Jag har djupborrad brunn, enligt SGU-kartan 50 m djup. Av olika skäl vill jag sänka ned min pump längre, kanske 15 meter djupare än den sitter idag. Vajern och PEM-slangen är ju inga problem, men hur skulle ni gå till väga med kabeln? Den kommer alltså ligga under vatten och ska helst inte vara alltför stor. Den befintliga kabeln är skarvad någon-några meter från pumpen och verkar vara någon långsmal historia med något liknande krympslang runt. Vart hittar man en sån och vad kan den tänka heta? Google ger mig tyvärr bara stora bylsiga varianter.
 
E elmont skrev:
Med en sådanhär [länk]
och press hylsor och lämplig kabel.
Ps
Det är rätt lätt att misslyckas om man är ovan, så hjälp kan vara värt pengarna.
Nu går det inte att skarva på ca 15 meter med press och krymp, utan det måste till lite mer. Det är ca 50 meter hängande vikt som kommer att dra ur skarven.
 
  • Gilla
  • Haha
avh67f och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu går det inte att skarva på ca 15 meter med press och krymp, utan det måste till lite mer. Det är ca 50 meter hängande vikt som kommer att dra ur skarven.
Hm, vad är alternativet? Eller hur menar du "hängande vikt"? Pumpen hänger inte i kabeln utan i en vajer fäst i dess hölje?
 
Finns dessutom presshylsor med smältlim i!
 
S swirve skrev:
Finns dessutom presshylsor med smältlim i!
Kan du länka?
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Kan du länka?
Sök på duraseal! Men även biltema har!
 
J jonaserik skrev:
Nu går det inte att skarva på ca 15 meter med press och krymp, utan det måste till lite mer. Det är ca 50 meter hängande vikt som kommer att dra ur skarven.
Och som jag skrev kan man ta hjälp av någon som kan, förutom själva krympslangen (typ med lim) kan man OM man anser att det behövs fästa kabeln genom att tejpa fast den i vajern eller i pemslangen. Riktig eltejp fungerar ju även om den sitter under vatten bara den applicerades när det var torrt.
Ps
Är det riktigt tuffa lägen kan man sätta en extra och lite längre krympslang över skarven
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Pumpen ska inte hänga i vajern, den ska hänga i PEM-slangen, sen tejpas eller med buntband fästes kabeln på slangen. Men det går att skarva med press och krymp, om man avlastar kabeln nedanför skarven.,
En sådan här ska det vara och bör vara i rostfritt
[länk]

[länk]
VA?! Jag behövde dra upp den för ett tag sedan (vajern lossnat + gått hål i PEM-slangen), och bara förutsatte att den inte skulle hänga i slangen utan såg till att fästa vajern igen och såg till att hänga upp den så pass att pemslangen är lite slack. Varför ska det vara så? Vad händer om den hänger i vajern? Vad är ens poängen med vajern då?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vajern ska vara "säkerhetslina", så i just den frågan har jonaserik faktiskt het rätt
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vajern ska vara "säkerhetslina", så i just den frågan har jonaserik faktiskt het rätt
"Säkerhetslina"? Vadå så om slangen går av ska jag kunna fiska upp pumpen med vajern, är det det som är tanken?

Minst sagt kontraintuitivt vill jag påstå.

"Dra inte ut kontakter genom att bara dra i kabeln, du måste dra i själva kontakten". "Elinstallationer måste ha ordentlig dragavlastning i anslutning till alla apparater och omkopplare". "Rörinstallationer ska inte hänga i kopplingar, du måste ha ordentlig upphängning". Men en pump i en brunn SKA hänga i sin pem-slang? Känns som att det går emot allt man lärt sig. Men men, man lär sig något varje dag.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Om den hänger i vajern, vajern är bara som säkerhet om slangen skulle släppa från pumpen.Då kan det bli det som det blev ett hål i slangen. Slangen sträcker sig med egen tyngd och då kommer det kanske att att bli en bula på den. Med påföljd att när pumpen startar så vill den vricka sig lite varje gång och skrapa mot borrhålet. Så slangen ska vara sträckt och vara rak. Det är lika med kabeln, den ska fästas varje ca 50 cm upp till ca 3 - 4 meter från pumpen, för att inte korva sig och slitas ut mot borrhålet., sen räcker det att fästa kabeln med ca 3 meter mellan lite halvsträckt. Kommer inte ihåg hur många kablar som jag har lagat, att en kabel ger sig är på dom första 3 metrarna. Även pumpen kan skarpa sönder mot hålet om det inte är ett rakt hål, nu är det metall och håller bättre, men man kan se på pumpen som skrapmärken.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och som jag skrev kan man ta hjälp av någon som kan, förutom själva krympslangen (typ med lim) kan man OM man anser att det behövs fästa kabeln genom att tejpa fast den i vajern eller i pemslangen. Riktig eltejp fungerar ju även om den sitter under vatten bara den applicerades när det var torrt.
Ps
Är det riktigt tuffa lägen kan man sätta en extra och lite längre krympslang över skarven
Jag tejpade min var tredje meter i pem slangen typ. Tänk på att ha liite slack på kabeln då pem slangen kan sträckas något av egenvikten.
 
S
Vänd på kabeln så är skarven inte nere under vattenytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.