Det är inte alltid man har nytta av KA om man kan sina saker. Men om du ändå måste ha en pga byggnadsnämnden så är det väl bra att ha en vettig?

Jag är själv KA och har nyligen byggt hus. Min KA var vettig och hjälpte till i diskussionerna med kommunen vid arbetsplatsbesöken. En dålig hade kunnat krångla till det.

smurfen72 skrev:
På vilket sätt har man nytta av en KA om man ska bygga en gäststuga och har koll på hur man bygger ?
 
Helt klart bättre med en vettig än en dålig om man nu blir tvingad till att ha en KA. Sen kan man ju alltid diskutera nyttan med att tvinga på byggaren en KA.
 
Claes Sörmland
Hjälpa eller inte hjälpa blir lite semantik. I propositionen till dagens PBL så beskrivs syftet med kontrollansvarig som är en omriktning av den gamla kvalitetsansvarig:

"Med hänsyn till de utökade uppgifterna med huvudfokus på kontroll bör den kvalitetsansvarige i fortsättningen kallas den kontrollansvarige."

samt

"Av förarbetena till nu gällande bestämmelser framgår att den kvalitetsansvarige inte tänktes fungera som byggnadsnämndens förlängda arm. Syftet var i stället att minska behovet av en detaljerad myndighetskontroll, dvs. att minska behovet av tillsyn från byggnadsnämndens sida."

Det handlar således om att man måste utse kontrollansvariga så att våra kommuner slipper bygga upp en egen kontrollapparat. Lite elegant så flyttar lösningen kostnaderna och den ekonomiska risken med en sådan organisation till det privata.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/en-enklare-plan--och-bygglag_GX03170
 
  • Gilla
Kimajo och 1 till
  • Laddar…
Prata med Byggnadsnämnden. Kan du påvisa att du kan och vet vad det handlar om när man bygger hus. te.x genom flera års yrkeserfarenhet av lämpliga byggprojekt. Då kan det bli ett OK att du får vara din egna KA.
Det skadar inte heller om du är Byggnadsingenjör/Högskoleingenjör eller Civilingenjör inom husbyggnad...underlättar ;-)

Men om inte...frågarunt efter en lämplig KA som kan något och inte är bara en "Pappers-Nisse". Då är det värt pengarna och också till nytta för dig.

Jag vet att det går att prata med nämnderna....jag gör det själv på mina privata byggprojekt och har aldrig behövt använda en extern KA, som har lägre utbildning än mig själv.
 
smurfen72 skrev:
Helt klart bättre med en vettig än en dålig om man nu blir tvingad till att ha en KA. Sen kan man ju alltid diskutera nyttan med att tvinga på byggaren en KA.
I vissa fall så är kommunerna lite väl pigga på det. Men de gör det nog av bekvämlighetsskäl många gånger.
 
Claes Sörmland skrev:
Hjälpa eller inte hjälpa blir lite semantik. I propositionen till dagens PBL så beskrivs syftet med kontrollansvarig som är en omriktning av den gamla kvalitetsansvarig:

"Med hänsyn till de utökade uppgifterna med huvudfokus på kontroll bör den kvalitetsansvarige i fortsättningen kallas den kontrollansvarige."

samt

"Av förarbetena till nu gällande bestämmelser framgår att den kvalitetsansvarige inte tänktes fungera som byggnadsnämndens förlängda arm. Syftet var i stället att minska behovet av en detaljerad myndighetskontroll, dvs. att minska behovet av tillsyn från byggnadsnämndens sida."

Det handlar således om att man måste utse kontrollansvariga så att våra kommuner slipper bygga upp en egen kontrollapparat. Lite elegant så flyttar lösningen kostnaderna och den ekonomiska risken med en sådan organisation till det privata.

[länk]
Dagens regler är ett steg tillbaka för att ÖKA kommunernas kontroll. Tiden med kvalitetsansvariga och inga kontroller gav problemen. Innan dess hade kommunen mer kontroller.
 
Stämmer att det går resonera med kommunerna. Jag har själv förhandlat bort mig från uppdrag. Men om lagen (eller kommunen) kräver KA så får man inte kontrollera sig själv.

Joacim skrev:
Prata med Byggnadsnämnden. Kan du påvisa att du kan och vet vad det handlar om när man bygger hus. te.x genom flera års yrkeserfarenhet av lämpliga byggprojekt. Då kan det bli ett OK att du får vara din egna KA.
Det skadar inte heller om du är Byggnadsingenjör/Högskoleingenjör eller Civilingenjör inom husbyggnad...underlättar ;-)

Men om inte...frågarunt efter en lämplig KA som kan något och inte är bara en "Pappers-Nisse". Då är det värt pengarna och också till nytta för dig.

Jag vet att det går att prata med nämnderna....jag gör det själv på mina privata byggprojekt och har aldrig behövt använda en extern KA, som har lägre utbildning än mig själv.
 
Bara ytterligare ett sätt att omyndighetsförklara folk.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
Det är inte alltid man har nytta av KA om man kan sina saker. Men om du ändå måste ha en pga byggnadsnämnden så är det väl bra att ha en vettig?
Det är ju som att säga att om man måste ha byxor som man klämmer pungen i så är det ju bra om de är snygga.
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
lbgu skrev:
Bara ytterligare ett sätt att omyndighetsförklara folk.
Då man sett hur vissa har byggt så borde de både omyndighetsförklaras och tvångsvårdas :)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
Då man sett hur vissa har byggt så borde de både omyndighetsförklaras och tvångsvårdas :)
Jo, men bara för att vissa klantar sig så behöver man inte förutsätta att alla gör det. De som klantar sig får stå för sina misstag. Med samma resonemang skulle ingen få körkort eftersom vissa inte kan sköta det heller.
 
Claes Sörmland
Autodidak1 skrev:
Dagens regler är ett steg tillbaka för att ÖKA kommunernas kontroll. Tiden med kvalitetsansvariga och inga kontroller gav problemen. Innan dess hade kommunen mer kontroller.
Vi är helt överens. Hoppas inte citaten gav något annat intryck. Det står uttryckligen i propositionens sammanfattning att syftet med lagändringarna är ökad kontroll. Men den ökade kontrollen sker dock genom att man på privat väg köper sig sin egen kontrollant som kommunen dessutom kan använda sig av - inte genom att kommunerna massanställer en massa tjänstemän som utövar tillsyn från kommunhuset.
 
lbgu skrev:
Jo, men bara för att vissa klantar sig så behöver man inte förutsätta att alla gör det. De som klantar sig får stå för sina misstag. Med samma resonemang skulle ingen få körkort eftersom vissa inte kan sköta det heller.
Körkort är det en extern part som certifierat att du kan det du måste kunna för att uppehålla dig i trafiken. Inför byggahuskörkort med examination så skulle det kanske vara ett relevant exempel.
Både i trafiken och vidbyggnationer riskerar tredje part att drabbas av misstag, så det är inte bara så enkelt som att man får stå för sina misstag.
 
  • Gilla
Johnsson 56 och 1 till
  • Laddar…
Duttarmajster
Koll på hur man bygger och kolla på alla jäkla regler som gäller är lite olika saker.

Den nytta du kan ha är att slippa potentiella problem med kommunen som kan leda till förseningar, kostnad och frustration.

Jag anlitade en bra KA för 650kr för min Attefallare, lite pengar i sammanhanget och skönt att slippa att ta reda på alla detaljer.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är kommunen som måste övertygas i frågan! Att runda ett ev. KA krav är nog svårt då kommunaltjänstemän inte är helt korkade och kan gör egna tolkningar av Pbl.

//Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.