Sultanen af Nex skrev:
Tack för förtydligandet!

Måste jag ta upp sådant som föreningen och deras försäkring inte har att göra med, vem som gör ytskickt osv? (vilket jag gör själv) eller räcker det med att jag tar upp det som tillhör föreningen? Med möjligen en grov skiss på det nya badrummet samt nämna standardhöjningen ifrån tapet till helkaklat?
Vet inte hur det är med din förening, men vår förening är mycket tydlig med att den som gör arbeten inne i ett våtrum/badrum inklusive tätskikt måste vara våtrumscertifierad. Annars kommer föreningens försäkring inte täcka eventuella skador som drabbar grannar. Döms tätskiktet ut vid skada och arbetet inte utförts av en våtrumscerifierad med rätt försäkring, drabbar kostnaden i annat fall lägenhetsinnehavaren, vilket kan bli mycket dyrt. Så kolla med din förening är mitt tips.
 
Har min hemförsäkring hos swedbank, ringde deras skadereglerare Trekronor förra veckan för att kolla hur det ser ut, med skadereglering vid läckage på rören som jag lämnar dolda, fick till svar att det inte var någonting som mitt försäkringsbolag la sig i, det var endast föreningens försäkring, därav var det viktigt att ha ryggen fri enligt allt det vi diskuterat här senast... Men vad jag förstod på honom var det mitt försäkringsbolag som tog tag i tätskikt osv. Men hur fungerar det rent juridiskt med skador på andra lägenheter vid skada på tätskickt?

När jag köpte försäkringen frågade jag specifikt om hur min försäkring ställde sig till att jag renoverade själv, och bifogade bilder som dokumentation, fick reda på att detta var helt okey och att, om det fanns brister, kunde leda till viss ersättningsreglering.
 
Läsa föreningens stadgar känns väl som det smartaste? Som jag förstår det är det generellt inte föreningens försäkring som går in och ersätter en vattenskada, istället är det respektive bostadsrättsinnnehavare att åtgärda efter att föreningen har åtgärdat skador på dess ansvarsområden såsom tak/väggar, sedan debiterar föreningen den ansvarige?
 
Nu har jag haft mängder av annat för mig men det börjar bli dags att få klart det här nu.. vad tros om följande formulering som min "renoveringsansökan" till styrelsen.. vill vara lagom formell med den:



Renovering av badrum
Beskrivning:
Det ursprungliga skicket av badrummet är plastmatta på golv och delvis på vägg i duschhörnan, resterande väggar består av tapet med obefintligt tätskikt. Se Bild 1&2.
Det som är planerat till badrummet är att sätta ett folie-tätskikts system och sedan helkakla. Golvbrunnen kommer att bytas ut och flyttas för att placeras centrerad i duschhörnan. En radiator kommer att bytas ut emot golvvärme och en annan kommer att flyttas. Tappvattnet kommer även detta att flyttas till andra sidan rummet, detta kommer även ske med avloppet till handfatet.
Det kommer att uppstå tre avvikelser i detta badrum, två ang. Säker våtrum och en ang. Säker vatten.
Avvikelserna ang. Säker våtrum: Avloppsröret till toalettstolen inte sitter de föreskrivna 60mm från väggen, samt att det kallvattenrör som går ut från väggen och matar kranen till toalettstolen inte går ut 100 mm från väggen som föreskrivet. Detta går inte att tillgodose utan att göra större ingrepp på fastighetens avlopp/vatten stammar, vilket får ses som orimligt.
Avvikelsen ang. Säker vatten: Vid flyttning av tappvattnet kommer det att återingjutas två befingliga dolda kopplingar i plattan, detta på grund av att bägge tappvattenledningarna kommer in i badrummet under golvnivå. Denna åtgärd kommer att utföras av Abri Borås Röristallationer. Vi har varit i kontakt med dem och de skriver en avvikelserapport på detta då det inte finns någon lösning på problemet i enlighet med Säker vatten utan att göra orimliga ingrepp på fastighetens vattenstam.

Renovering av kök
Beskrivning:
Köket kommer att helrenoveras. Befintligt tappvatten kommer ut från väggen och vi planerar att ha en kran i diskbänken. Befintlig kran tas bort och tappvattenanslutning kommer att flyttas in under diskbänken. Denna förändring av tappvattnet kommer även den att utföras av Abri Borås Röristallationer.

Bild1
innan1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild2
innan2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild3
kökinnan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skriver hela styrelsen på detta bör jag alltså ha röjt juridiska tråkigheter ur vägen och kan fortsätta min renovering med en lite lättare klump i halsen?
 
Ingen som vågar sig på att kommentera det?
 
Det där blir bra.
Bifoga till ansökan också en ritning/skiss på hur badrummet ser ut idag med stammar toalett osv. utsatta, samt en ritning/skiss på hur det kommer se ut i det färdiga skicket, så är det komplett sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.