Hejsan för 1.5 år sedan flyttade jag och frugan till ett gammal hus som är byggt 1901
Huset har kallvind, och ett rum på 2:a plan som hör till kallvinden, detta rum get en oerhörd kyla och vi har bestämt oss att lägga tak på det rummet och isolera mot ytterväggen.

Jag har ju gjort enklare snickar jobb förrut men detta är ju en helt annan liga.
Jag vill däför ha tips om hur jag skall göra. Tänkte köpa regelvirke imorgon samt ev Isolering.

Hur tycker ni att man skall göra. Bygger jag upp och isolerar väggen innan jag lägger tak på det hela? Hur reglar man upp för ett tak och hur fäster man takreglarna mot ytterväggen samt den befintilga innerväggen?

Här kommer bilder. Hjälp mig!! :p


Bild002.jpg
Bild007.jpg

Bild004-1.jpg
Bild005.jpg
 
Inga tips överhuvudtaget. Har ingen några råd att ge? Lägger jag taket först? och sedan gör väggisolering och vägg? Eller vice versa?
När jag skall göra taket så misstänker jag att jag måste skruva/spika fast en rejäl regel längst med ytterväggen som jag sedan lägger de bärande balkarna på? eller skall jag sätta balkar med CC60 som varenda balk i sig är bärande? med tex ett metallbläck? hur gör jag?.
 
Har inte så mycket råd att ge tyvärr men snälla... Försök bygga så att bjälkarna (stockarna) blir synliga. Guuuudars vad snygga :)

Edit: Kanske med lite färg och så då givetvis
 
Jodå det är redan bestämt att taket skall ha så att balkarna syns dem är dösnygga men jag vet inte om jag vill ha både tvärgående och längsgående balkarna synliga för då blir dett en luftspalt mellan tak och nedre balken som kommer att samla damm.
 
Tycker nog att du ska ha kvar själva korset (om man ser på den sista bilden). att det kommer samlas lite damm på ovansidan av bjälkarna är ett angenämt problem tror jag. Jag skulle regla upp och sätta snedtak uppåt istället. Nu ser man ju inte hela taket förvisso så det kanske inte är ett alternativ men att döma av bilderna så skulle det kunna blir rätt coolt
 
Se till så att du har luftspalt mot befintligt tak, dessutom bör du fixa till ventilation där så att fukten ventileras bort.
Överdriv inte isoleringen och diffspärr skall (förstås) inte användas.

Jag hade antagligen börjat med att fixa till luftspalt med läkt och masonite, därefter salat på takstolarna, isolerat (lätt gjort med häftpicka och ståltråd) och glesat taket.
Reglat upp för väggarna och sen börjat gipsning, taket och sen väggar.

Regelvirke antagligen 45x95 och isolering 95.
Inget PU-skum och om väggarna drar så använd vindskyddspapp.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Se till så att du har luftspalt mot befintligt tak, dessutom bör du fixa till ventilation där så att fukten ventileras bort.
Överdriv inte isoleringen och diffspärr skall (förstås) inte användas.

Jag hade antagligen börjat med att fixa till luftspalt med läkt och masonite, därefter salat på takstolarna, isolerat (lätt gjort med häftpicka och ståltråd) och glesat taket.
Reglat upp för väggarna och sen börjat gipsning, taket och sen väggar.

Regelvirke antagligen 45x95 och isolering 95.
Inget PU-skum och om väggarna drar så använd vindskyddspapp.

/Kent
Hur skall man göra en luftspalt då? Jag hade tänkt mig att göra såhär. slå upp några ordentliga reglar i taket. Som förövrigt skall vara ovanför korsbalken. Sedan hade jag tänkt att lägga skivor invändigt, isolera ovanpå för att sedan regla upp väggar och isolera väggarna. Var skall jag ha luftspalten och hur gör jag en sådan?
 
Ni kanske har missförstått min fråga. "Rummet" som jag skall lägga tak på ligger INTE i nivå med Vinden, vinden är kallvind som så småningom skall isoleras men inte ännu. Det jag vill göra är att göra ett frostfritt rum av det utrymmet som ligger på 2plans nivån, detta skall INTE inkludera vinden. Jag vill alltså skilja dem båda ifrån varandra, skall jag ändå ha en luftspalt då? Jag skall väll inte behöva en luftspalt i väffen när inte väggen kommer nå upp till takfoten?

Kan någon snälla förklara för mig eller är jag helt ute och cyklar?
Nu när jag läser lite om isolering, så rek. man att inte ens isoolera när det är timmer? skall jag skippa isolering på väggen och helt enkelt regla upp och sätta dit gipsskivor utan att isolera och sedan isolera "taket" på rummet istället?

