Takhöjden i vårt hus är 2,75 och det är byggt som ett högreståndshus.
Det är ju ingen herrgård :p men byggt som ett finare hus i 1½ plan med förhöjt väggliv.

När i köpte det förra sommaren var det väldigt nedgånget på utsidan och inuti delvis taksänkt och spånskivebeklädda väggar. Köket flyttat till tidigare pigkammaren och väggar uppförda mitt i gamla köket för att göra en L formad hall och ett stort badrum. En del rum har kvar takhöjden och det nu aktuella rummet har vi rivit ner det nya innertaket i, under hittade vi det gamla pappspända taket i ganska bra skick.

På sikt vill vi flytta tillbaka köket till sin ursprungliga plats och flytta badrummet till det utbygge som nu är matplats. Mindre badrum blir det men ett stort härligt kök :D
Vi såg in över badrum/halltaket i somras när vi höll på med panelen på huset, det var en gammal slarvigt lagad fuktskada i fasaden där som vi åtgärdade. Pärlsponten sitter kvar i taket och på väggarna under den panel vi ser inifrån och dom nya väggarna går bara upp till 2,40 taket, över såg man hela den gamla storleken på köket.

Grannar som bott i byn länge pratar nostalgiskt om hur vackert det här huset var förr. Vi tänker återföra det till sin forna glans så gott vi förmår.

Jag ska sluta babbla nu :cool: men vi har så mycket planer och ideer för hur vi ska renovera och förbättra här så jag har svårt att hålla mig, dygnet skulle behöva innehålla fler timmar och plånboken mer pengar ;)
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.