Vulcan61
R Robert-san01 skrev:
Och det är helt fel.

Den elektriker som skall koppla in allt är också ansvarig för att rör mm är korrekt monterat. Eller tänkte du be forumet om hjälp med inkopplingen också?
Absolut!!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Dosan kommer att sitta bra ända tills den dag du tar bort skivan. Dosan ska fylla hela utrymmet mellan skivan och fästet bakom. Klackarna som finns på dosan ska vila mot skivan så när skivan väl är monterad är "fästskruvarna" i princip onödiga. En vanlig metod att fästa dosor är att använda smältlim samt distanser av plast. Det är inte speciellt stabilt innan skivan kommer på plats men när skivan väl är där kommer dosan ingenstans.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vulcan61
E elmont skrev:
Dosan kommer att sitta bra ända tills den dag du tar bort skivan. Dosan ska fylla hela utrymmet mellan skivan och fästet bakom. Klackarna som finns på dosan ska vila mot skivan så när skivan väl är monterad är "fästskruvarna" i princip onödiga. En vanlig metod att fästa dosor är att använda smältlim samt distanser av plast. Det är inte speciellt stabilt innan skivan kommer på plats men när skivan väl är där kommer dosan ingenstans.

Sant det har du faktiskt rätt i när man tänker efter :) är ju regel bakom som håller imot tryck sen och väggen
 
Ingen som använder regelfäste + foten bakom dosan ? ??
 
Vad man använder beror väl på förutsättningarna, det som funkar perfekt den ena gången kan var helt fel nästa gång. Förutsättningarna varierar ju så oerhört mellan olika "projekt".
 
E elmont skrev:
Vad man använder beror väl på förutsättningarna, det som funkar perfekt den ena gången kan var helt fel nästa gång. Förutsättningarna varierar ju så oerhört mellan olika "projekt".
Självklart ....men jag hävdar att har man eljo som typen på bild så kan man inte misslyckas..dem är värda varenda krona ....min syn att se det så blir jag galen när det kommer ut annat på bygge ....
 
Och ibland är en bit 2 tum 2 det optimala.
 
E elmont skrev:
Och ibland är en bit 2 tum 2 det optimala.
En fuling är att dra en tse (thorsman skruv platt och bred skalle) i botten på dosan i som du sa 2t2 perfekt i 70regel
 
  • Gilla
jesper norberg
  • Laddar…
Det behovet har jag aldrig haft.
 
Vulcan61
Vilken dimension på dragfjäder kör ni på när ni drar i 16mm flex slang?
 
Vulcan61
E elmont skrev:
Använder endast fördraget, men har lite olikt långa nylonfjädrar, av liknande typ [länk], liggande i bilen.

Tackar. Hörde med en kompis han har en 6mm dragfjäder. Men den är lite för tjock för 3 kablar i flexslang 16mm om det är lite kurvor på vägen. Blir väldigt trångt så 3,4mm är nog ultimata
 
Jag rekommenderar varmt denna:
https://www.elektroskandia.se/produkt?artnr=1600161
Finns 10, 20 och 30 meter och de går att koppla ihop med varandra. Jag hade nylon tidigare men denna är i mitt tycke helt suverän. Tips även till elmont. ;)
Dock vet jag inte om man kan köpa den som privatperson, den är relativt ny på marknaden.
 
Hur menar du att det blir trångt i röret? Har du redan trådar i ? Har man det knyter man lämpligen fast dragfjädern och drar ut allt och sedan knyter man fast det man behöver i dragfjädern. Blir dom g:a för korta byter man även ut dom. Att dra i en eller några nya i ett rör/slang där det redan finns trådar är inget jag rekommenderar. Det kan vara att bädda för problem.
Ps
Knyter man lite "smart" så blir inte knuten mer än MAX en mm grövre än fjädern.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.