de fanns när jag köpte planket. :)
Excenterslip är den "runda", och mycket riktigt är det lite svårare med den än planslip (som har de fyrkantiga pappren). Det sista är skälet att jag säger att till sidorna är planslipen lättast. En bandslip (sandpapper som snurrar på två cylindrar) är ännu snabbare än excenterslipen, och ännu mycket svårare att få bra.

Lättast att klara är alltså planslipen. Billigast också. Excenterslipen är inte farligt dyr, men mycket svår på de tunna sidorna.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Svårast blir sidorna, jag gissar dina "reliefer" är små rundingar som följer brädans längd, säg 5-6 stycken parallelt på sidan? Där du skall ner en bit för att bli av med dem utan att göra brädan ojämn? Planslip skulle jag säga, men du skall gissingsvis rätt djupt, så köp grovt likväl som fint papper
Tror inte jag skulle ge mig på detta om det rör sig om mer än en löpmeter eller så. Du får nöta på rätt bra med en planslip och det är nog svårt att få det riktigt jämt. Damma lär det också göra...:(

En möjlighet vore att låna/hyra en handcirkelsåg med parallellanslag (är detta rätt benämning?). Då skulle du kunna såga/klyva brädan och få bort "relieferna". Alla brädor skulle bli jämnbreda och putsningen därefter borde vara betydligt mer överkomlig.
 
Alfredo skrev:
..En möjlighet vore att låna/hyra en handcirkelsåg med parallellanslag (är detta rätt benämning?). Då skulle du kunna såga/klyva brädan och få bort "relieferna". Alla brädor skulle bli jämnbreda och putsningen därefter borde vara betydligt mer överkomlig.
+1 på det. En mycket enkel och bra idé som borde kunna bi billig, kanske rent av en såg med skena.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.