Hej! Som rubriken lyder, hur skulle ni skarva mellan målat tätskikt (MVK) och folietätskikt (BRK) i ytterhörn?

Ska ha folietätskikt med kakel fram till ytterhörnet, för att sedan på andra sidan hörnet övergå till målat tätskikt, enligt MVKs reglemente.
Hade ni satt tätskiktfolie fram till hörnet (kanske spara 5 mm till hörnet?), och sedan vikt duken för det målade tätskiktet över hörnet och 5 cm överlapp på tätskiktsfolien?

Skulle då bli målat hörn och 5 cm in, för att sedan övergå till kakel.

Några tankar/inputs?

Tack på förhand :)
 
kulle
Jag hade gått förbi hörnan 10cm med folien och spacklat ut den lilla kanten med våtrumspackel.
Sen målat förbi hörnan, folien går bra måla på.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Är det inte beskrivet i MVK:s branschregler eller tätskiktstillverkarnas instruktioner hur det ska vara med överlapp etc.?
 
  • Gilla
Måke
  • Laddar…
Tack för svar. Jo är angivet att man ska gå över med duken för det målade systemet, 5 cm, ovanpå foliesystemet. Men inte specifikt hur göra när systemen möts i ytterhörn.

Bra input gällande att köra foliesystemet över hörnet istället, och spackla skarven. Kör så, men sen MVK-duk ovanpå spacklet och folieduken istället. Tack för svar!
 
BirgitS
M Måke skrev:
Tack för svar. Jo är angivet att man ska gå över med duken för det målade systemet, 5 cm, ovanpå foliesystemet. Men inte specifikt hur göra när systemen möts i ytterhörn.

Bra input gällande att köra foliesystemet över hörnet istället, och spackla skarven. Kör så, men sen MVK-duk ovanpå spacklet och folieduken istället. Tack för svar!
Det är viktigt att följa anvisningarna noga för att undvika problem med försäkringsbolaget om det blir en vattenskada. Vanligen har de olika tillverkarna bra kundtjänster som man kan fråga om man tycker att det finns några oklarheter, vilket också ökar chansen att anvisningarna förtydligas framöver.
 
kulle kulle skrev:
Jag hade gått förbi hörnan 10cm med folien och spacklat ut den lilla kanten med våtrumspackel.
Sen målat förbi hörnan, folien går bra måla på.
Hej igen! Vi har även snedtak i badrummet och kommer köra Tasso-duk där (MVK-system). På en vägg som möter snedtaket kommer vi ha kakel hela vägen upp och således folieduk på väggen upp till snedtaket.

Fråga: Ok att köra tasso-duken över från taken ner på foliensuken 30 mm (så som man ska överlappa), men sedan sätta kakel på detta 30 mm överlapp? Vill ju ha kakel ända upp och samtidigt ha snygg finish i snedtaket. I mina ögon borde det vara ok.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
kulle
BirgitS BirgitS skrev:
Om du är osäker på hur något i anvisningarna ska tolkas kontakta Flüggers kundtjänst i stället för att lita på en tolkning av en annan amatör, för säkerhets skull.
[länk]
Att använda sunt förnuft räcker långt ibland......
 
  • Gilla
Måke och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du är osäker på hur något i anvisningarna ska tolkas kontakta Flüggers kundtjänst i stället för att lita på en tolkning av en annan amatör, för säkerhets skull.
[länk]
Nej, ringt Alcros kundtjänst men de har noll koll.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även Flügger, Beckers och Nordsjö använder Tasso-duken så kolla om de har bättre anvisningar och kundtjänst.
Så jävla onödigt att du svarar.
 
R
M Måke skrev:
Hej! Som rubriken lyder, hur skulle ni skarva mellan målat tätskikt (MVK) och folietätskikt (BRK) i ytterhörn?

Ska ha folietätskikt med kakel fram till ytterhörnet, för att sedan på andra sidan hörnet övergå till målat tätskikt, enligt MVKs reglemente.
Hade ni satt tätskiktfolie fram till hörnet (kanske spara 5 mm till hörnet?), och sedan vikt duken för det målade tätskiktet över hörnet och 5 cm överlapp på tätskiktsfolien?

Skulle då bli målat hörn och 5 cm in, för att sedan övergå till kakel.

Några tankar/inputs?

Tack på förhand :)
Jag skulle ha gått med det målade tätskiktet under det keramiska tätskiktet som illustreras väl i takanslutnings anvisningen ifrån Alcro sedan hade jag följt deras anvisning vid golvanlsutning..

https://static1.squarespace.com/static/58b147bcf7e0ab0baafd7aa6/t/5b74481ccd8366c5496e01af/1534347379528/ALCRO_Utförandeanvisning+VA_VT_2017-08.pdf

Väljer du annat fabrikat så gäller det att följa deras anvisning..
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kulle
I anslutningen mellan tak och vägg spelar det inte någon roll egentligen
 
R Rejäl skrev:
Jag skulle ha gått med det målade tätskiktet under det keramiska tätskiktet som illustreras väl i takanslutnings anvisningen ifrån Alcro sedan hade jag följt deras anvisning vid golvanlsutning..

[länk]

Väljer du annat fabrikat så gäller det att följa deras anvisning..
Tack, men det står ju endast angivet VA- från tak till vägg, inte VT-klassning från tak till vägg. Eller?
 
kulle kulle skrev:
I anslutningen mellan tak och vägg spelar det inte någon roll egentligen
Jo men då det är snedtak räknas snedtaket som vägg.
 
R
M Måke skrev:
Tack, men det står ju endast angivet VA- från tak till vägg, inte VT-klassning från tak till vägg. Eller?
Ja det stämmer, men du avser att göra VT på väggen så samma princip fast med väv..
 
R Rejäl skrev:
Ja det stämmer, men du avser att göra VT på väggen så samma princip fast med väv..
Du menar alltså att lägga tasso-målarduken under den keramiska tätskikstduken, 100 mm, ner från snedtaket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.