Jag har en el/oljepanna i mitt hus byggt 1928 som har två våningar källare och vind. Pannan bytte jag ut till en nyare för några år sedan och nu bytte jag även termostaterna på elementen i samband med att jag isolerade väggarna. De heter danfoss reparationsventiler och de har även givare som hänger i en ståltråd från elementet. De gamla(AGA) fick man skruva på hela tiden för att få rätt temperatur dessa är bättre men långt i från bra. I går t ex ställde jag in dem i läge som ger 20 grader. I morse när vi vaknade var det olika temperatur i alla rum från 17-19., Hur skall jag göra för att få detta stabilt ? Nyss gick jag ner och drog up shunten från 3-5 den är graderad till 10 men jag vet inte om det var en bra idé Systemet är tömt och luftat enligt konstens alla regler.
 
Varför har du termostater med lös givare? De använder man oftast bara när något blockerar termostaten (typ hemska elementskydd) och man behöver flytta givaren en bit. I vilket fall som helst så ska de inte hänga lösa, utan ska skruvas fast på väggen med medföljande fäste.
I övrigt så håller jag med föregående talare. Shuntautomatik bör du sätta in, konstigt att det inte finns på din panna om den är av nyare modell.
 
Tusen tack för alla svar jag skall visa dem för rörmoken när han kommer alldeles för tekniskt för mig. Jag skrev inte det men jag eldar med olja och har ingen utegivare. Det där praktiska fjortondagarsförslaget skulle jag ju kunna genomföra i alla fall så har jag kommit en bit. Det där med automatshunt skall jag också fråga om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.