Det beror vad som står i detaljplan. I BBR finns inget krav på avstånd till tomtgräns.
 
Fundera lite på i vilken riktning det kommer att finnas utsikt. Ser av kartan att det kan vara lite hur som. Kan vara fint att sitta och äta frukost eller ta en kvällsdrink uppe på balkongen, beroende på riktning. På bottenvåningen blir det nog ingen utsikt, pga andra byggnader.

Annars håller jag med om alternativ 1, med förskjutet garage, och så nära vägen som möjligt så att man maximerar tomten på baksidan.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Hur är det med de andra områdena runtomkring, är de inplanerade för bebyggelse i senare skede?
Om det finns planer att utöka området, har ni försökt tänka hur de andra husen kan skymma utsikten?

Hur som helst, alternativ 1 håller jag på, samma som Anna skriver, försök förlägga huset åt ett håll så tomten blir så stor, sammanhängande yta som möjligt.

Tycker jag i alla fall.
 
Proportionerna på dina alternativ-"ritningar" är ju rätt så off, så det är lite svårt att bedöma kanske men med såpass stor tomt så är ni ju inte bundna till att ha huset parallellt med vägen eller i 90 graders vinkel. Varför inte vrida huset i säg 30 graders vinkel mot vägen? Ni får en mer spännande form på tomtdelarna, ni får insynsskydd på baksidan och ni får ett hus som sticker ut från "normen". Alltid retar det någon. :D

Annars tycker jag alternativ 1 med tillbakaflyttat garage. (y)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det beror vad som står i detaljplan. I BBR finns inget krav på avstånd till tomtgräns.
PBL ska det vara.

Om ni spegelvänder planlösningen med kök och allrum kan dörren till rummet placeras i allrummet och då kan ni vända på trappan för att slippa ha trappan precis innanför dörren där det ofta kan vara vatten, grus och smuts. Samt att umgängesdelen inte hamnar intill garaget så man får lite mer avstånd till ev störande ljud där.

Min bedömning är också, som någon tidigare nämnt, att man bör ta reda på hur framtiden ser ut för omkringliggande område, finns planer på vidare exploatering eller liknande? Kommunen borde ha en översiktsplan med någon form av riktlinjer iallafall.

Utgår ifrån att detaljplanen inte styr hur husen ska placeras på tomten?
 
Jag tycker att ni ska göra en enkel tomtplaneringskarta, liknande den jag klistrat in nedan. Där markerar ni in vart det finns utsikt, vind, sol, insyn mm sen funderar ni ut vad ni vill plocka upp i ert hus. Tex har ni havet i NÖ riktning, men ert valda hus har inte planerats för den utsikten på något sätt. NÖ är en dålig solriktning men ni borde kunna få in en balkong (bra med lite höjd med tanke på framtida grannar) och lite fönster från allrummet på övre plan mot den utsikten. Om ni tvunget skall ha ett dubbelgarage så gillar jag den indragna varianten. Alltid skönt med naturliga hörn på en byggnad, där brukar det bli vindskyddat och skönt tidigit på våren, om man placerat det i en solig riktning.

Det känns som att ni valt hus först som ni försöker få in på tomten vilket är ett klassiskt misstag. Se i stället till tomtens kvaliteter och försök hitta ett hus anpassat för det istället. Er uteplats ser dessutom ut att hamna i NV och det är inte att rekomendera. Jag tycker inte huset är lämpligt för platsen




planera-tomten-gotenehus-1140x600.jpg
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Hur vet du det? TS skriver att bilderna inte är skalenliga. Dessutom skriver han att tomten är 40x50m, så nog borde det gå att placera hus och garage enligt alt 1 utan att det kommer för nära tomtgränsen. Hus+garage+altan kan inte vara mer än max 26-28m brett..!?
Detta haha detta beror nog på min Yrkesskada som arkitekt!
förutsätter att man inte gör ritningar som inte är skalenliga, lite svårt att se syftet annars.

och jag missade självklart att läsa att han skrev det, kollade bara på ritningen.

My bad!
Då går det säkert att göra så!
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Är det 100% säkert att det inte blir någon granne i SV? Tycker det ser ut att finnas potential för att fortsätta er gatusnutt en liten bit till istället för att sluta tvärt vid er. Tycker ni bör fundera över vad som skulle hända om den tomten börjar bebyggas också. Smäller någon upp ett liknande 2-våningshus i NO på granntomten så kan er altan plötsligt bli väldigt skuggig. Vet ni hur ägarna av tom t 158 har tänkt bygga? Er val av placering av huset har ju lika stor påverkan på dem som en eventuell ny tomt vid er skulle ha på er
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Det känns som att ni valt hus först som ni försöker få in på tomten vilket är ett klassiskt misstag. Se i stället till tomtens kvaliteter och försök hitta ett hus anpassat för det istället. Er uteplats ser dessutom ut att hamna i NV och det är inte att rekomendera. Jag tycker inte huset är lämpligt för platsen
Husets lämplighet på platsen i detta fall har jag inte tittat något på, men förfarandet att först välja hus och sedan välja tomt är ett misstag som minst 90% av alla husbyggare gör enligt min erfarenhet. I de flesta fall kanske det går bra, men inte blir bra med anseende på utsikt insyn osv. I värsta fall är de valda husen direkt planstridiga, och då skäller och bråkar man på kommunen för att dom är "byråkratiska" när det i själva verket är byggherren som gjort fel då alla förutsättningar var givna från start i detaljplan.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ett annat tips som inte har med topic att göra är trappan i huset. Det är praktisk att ha en hall innan trappan börjar. Då slipper man grus och blött golv när man ska upp till övervåningen (se t.ex. A-hus villa Anneberg)

Jag föredrar helt rak eller u-trappa
Håller med dig, ska kika närmare på det! Tack!
 
