Nu när jag rivit ut det mesta ur "rummet" så ser jag något som jag inte rikigt vet hur jag skall göra med, På kortväggen borterst så ser jag att jag har ytterpanelen direkt där. Hu löse man det? jag kan ju inte regla direkt på den för då kommer ju spikarna att skjuta ut på utsdan av huset. Skall jag lägga vindpapp, eller skall jag göra läkt och luftspalt direkt mot fasaden., eller hur skall jag göra? Jag är bara förrvirrad hur jag skall lösa det. upptäckte även att det har varit ett uttag för ett fönster tidigare som dem satt fasad över. skall jag lägga isolering i det "hålet" eller för jag bara låta det vara? Jag har bestämt mig för att läkta väggar och sedan följa taket upp till nock med 20mm läkt. på väggarna sätter jag vindpappdirekt på läkten sedan reglar jag upp och isolerar för att sedan slänga på gipsskivor eller annat alternativ.
Men hur gör jag där jag har såhär stora hål i timmerkonstruktionen? fuller jag dem eller låter jag dem vara?

Sedan angående att läkta i taket. Dem har ju haft takspån som tak långt innan dem lade på plåt tak på kåken. Taksånen hålls upp av grova längsgående plankor på ca 20mm, i lodrätt riktning, behöver jag ÄNDÅ läkta taker eller räcker det med utrymmer mellan plankorna som är ca 20 mm djup och ka 40mm brett, som luftspalt vågrätt? eller måste en luftspalt gå lodrätt mot taknocken?

Här kommer lite bilder
Nyabilder1512367.jpg
Nyabilder1512368.jpg
Nyabilder1512369.jpg
 
Ditt problem tror jag kräver att någon kunnig kommer och tittar på plats. Du har hett fint timmerhus och jag råder dig att prata med någon sickare på orten som har kunskapen kring dessa hus. Detta är nog enklast i längden.
 
sway307 skrev:
Hur fäster jag isoleringen i tyaket då? den svävar ju inte direkt utan skall jag lägga hundonit, sedan lägga tunna ljusa lister för att hålla den på plats mellan saxarna?
Är du nogrann krävs inga lister alls.
Men Huntoniten måste (som jag glömde) fästas i 70x28 reglar som man fäster sist. Om man skall använda plast eller inte som diffspärr får man fundera på, jag hade valt bort plast helt då det handlar om renovering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.