Bara ett hål i backen på ca 50 - 60 cm djupt och ca 35- 40 cm, sen en ram med virke upptill, glöm inte att dra in en eller två bitar PEM-slang 20 mm till mitten av plinten, samt själva fästjärnet för stolpen. När stolpen monteras så lägger du en sträng med silikon i springan mellan stolpe och betong. Annars får du ett myrbo i stolpen och JFB löser ut efter något år, när fuktig jord kortsluter mellan fas och jord.
Gjutning görs rakt ner i gropen, jorden blir då formen.
 
J jonaserik skrev:
Bara ett hål i backen på ca 50 - 60 cm djupt och ca 35- 40 cm, sen en ram med virke upptill, glöm inte att dra in en eller två bitar PEM-slang 20 mm till mitten av plinten, samt själva fästjärnet för stolpen. När stolpen monteras så lägger du en sträng med silikon i springan mellan stolpe och betong. Annars får du ett myrbo i stolpen och JFB löser ut efter något år, när fuktig jord kortsluter mellan fas och jord.
Gjutning görs rakt ner i gropen, jorden blir då formen.
Hmm…nu förstår jag mer. Men hur kommer man åt PEM-röret sen för att trä el igenom?? Bara gräva ännu djupare och trä igenom elkabeln??
 
Catthewho Catthewho skrev:
Hmm…nu förstår jag mer. Men hur kommer man åt PEM-röret sen för att trä el igenom?? Bara gräva ännu djupare och trä igenom elkabeln??
Så här blev det. Ett djupt hål och kabelrör som sträcker sig en bit bort. Sen en hink för form:)
 
  • En röd hink, gul flexibel slang, lerig mark, någon står i bildens nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Jag byggde en form i OSB, kanske 40x40 och 80cm djupt, klädde insidan med trekantslist i ovankant för att få ett estetiskt snyggare avslut i hörnen.

Armeringskorg modell stor givetvis för hållfastheten över tid.

Jag drog min el med vanlig PEM för att ha en större mantel kontra en 50mm kabelrör som är tunt som attans.
 
Catthewho Catthewho skrev:
Drog du elen i betongen??
Nej det var förra ägaren till huset ... jag fundera på att gräva ut det hela för hittar inte sladden ... Jag kollade det finns ingen el i det
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.