S saabsafir skrev:
Hej!
Jag skulle välja alt. 1 att ha altan i söder är enl. mig överskattat. När vi byggde valde vi västerläge på altan. Dels så kommer solen in ganska tidigt ändå (12-13) sedan har man sol hela dagen och fram till 21 innan den försvinner bakom träd. För min del är det mycket viktigare att ha sol från lunch till sen kväll än från morgon till eftermiddag. efter som ni har en altan på gaveln så får ni in solen där, när det är som varmast. Jag har byggt i Uppsala och det är en viss skillnad på hur mycket solen är uppe och hur varmt det är jämfört med uppe i Norrland. jag också värdera åt vilket håll jag får den finaste utsikten, jag såg att man kan se vatten vilket jag hade tagit tillvara på.
Jag skulle ha anpassat husets planlösning så att jag dels kan nyttja solen men också den fina utsikten. Jag hade också lagt huset så att jag får en så stor sammanhängande yta av gräsmattan som möjligt på baksidan dvs som alt. 1 men med ett förskjutet garage så att jag kan lägga garaget minst 9 meter från vägen gärna 10-11 meter så kan man parkera bilen med skotersläpet påkopplat! Jag gjorde bort mig och la garaget bara 7 meter från vägen. Jag får in släpkärran som är 6 meter men husvagnen som är 8 meter måste jag trycka in mellan hus och garage.

Smart! Vi vill gärna rymma släp eller husvagnen på uppfarten.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Hur vet du det? TS skriver att bilderna inte är skalenliga. Dessutom skriver han att tomten är 40x50m, så nog borde det gå att placera hus och garage enligt alt 1 utan att det kommer för nära tomtgränsen. Hus+garage+altan kan inte vara mer än max 26-28m brett..!?

Stämmer bra. Jag zoomade in huset på tomten för ni lättare skulle se hur planlösningen ligger mot väderstrecken på tomten.
 
P Pagno skrev:
Hur är det med de andra områdena runtomkring, är de inplanerade för bebyggelse i senare skede?
Om det finns planer att utöka området, har ni försökt tänka hur de andra husen kan skymma utsikten?

Hur som helst, alternativ 1 håller jag på, samma som Anna skriver, försök förlägga huset åt ett håll så tomten blir så stor, sammanhängande yta som möjligt.

Tycker jag i alla fall.

Det är på tal om att ett till område kommer. Se bild (orange markering). Har pratat med kommunen men dom har ingen information om det ännu, det är för tillfället endast ett förslag från markägaren till kommunen. Markägaren säger dock att det nya området blir minst 100m från vår tomt om kommunen skulle godkänna det. Detta påverkar såklart vår placering på huset och vår lilla utsikt mot det hållet då vi inte kan vara 100% säkra på att det inte blir närmare vår tomt eftersom det inte står på kontraktet.

Karta med orange markering som indikerar ett förslaget nytt område nära inläggets författares tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Stuff skrev:
Är det 100% säkert att det inte blir någon granne i SV? Tycker det ser ut att finnas potential för att fortsätta er gatusnutt en liten bit till istället för att sluta tvärt vid er. Tycker ni bör fundera över vad som skulle hända om den tomten börjar bebyggas också. Smäller någon upp ett liknande 2-våningshus i NO på granntomten så kan er altan plötsligt bli väldigt skuggig. Vet ni hur ägarna av tom t 158 har tänkt bygga? Er val av placering av huset har ju lika stor påverkan på dem som en eventuell ny tomt vid er skulle ha på er
Ja, det är 100% säkert att det inte blir någon mer tomt mot SV enligt markägaren, mäklaren och kommunen. Dock finns möjligheten att det kommer fler tomer mot NV...
 
S surfarn skrev:
Jag tycker att ni ska göra en enkel tomtplaneringskarta, liknande den jag klistrat in nedan. Där markerar ni in vart det finns utsikt, vind, sol, insyn mm sen funderar ni ut vad ni vill plocka upp i ert hus. Tex har ni havet i NÖ riktning, men ert valda hus har inte planerats för den utsikten på något sätt. NÖ är en dålig solriktning men ni borde kunna få in en balkong (bra med lite höjd med tanke på framtida grannar) och lite fönster från allrummet på övre plan mot den utsikten. Om ni tvunget skall ha ett dubbelgarage så gillar jag den indragna varianten. Alltid skönt med naturliga hörn på en byggnad, där brukar det bli vindskyddat och skönt tidigit på våren, om man placerat det i en solig riktning.

Det känns som att ni valt hus först som ni försöker få in på tomten vilket är ett klassiskt misstag. Se i stället till tomtens kvaliteter och försök hitta ett hus anpassat för det istället. Er uteplats ser dessutom ut att hamna i NV och det är inte att rekomendera. Jag tycker inte huset är lämpligt för platsen




[bild]

Vi bokade tomten innan vi började kika på planritning och husmodell och har försökt att anpassa huset efter tomten.. Är vi helt fel ute med huset på denna tomt? Bestämde i tidigt skede att vi vill ha 2 våningar (dels för att ta vara på utsikten från övervåningen) samt integrerat garage. Sedan började vi kika på placering av ett hus och fastnade för alternativ 1. Sedan fick vi veta att det eventuellt kommer fler tomter om något år mot VN, vilket betyder att vår baksida blir mot någon granne, dock minst 100m till grannen (muntligt avtal). Därför började vi kika om vi ska vända på huset (alternativ 2).


Det svåra är att vi vill ta vara på utsikten å mycket som möjligt. Vi har en liten utsikt från V till O från tomten, men vill samtligt ha uteplats mot söder då vi gillar att vara ute mycket. Gärna nära till kök eller matplats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.