Hej

Jag vill bygga en gäststuga och är rädd att jag måste ha en KA eftersom jag ska ha både kök och badrum samt större än Attefall så bygglov krävs. Finns det något konkret som kräver KA som man kan senarelägga och sedan köra som ändring eller är man tvungen eftersom det krävs bygglov?

Tacksam för svar
 
  • Gilla
Äppelblomma
  • Laddar…
Du kommer nog bli tvungen hur du en gör.
 
  • Gilla
kulsprutan
  • Laddar…
I det här fallet lär du inte slippa såna som mig...
 
  • Gilla
Sandö och 2 till
  • Laddar…
Om du söker bygglov för förråd nu och senare (när förrådet fått slutbesked) gör en anmälan om installering av VA i byggnaden kan det gå.
Risken är ju att du får genom bygglov för förråd men att det inte godkänns med en extra bostad på fastigheten. Då står du där med ett välisolerad förråd, och det var kanske inte det du tänkt lägga dina pengar på...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
En vettig KA kan man faktiskt ha lite nytta av :)
 
  • Gilla
Bättre_själv_än_köpa_tjänster och 4 till
  • Laddar…
Hej och tack för era svar.

I teorin håller jag med merlrmindre men när jag frågar runt och läser här på forumet är det mycket negativ feedback på KA.

Jag har iaf slängt ut några krokar och hoppas på att hitta någon som verkar vettig. För som sagt - får man bara tag på någonsom är kompetent kan man säkert få mycket bra tips längs vägen.

Tack för era åsikter :)
 
  • Gilla
barka
  • Laddar…
Hitta en KA som kan ge dig tips och stöd. Med rätt KA kommer hela ärendet och kontakterna med byggnadsnämnden flyta bättre. En KA ska HJÄLPA byggherren och så är nog dom flesta, gäller bara undvika dom som bara är en extra byråkrat :)

Svårigheten som KA är i det fall som Byggherren gör något riktigt galet, då kan en KA inte bara godkänna det rakt av. Då kan det bli lite sämre relationer. Men har du rätt KA så kan du undvika minorna i stället.
 
Autodidak1 skrev:
En KA ska HJÄLPA byggherren
Det är faktisk fel. KA skall hjälpa kommunen/boverket/riksdagen/regeringen.
Om KA samtidigt kan hjälpa byggherren är det så klart ett stort plus.
 
Nja. En KA skall hjälpa byggherren att uppfylla sina åtaganden gentemot kommunen och samhället. Huvuddelen av allt ansvar man har som byggherre försvinner inte för att man har en KA.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Inte alla
merlrmindre skrev:
En vettig KA kan man faktiskt ha lite nytta av :)
 
Wikstroem skrev:
Nja. En KA skall hjälpa byggherren att uppfylla sina åtaganden gentemot kommunen och samhället. Huvuddelen av allt ansvar man har som byggherre försvinner inte för att man har en KA.
Så kan man säga det. På samma sätt som att polisen skall hjälpa oss att följa trafikreglerna.

Pbl säger att han skall biträda (hjälpa) byggherren med att upprätta kontrollplanen. I övrigt sägs det inte alls något om någon hjälp. (10 kap. 11 §)
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
En KA har du otrolig nytta av, men se till att välja en med bra referenser.
 
Från: http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...cessen/kontrollansvariga-och-deras-uppgifter/

Den kontrollansvarige ska hjälpa byggherren med att ta fram ett förslag till kontrollplan för den aktuella åtgärden. Vid rivningsåtgärder ska den kontrollansvarige hjälpa till med inventeringen av både farligt avfall och annat avfall. Det är visserligen byggherrens ansvar att se till att kraven i PBL uppfylls och att kontroller görs i tillräcklig omfattning, men den kontrollansvarige ska se till att kontrollplanen och gällande bestämmelser och villkor för åtgärderna följs samt att nödvändiga kontroller utförs. Om det görs några avvikelser från föreskrifter eller villkor som byggnadsnämnden har meddelat ska den kontrollansvarige underrätta byggherren och vid behov meddela byggnadsnämnden.

Som sagt var, man ska hjälpa Byggherren, men man har ett åtagande gentemot myndigheterna också. Sköter man inte den biten kan man tappa certifieringen. Är du otrevlig mot Byggherren/kunden får du dåligt rykte och tappar uppdrag.
 
HJL skrev:
Inte alla
På vilket sätt har du inte nytta av en vettig KA? (Förutom att det kostar pengar)
 
På vilket sätt har man nytta av en KA om man ska bygga en gäststuga och har koll på hur man bygger ?
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.