Hur skall jag göra, jag blir bara mer förvirrad ju mer jag läser :p
 
Redigerat:
Aha ok, trodde av tidigare inlägg att du vill ha öppet upp till nock.
Men då är det ju bara upp med reglar/gles och isolera lagom. Gavelventilation måste dock fixas till i den blivande kallvinden.
Jo, det kan vara dumt att isolera timmerväggar men ibland har man inget val, en del lägger luftspalt där och en del håller ner isoleringen till ett minimum. Idealet är om du kan skippa isoleringen där.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Gavelventilation måste dock fixas till i den blivande kallvinden.
/Kent
Gavelventilationen är inget jag måste ta hänsyn till nu när jag skall bygga detta rum eller? jag lägger väll bara taket samt väggar som jag har tänkt ha det reglar, isolerar och lägger skivor. eller är jag helt ute och cyklar?
Blir det alldeles tokigt om man isolerar mot timmer väggen, det känns ju som att jag har ett ganska stort värmebortfall där. skall jag lägga en tunn isolering där bara kanske? tex 45.

Jag har bestämt mig för att lägga isolering mot timemrväggen också men, bör jag då ha en luftspalt som går upp till kallvinden som jag senare kan bygga vidare när det är aktuellt med isolering av vinden`? Eller kan man skippa luftspalten helt i ytteväggen?
 
Ventilationen av den nya vinden är definitivt mer än viktig, tidigare har hela kallutrymmet haft mer självdrag än vad det kommer att få när du byggt rummet. Fuktig luft måste kunna ventileras ut och nu blir det ett mindre kallutrymme som fuktig luft kommer att kondensera i men det nås med minst samma mängd varm fuktig luft som tidigare...

Det går inte att få samma värmebehov i ett gammalt hus såsom i ett nytt.
Åldre hus bygger mycket på självdrag och att man då eldar för kråkorna. Stoppar man detta så får man det i och för sig varmare men till bekostnad av husets livslängd.

En del lägger luftspalt mot timmerväggar, en del lägger isolering direkt med vindpapp mot timmerväggen om det drar lite väl mycket från den. En hyfsad kompromiss kan vara att läkta på timmerväggen, spika vindpapp och sen regla och isolera t ex med 45mm. Timmer i sig isolerar rätt bra så ofta är det draget som ställer till med problem, största värmeförlusten har du i alla fall genom taket så isolerar du med t ex 195 mm där och hindrar drag så tror jag du har vunnit mycket.

/Kent
 
Nör jag läktar väggen skall jag lägga dem vågrätt eller lodrätt? lodrätt va? så det blir en luftspalt som går upp i taket, om jag läktar lodrätt så måste väll reglarna vara vågrätt?

Eller hur gör ja?
 
Om du kan så hade jag kört med ett ryggåstak, dvs tak som följer saxar upp till nock. För din del innebär det att lägga läkt (20mm) från nock till takfot för luftspalt, sedan masonit (3mm) för att isolering inte skall täppa igen luftspalten. Sedan 120 mm isolering (eller mindre) så att saxar syns utåt. Panelen mellan hade jag tagit vitmålad huntonit eller likanande som figursågas (med strykmått) så att de passar in emellan saxar. Detta gör att att de gamla bjälkarna syns och det blir ändå hyfsat isolerat. Nackdelen är tjockleken på isoleringen, men den är inte görviktig i mindre utrymmen. Viktigast är att behålla bjälkarna synliga. Detta vet snickare hur man gör.
 
Om du inte vill ha öppet till nock utan ha ett mellanbjälklag för att bygga ett rum är ett alternativ att regla up ptaket men 45x45 samt även rikta väggar med 45x45. Sedan isolerar du och klär sist invändigt med vindskyddspapp innan skivning. Du kan sedan på ovansidan lägga tjockare isolering temporät tills du vet vad detta utrymme skall användas till.
 
pbengtsson skrev:
Om du kan så hade jag kört med ett ryggåstak, dvs tak som följer saxar upp till nock. För din del innebär det att lägga läkt (20mm) från nock till takfot för luftspalt, sedan masonit (3mm) för att isolering inte skall täppa igen luftspalten. Sedan 120 mm isolering (eller mindre) så att saxar syns utåt. Panelen mellan hade jag tagit vitmålad huntonit eller likanande som figursågas (med strykmått) så att de passar in emellan saxar. Detta gör att att de gamla bjälkarna syns och det blir ändå hyfsat isolerat. Nackdelen är tjockleken på isoleringen, men den är inte görviktig i mindre utrymmen. Viktigast är att behålla bjälkarna synliga. Detta vet snickare hur man gör.
Hur fäster jag isoleringen i tyaket då? den svävar ju inte direkt utan skall jag lägga hundonit, sedan lägga tunna ljusa lister för att hålla den på plats mellan saxarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.